“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 17 november 2007

Les 13; Banner traffic

Vandaag weer een les gepland met Victor en deze keer zou mijn vader meevliegen.
Dus vanochtend uit het raam staren; goed weer! Metar en TAF bevestigden dit.

Ontbijten en naar Zoetermeer om mijn vader op te halen. Van te voren had hij al gezegd; "harde wind, regen, slecht weer, dan ga ik niet!'. Maar er was vandaag geen ontsnappen aan, het weer was top! :)
Dus wij in de auto naar Rdam. Het was druk op de club, mede veroorzaakt door de vluchtsimulator dag die vandaag gaande was en de vele vluchten die gepland stonden.
Auto half in het gras geparkeerd en naar binnen. En of het druk was!

Victor was nog even bezig met de vorige les, een theorie klasgenoot van me. Dus ik alvast met paps naar de kist. Onderweg in de auto had ik al de passenger briefing gedaan, scheelt weer wat tijd ter plaatse.
De branstofmeter stond op een kwart, dus maar even de Shell tanker meneer gebeld. "Zie je over een uurtje!". Grapjas. Na 10 minuten stond 'ie voor onze neus. :)
We hadden de PH-SVT, maar we pakten voor het tanken ook maar ff de SVU erbij. Service van de zaak.
Daarna maar gelijk de pre-flight gedaan, stonden er toch al.

Het vliegplan had ik op een Hotel departure gezet, maar we zouden gaan stuiteren op Seppe, dus omgezet naar een Oud-Beijerland departure. Instappen, checlisten, en taxieen met de geit!
Op Victor 2 de runup checks, en toen mochten we oplijnen op runway 24. Tijdens oplijnen kregen we meteen take-off clearance (mind banner traffic), dus we hingen zo in de lucht

Banner traffic

De toren gaf tijdens het klimmen toestemming om na het passeren van de toren de bocht naar links in de zetten richting Oud-Beijerland, 1300 voet. Mijn vader vond de turbulentie boven de stad best mee vallen, en een paar minuten later hingen we prachtig stabiel in de lucht, geen enkel hobbeltje.

Korte tijd later kwamen we aan op Seppe en daar heb ik achtereenvolgens een;

  • normale landing
  • glide in
  • doellanding
  • en 2 x flapless landing

gemaakt. Ging eigenlijk allemaal best redelijk. Het was best druk op Seppe, en met het ongeluk op Lelystad nog vers in het geheugen maar vaak op de radio geroepen waar ik uithing. Na 5 keer stuiteren was het genoeg, terug naar EHRD.

Wat wel nog even spannend was... Tijdens de vierde landing kreeg ik een shimmy te voortduren. Daarbij gaat het neuswiel als het ware staan klapperen, waarschijnlijk omdat het door voetenstuur wat schuin op de baan komt. Daar zit een demper voor gemonteerd op het neuswiel, maar die hielp niet echt. Het enige wat je dan kunt doen is de neus iets optrekken zodat er geen druk meer op het neuswiel staat. Tis maar dat je het weet... (Deze Cessna had er ook last van)

Romeo arrival, report Oscar. Vlak na Oscar vroeg de toren of we een straight in approach wilden doen. Tuurlijk!! Report VOR.

Aangezien we een standaard Romeo arrival vlogen kwamen we binnen op 1500 voet. Als je dan een straight in doet zit je best hoog, want je hangt in no time voor de baan. Vlak voor het VOR baken zei Victor al 'zakken maar hoor', en dat was wel nodig ook. Gas zo goed als dicht en alle flaps eruit en als een baksteen naar beneden. Ging best gaaf, was een mooi gezicht zo steil dalen.

Ik mikte op de displaced threshold en kwam best aardig uit. Fuell pump off, flaps in, transponder uit en ritje naar Lima.

Was een leuke les, lekker gevlogen. Veeeeeel beter dan de vorige keer, en paps had het ook erg naar z'n zin gehad achterin de Robín. Victor wees me nog even op het feit dat ik het voetenstuur vlak boven de baan wat beter moet doen. Point taken.

Het wordt echt tijd om solo uren te gaan maken, dus ik hoop op goed weer de komende weken, want ik heb wat extra uren gereserveerd op de club.

See ya!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vond het helemaal geweldig, inderdaad wat turbulentie boven Rotterdam en dat wordt veroorzaakt doordat er boven een stad wordt gevlogen.Daarna een vrijwel gladde vlucht. De landingen en doorstarts waren hardstikke goed. Ik ga zeker een volgende keer weer graag mee.
Paps

Arjan zei

Hallo Marcel,

Ik volg al enige tijd je blog, leuk om je vorderingen te lezen. Zaterdag heb ik op de club het introductiepakket gekocht naar aanleiding van de open dag. Als het weer meezit zondag a.s. de eerste les. Misschien kunnen we elkaar's blog aan de lijstjes toevoegen. Kan je mij uitellen hoe je een vlucht logt en in Google earth kan plaatsen?

Groetjes
Arjan Simons

Arjan zei

Hoi Marcel, Leuk dat je mij aan de lijst hebt toegevoegd. Ik zit inderdaad ook op ATCbox. Mijn nick is ahsimons. Je kan mij mailen met ahs@tiscali.nl.

Ik heb je ook aan mijn lijst toegevoegd.

Groetjes en tot ziens op de club.
Arjan

Anoniem zei

Sjors en Sjimmie? ;-) best scary he.. had het zelf nooit tijdens de les meegemaakt dus best schrikken als het voorkomt.. vooral als je dan ff niet weet wat je precies moet doen... ;-) handig??? ;-)

Skycaptain Marz zei

Ik heb het nu twee keer tijdens een les gehad, ff schrikken, maar wel goed voor de oefening...