“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 18 mei 2007

Les 2; Romeo departure

Vandaag prima weer voor.... les 2!
Afgelopen woensdag heeft de vliegschool twee nieuwe vliegtuigen gekregen. Twee nieuwe Robin DR400's diesel. Dat diesel verhaal is redelijk nieuw in vliegland. Maar zeker in Europa, waar diesel gemeengoed is, zullen we de komende jaren veel meer diesels in vliegtuigen gaan zien. Ze zijn namelijk een stuk zuiniger en daarmee goedkoper dan de benzine vliegtuigen. Met deze heb ik vandaag mogen vliegen;

Ik had dus de mazzel meteen op zo'n nieuwe te mogen vliegen. En dat voor m'n tweede les! Ik wilde overigens graag op een Robin, omdat deze een stuurknuppel heeft i.p.v. een stuur (yoke) zoals de piper waar ik de eerste les in vloog. Ik had namelijk geen idee wat ik prettiger zou vinden.
Aangezien de vliegtuigen op diesel vliegen en niet op de reguliere brandstof en diesel niet per pomp verkrijgbaar is op Rotterdam Airport, werd er een Shell tanker truck aangerukt met diesel. Wel een grappig gezicht, zo'n grote tanker voor 60 liter diesel. :)


Na het tanken snel met Victor (de instructeur) de cockpit in voor de les. Deze keer geen pre flight inspection (duurde al ff voordat we de lucht inkonden door het tanken), maar gelijk aan de slag. De werkplek voor vandaag;

Dat is weer het leuke aan een nieuw vliegtuig, alles ziet er top uit! Inclusief Bose Headsets standaard in de kist, en een mooi Garmin GPS navigatie systeem (dat we overigens niet gebruiken tijdens lessen).

Ik had met Victor afgesproken dat ik alles zou doen deze vlucht (op het radio gedoe na) en dat hij alleen zou vertellen hoe. Ik moest dan alleen aangeven als ik de controle niet meer had. Best wat mij betreft.

Eerste checklist > start clearance vragen aan de toren > motor start > tweede checklist > taxi clearance vragen > taxieen naar de startbaan > opstellen voor run up test > run up test > take off clearance > take off en daar gingen we. Ik trok de kist meteen veel te snel omhoog; moest ff wennen aan de stuurknuppel denk ik (ahum). Na/tijdens opstijgen twee keer links om en de A20 en A16 volgen voor een Romeo departure (wat dat is leg ik nog wel 'ns uit...) op een hoogte van 1500 voet, zeg maar 500 meter. Lijkt niet veel, maar is best wel hoog hoor.

Daarna de oefeningen gedaan; bochten maken, gecontroleerd klimmen en dalen, slow flight (tegen stall aan), heel snel vliegen tegen maximum aan. Daarna via Oud Beijerland de CTR weer in (het gebied gecontroleerd door de Rotterdam Airport toren) en rustig aan terug naar het vliegveld. Was best even druk met verkeer, we waren tweede voor de landing. Toen de dwars over de baan vlogen op 1300 voet (dalend naar 1000) vloog er een 200 meter voor ons een Cessna voorbij. Die waren voor ons bij de landing. Dus ik als een gek die kist achterna. :)

Nou nee hoor, ging wel wat releaxter. Downwind op, dalen naar 700 voet, base leg op, dalen naar 400 voet en flaps, en vervolgens final approach. Starten op 400 voet, flaps full.

En daar ging Marcel, voor z'n eerste landing. De wind was best ff heftig en ik maakte te grote stuurcorrecties waardoor de landing meer op stuntvliegen leek. Maar, ik kreeg de kist aan de grond!! Het flaren ging toppie, gaaf gevoel om de kist op z'n twee achterste wielen te laten landen om vervolgens netjes uit te rollen.

We moesten snel van de baan af (expedite taxi) omdat er een boeing van Transavia achter ons zat (tssssss, had zeker haast die piloot). Dus maar snel de baan af en taxieen naar de vliegschool. Kist parkeren en klaar is kees (lees Marcel). Het was een super gave les, donderdag 31 mei les nr 3, weer van Victor (wordt zondag de 27ste)!


PS: Ik heb besloten voorlopig op de Robin te blijven vliegen i.p.v. op de Piper (sorry Tom...). In de Robin heb je supergoed zicht rondom en de stuurknuppel bevalt me eigenlijk wel. Geeft me wat beter het gevoel van vliegen. Daarnaast vind ik ze ook mooier, maar da's persoonlijk. Zeker die twee nieuwe vliegtuigen doen het goed....





6 opmerkingen:

Anoniem zei

En hij zich maar afvragen of ie het wel leuk ging vinden.....

Anoniem zei

hahahaha, franse prutsingen zijn het! geintje man... je weet toch dat die fransen alleen wijn kunnen maken!! En allen vrouwen kunnen met knuppels overweg.. ;-)

Tom aka Cowboy

Anoniem zei

Gefeliciteerd met de lessen .... we komen elkaar nog wel een keer tegen als op 30 mei de Cessna's met de Pipers en de Robins gaan trouwen (fusie Vliegschool en Vliegclub).
Maareh..... "Deze keer geen pre flight inspection" lijkt me toch niet echt zo toch? De instructeur zal die inspectie toch hebben gedaan hoop ik?

Skycaptain Marz zei

Nou...hij was er wel al eerder en de kist stond er ook al. Dus misschien wel? Volgende keer maar aangeven denk ik?

Anoniem zei

gaaf he

Anoniem zei

Nou Marcel wij wensen je nog heel veel leuke vlieg uren toe