“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 16 december 2007

Les 15, Solo 3 (steep turns in het kwadraat)

Gisteren (zaterdag) had ik weer een lesblok gereserveerd staan aan het einde van de middag. Ik was bezig met klussen bij mijn boertje en schoonzus (die hebben een etage erbij gekocht en daar moest wat gesloopt worden...) en terwijl ik daar bezig was zag ik dat de bewolking die er 's ochtends hing langzaam verdween en plaats maakte voor een blauwe lucht. Mooi weertje voor weer een solootje?

Rond drieën kwam ik aan op de club. Het was rustig binnen, maar ik zag dat alle pipers weg waren. Snel een vliegplannetje ingediend, Hotel departure, uitwijk seppe, met de PH-SVT, zolangzamerhand mijn standaard kist. Even kort overleg met Victor, die daarna weer een solo verklaring ging invullen. 10 minuten en een kop thee later liep ik rond de kist voor de pre flight.
Toen ik in de kist zat voor de checklist kreeg ik het idee om na start-up aan de toren toestemming te vragen voor een 'direct Rijswijk', dus vanuit het vliegveld direct naar Rijswijk, en niet via een vaste departure route.
Alles was ok in de kist, dus na contact maken; 'PVT at the vliegclub, VFR, local solo flight, information hotel, request startup'.
De motor mocht aan en een paar minuten later was het; PVT at the vliegclub request taxi.
Baan 06 was in gebruik vandaag, dus ik mocht naar V4 taxieën, lekker dichtbij.
Aangekomen op V4 de runupchecks gedaan, en toen maar mijn ideetje ter spake gebracht; 'PVT request direct to Rijswijk via Tango and A13'. De toren kwan terug met 'direct Rijswijk is appoved'. Top!
Daarna meteen 'PVT ready for departure' en ik mocht gelijk weg (cleared for take off), met de opdracht om na take off een left turn naar Rijswijk te maken.
Opstijgen ging lekker, alleen had de vorige vlieger de squelch van de tweede headset helemaal opengezet, waardoor ik een bak herrie in mijn headset had. Tijdens de klim ff zoeken naar de oorzaak, want ik hoorde de toren zo niet meer. Gelukkig snel gevonden, mooi op tijd vóór de left turn.
Boven Delft meldde ik 'PVT overhead Delft at 1000 feet, request some orbits over Rijswijk'. Ook dat werd goedgekeurd en ik moest me even melden wanneer ik daar weer wegging.
Aldus boven Rijswijk een stapeltje rondjes gevlogen boven ons huis. Bianca was thuis en na een tijdje had ze door dat ik het was. Toen gemeld dat ik klaar was en of ik via Den Haag de CTR mocht verlaten.
Daarna langs de kust een stukje naar het zuiden en een boel bochten gedraaid. Lekker geoefend met de 45 graden bochten. Het zicht was niet echt super, het was nogal heiig. Maar wel mooi zo over het water.

Het einde van de daglicht periode kwam er alweer aan en geleerd van de vorige keer; wat meer tijd nemen, want je weet nooit hoelang je in een holding moet hangen. :)

Dus de toren opgeroepen dat ik weer naar binnen wilde; 'PVT approaching Hoek van Holland at 1500 feet, VFR, information Juliet, for landing. Ik kreeg een Hotel arrival en moest Whiskey rapporteren. Ik zat wat links van de track (had ruzie met de VOR), dus meldde ik abeam Whiskey, en mijn volgende melding moest Tango zijn. Het zicht werd wat minder, dus pikte ik iets eerder de A13 op en vloog zo naar Tango.

Daar kreeg ik te horen dat ik naar 1000 voet moest (roger, leaving 1500 descending to 1000) en nr1 was voor de landing. Op downwind 06 moest ik verder zakken naar 500 voet en kreeg ik landing clearance. De nadering ging perfect (bijna kopwind op 06 met maar 7 knopen) en met een mooi glijpad kwam ik naar beneden (goed afgetrimd deze keer). Precies op de stall warning zette ik de achterwielen aan de grond. Maar toen het neuswiel neer kwam weer een shimmy. Dat was de derde keer al met de SVT! Gelukkig was ik erop bedacht en trok ik de neus meteen weer iets omhoog. Daarna weer zachtjes neerzetten en toen vond 'ie het wel goed.

Ik moest met een straf vaartje doorkarren (keep it rolling!) omdat er veel verkeer in het circuit zat. Eraf bij Victor 2 en taxieën naar Lima. Toen ik op taxiway Victor reed zag ik naast me een twee motorige zakenjet landen. Mooi gezicht...

Terug op de club de boel netjes afgesloten en de SVT in de hangaar geduwd. Nog ff geholpen met het stallen van de Mike. Leuk vluchtje, en weer 40 minuten solo erbij (nu ruim 2,5 uur alweer).

Volgende week zondag laatste les van dit jaar, dubbel blok (navigatie les), met de PH-SVQ (eerste keer). Mams én vrouw gaan mee, dat wordt wat....

See ya!


Diamond gestald bij de club...

6 opmerkingen:

Rembrand zei

Aha, dat was jij dus! Gespot vanuit de huiskamer. Ben wel benieuwd wat voor hoogte dat dit nou was. En zag je ook maar één keer, dus we wonen blijkbaar niet helemaal naast elkaar ;-)

Groeten,
Rembrand

Anoniem zei

Aha dat was jij dus! Ik had al de politie gebeld...

Nee helaas ik was niet thuis anders had ik wel even gezwaaid :-)

Skycaptain Marz zei

Uhu, dat was ik dus. :)
Ik vloog 1000 voet. Daar kwam ik mee aan en vond het wel prima.
Ik heb eerst wat korte rondjes gedraaid boven de haven hier, daarna een wat ruimere rihting boogaard en terug....

Rembrand zei

Dan zag ik dus het laatste rondje. Ik vraag me wel eens af hoe heerlijk het niet geweest mmoet zijn toen Ypenburg er nog lag! Dan had je bijna een cirquit boven Rijswijk :-)

Anoniem zei

als ik nog durf a,s, Zondag Nee hoor grapje,ik ga wel mee .Hoe laat?
Groetjes van Ma

Arjan zei

Gaaf hoor weer een solotje doen. Heb m'n tweede les gehad en dat ging super. Succes met de dames achterin de volgende keer.

Groetjes
Arjan