“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 21 oktober 2007

EHRD-EBAW-EHRD (retourtje Antwerpen)

Afgelopen vrijdag belde ik even met buurman Mark over dat tragische opgeval nabij Lelystad waarbij twee clubgenoten zijn omgekomen. (Bad)news travels fast.
Via deze weg wens ik de nabestaanden veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.

Toen ik Mark aan de lijn had vroeg of ik zin had om zondag mee te gaan naar een veldje in Duitsland, een verkennings vluchtje. Tuurlijk!
Zo gezegd zo gedaan, maar vandaag bleek er een vervelende storing vanuit het oosten te komen. En slecht weer zoek je per definitie niet op.
Dus Mark op zoek naar een alternatief, en dat werd Antwerpen. Top! Was ik nog niet geweest met lessen, en over de grens. Leuk!

Om half twaalf waren we op de club. Veel gesprekken over het ongeval, en RTV Rijnmond was een reportage aan het maken.
We gingen snel aan de slag met het navigatie plan. Had ik nog nooit gedaan, dus ook weer leerzaam. Eerst op de kaart vertrek en eindpunt bepalen, en tussen punten. Daarna koersen uitzetten en afstanden/snelheden incalculeren. Wind meenemen voor de afwijking in koers en snelheid. Alles op papier zetten en de tijden berekenen. Hoeveelheid brandstof bepalen en op papier zetten. Frequenties opzoeken van de verschillende instanties onderweg, en vliegplan indienen op basis van het navigatie plan. Al met al nog gauw een uurtje werk. Daarna naar de kist (PH-SVG).

We hadden afgesproken dat ik zoveel mogelijk de radio zou doen (goeie oefening), dus na de gebruikelijke pre-flight inspectie en checklisten startup clearance aangevraagd. Daarna taxi clearance en hop naar de baan voor een 06/Romeo departure.
De takeoff ging razendsnel (kist klimt als een dolle...) maar vlak daarna vroeg Mark zich af waarom er zoveel wind kwam uit de ventilatie.
Nou, die kwam niet uit de ventilatie, maar uit de deur die ik (lampie) niet goed had gesloten. De bovenste vergendeling zat niet goed. Nog geprobeerd om de boel goed te sluiten, maar bij 100 knopen is dat toch wel lastig (vel van de knokkels zeg maar.)

Dus...weer terug naar het veld. We mochten snel naar beneden (toffe gasten in de toren) en eenmaal op de baan aangekomen kreeg ik de deur wel goed. Dus we konden direct weer weg. Tsja. Marcel, -1 punt.

Dus alsnog op weg naar Antwerpen. Via Romeo eruit en de A16 volgend naar Belgie. Op de grens even contact zoeken met Brussel Info, maar die hadden het een beetje druk, ik moest ff in 'standby'. Helaas hadden ze het zo druk dat ik een beetje vergeten werd. En al snel kwamen we aan bij Zorel, het eerste meldpunt voor EBAW. Dus Mark maar een rondje draaien en toestemming vragen om van frequentie te veranderen. Toen naar Antwerpen toren voor de nadering. We mochten landen op 29, direct base nadering. 8 minuten later stonden we op het veld.

Na wat gegeten en gedronken te hebben weer terug te kist in voor de terugvlucht. Vlak voor ons ging nog een Fokker F50 van VLM weg. Mooi geluid die turbo props.
Via Kallo (ander meldpunt) vertrokken we richting de zeeuwse eilanden. Mooi uitzicht daar, mooi stukje Nederland.

Via Hotel arrival weer naar het veld. Korte lefthand circuit, en na een perfecte landing van pilot Mark stonden we weer op het veld. Gave vlucht en weer wat bijgeleerd (sluit de deur goed vóór vertrek...)
De vlucht nog ff gelogd, dus bij dezen de KML file voor google earth. De rest van de foto's...
Mark, thnx again.

Geen opmerkingen: