“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 27 oktober 2007

Les 12; Special VFR

Vandaag dan eindelijk zover, tijd voor een les met vaste instructeur Victor. En deze keer ging het wel door. :)

Het zicht was vandaag de hele dag al niet best. De bewolking lag hoog genoeg, maar er was maar iets meer dan 5 km zicht. En toen we weggingen hoorden we 4700 meter op de radio, special VFR condities dus.
Ik zou gaan vliegen op de PH-SVQ, een benzine kist, maar door afzegging van wat uren was PH-SVT toch beschikbaar. Dus omgeboekt naar de SVT. Collega Rick deed vandaag poging twee tot meevliegen, dus die moest zich achterin de SVT opvouwen.

Les G11 stond op het programma. Stalls, steile bochten, circuits, touch & goes, enz. Dus we hadden vliegveld Seppe bedacht voor de touch & goes want dag mag op Rdam alleen doordeweeks en zaterdagochtend. En Seppe is goeiekoper... :)
Dus vliegplannetje ingediend en naar buiten...

Na de preflight checks, checklist, opstarten en taxieen kwamen we aan bij positie V2, runway 24. Duurde even voordat we mochten oplijnen en toen moest we een minuut of 6 op de baan wachten voordat we wegmochten. In special VFR omstandigheden passen ze een flinke separatie toe tussen de vluchten. Gelukkig was het niet al te druk.

Opstijgen en een Romeo departure vliegen. Ging allemaal prima. Toen m.b.v. GPS naar Seppe, want qua zicht hield het niet over. Op Seppe aangekomen (8 minuutjes later) circuit in voor de eerste T&G. En die ging.....belabberd. Ok, alles zat nog aan de kist, maar daar was alles mee gezegd. En o ja, bij take off veeeeel te laat voeten geven. Amateur!
Tweede ging iets beter voor mijn gevoel, alleen met een nogal te korte en harde landing (Seppe, sorry voor die deuk). Landing 3 was een flapless landing. Lager aankomen, hogere snelheid, zonder kleppen. Die ging erg goed. Kreeg zelfs applaus van Victor en na enig aandringen ook van Rick. :) Voelde met net een transavia piloot op Mallorca *grinz*.
Daarna twee 'glide in' landingen. Op 1000 voet motorvermogen eraf en dan zwevend neerzetten (simulatie landing met motorstoring). Ging niet echt super, maar de baan werd -min of meer- gehaald.
Algemeen op Seppe veel te slordig met de hoogte omgesprongen. 739 voet is 739 voet, niet ergens tussen mwaaaa 600 en 800...

Na 5 landingen vond ik het wel welletjes en dus terug naar Rotterdam. Onderweg nog wat stalls in landing configuratie en in een bocht en daarna steile bocht rechtsom (ging wel ok) en linksom (ging waardeloos). Ik heb altijd moeite met die steile bochten linksom, en het ontbreken van een horizon hielp ook niet mee. Aaarrrggg, niks lukt goed. Frustrerend!

We deden een Oud-Bijerland arrival, leuk over de stad. Helaas nog steeds geen zicht, Rick had echt pech wat dat betreft. Het spelletje 'spot de euromast' werd door Victor gewonnen.
Daarna 'cross in the middle, right hand circuit, runway 24, 1000 feet'. En 1000 voet is geen 800 voet he! Ahum, ik vloog dus op 800 voet downwind. Tjsa, kon er ook nog wel bij.

Landing werd een displaced threshold landing, snelheid iets te laag en niet lekker afgevangen. Ook maar snel vergeten dus.

Al met al ging het vandaag niet echt (echt niet) lekker. Op één landing na eigenlijk een beetje aangeprutst wat mij betreft. 7 weken niet vliegen is ECHT te lang, en totaal geen horizon helpt dan zeker niet mee.
Victor vroeg wat ik aan solo uren had staan. Tot nu toe maar 15 minuten, op Midden Zeeland. Omdat ik de radio communicatie aardig beheers vond Victor dat ik zolangzamerhand maar zelf 'ns wat rondjes CTR moet gaan draaien. Lekker simpel, Romeo d'ruit en Hotel d'rin (of andersom). Niet teveel poespas, misschien wat steile bochten oefenen onderweg.
Gaaf natuurlijk, maar dan moet het wel wat beter weer zijn. I.i.g. een horizon!
Dus de komende tijd maar even het weer bekijken en hier en daar proberen wat solo doen op de SVT of de SVU.

Deze keer geen google earth track, accu van de PDA was leeg. Sorry Rick!
Switching off!

6 opmerkingen:

Rembrand zei

Haha, dus jij had ook zo'n last van die horizon die je niet zag! Leuk dat je volgende solo er weer aan zit te komen, Jörgen begon er bij mij ook al over.

Verder vind ik het wel grappig dat jij al tijden bezig bent met flapless landingen terwijl ik dat nog nul-komma-nul keer heb gedaan!

Greetz,
Rembrand

Skycaptain Marz zei

Het valt me sowieso wel op dat de verschillende instructeurs verschillende les methoden gebruiken. Maakt in principe niets uit, als je alles maar leert en op de juiste manier. Victor springt een beetje heen en weer tussen de lesblokken wat wel zo leuk is. In ieder geval gagarandeerde afwisseling. Cees geeft ook weer een beetje anders les. Ze lijken soms net mensen! :)

cowboy T zei

Haha grappig om te lezen dat zelf JIj ook de boel flink kan verprutsen!! ;-) Nouja deur vergeten dicht te doen is natuurlijk ook niet echt slim laatst.. en dat als passagier!!! Haha!

Skycaptain Marz zei

Nou inderdaad, sinds ik op vakantie ben geweest. Helemaal van 't pad af... :)

Rembrand zei

Ha Marcel,

Zou het zeker hebben gedaan als ik ook kon, maar helaas helaas heb ik al andere dingen.

Erg leuk aanbod dus, en hoop zeker nog wel eens met anderen te kunnen vliegen. Daar leer je ook weer van en het is gezellig! Dus hou me aanbevolen!

Groeten,
Rembrand

Skycaptain Marz zei

Ok, ik leur ff verder. :)
Hoe ging het vandaag in utrecht?