“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 12 januari 2008

Les 17; Uitwijken!

Vandaag de 17e les alweer, en tevens de eerste van 2008.

Neefje Emlyn zou meevliegen, dus die had ik v.t.v. even opgehaald in Delft. Hij stond buiten al klaar om mee te gaan toen ik aankwam.
Onderweg naar de club alvast e.e.a. verteld over hoe het in zijn werk gaat, en wat te doen bij misselijkheid. De passenger briefing dus.

Op de club was het gezellig druk. Victor zat een bakkie te doen aan de bar en na het bestellen van een extra koppie gingen we naar een tafel voor de voorbereiding.
Vorige keer had ik mijn eerste navigatie vlucht gedaan, vandaag zouden we dat weer gaan doen maar dan met uitwijk. Je volgt daarbij gewoon je uitgekiende navigatie plan, maar ergens onderweg ga je uitwijken. Oorzaken daarvoor kunnen zijn; slecht weer op je route, iets mis met het vliegveld van bestemming, een medische situatie. Verzin het maar. Je gaat i.i.g. naar een ander veld dan gepland. En dat is wel lastig, want dan moet je ineens, terwijl je vliegt, een andere koers berekenen, en ook nog rekening houden met de wind.

Anyway, na het uizetten van een plannetje van Romeo naar Den Bosch gingen we naar de kist, de PH-SVT. Pre flight inspection (daar kwam ik collega vlieger in opleiding Rembrand nog tegen voor zijn rondvlucht...), Emlyn insnoeren, checklist, startup, taxi...het gebruikelijke. Baan 24 was in gebruik.

Normale take off, en daarna gelijk een Romeo departure volgen. Bij Romeo afgemeld bij de toren en daarna koers 113 gevolgd naar Den Bosch. Althans, dat dacht ik, ik zat eerst ff op koers 103. Goeiemoggel zeggen we dan maar.

Bij het tweede waypoint zei Victor, 'we gaan nu uitwijken naar Lelystad'.
Ik had op de club een windprotractor gekocht, waarop je vtv de wind en de windrichting kunt zetten. Dat kun je gebruiken om snel een nieuwe koers te bepalen. Eerst stuur je alvast in de richting waarin je denkt te moeten, markeert dat punt op de vliegkaart, en gaat dan met de schijf aan de slag. En dan is het wel heel handig als iemand naast je even de controls neemt zodat je je handen vrij hebt.

Vlak voor de Soesterberg CTR weer uitwijken, deze keer naar Valkenburg. Nieuwe koers opzoeken en gaan. Na een tijdje vliegen (bij Gouda in de buurt) de derde uitwijk, naar Seppe. En laat je dan toevallig over het laagvlieg gebied bij Gouda komen. :)
Dus ik voelde de bui al hangen, en inderdaad, het gas ging dicht boven dat gebied; gesimuleerde motor storing. Victor riep maar even naar Emlyn dat het niet echt was.

De wind kwam uit +/- 270, dus ik meteen naar 90 draaien en snelheid naar 75+ knopen.
Veldje opzoeken, ik zag links van me iets breeds en zag er redelijk goed uit. 1000 voet punt, controles doen, mayday roepen, alles uit en ondertussen naar het veld draaien. Ik liet de snelheid wat te laag komen, dus de stall warning liet van zit horen. Neus iets duwen en het was weer goed. Flaps eruit toen ik zeker was dat ik het veld ging halen en zakken maar. Ik zou 'm netjes gehaald hebben. Goeie oefening!

Toen vonden we het mooi geweest, waren alweer een uur onderweg. Teruggedraaid naar Mike, en een Mike arrival gevlogen. Op weg naar het circuit kwam een Transavia kist aanzetten op de ILS, dus die konden we rechts van ons mooi zien landen. Emlyn had eerste rang uitzicht. :)

De landing ging redelijk, ik verkeek me een beetje op het tikkie crosswind op het laatst, waardoor ik wat scheef op de baan terecht kwam. Kan netter, met de volgende solo maar 'ns wat T&G's doen. Taxi to lima, en daar waren we weer.

Even nabespreken en Emlyn op de foto zetten;

Hij vond het erg leuk, maar ook wel een beetje spannend in de bochten en bij de turbulentie.

Uiteraard de vlucht ook nog gelogd met GPS, dus weer een google earth track.
(Arjan, naderings kaartje EHRD werkte perfect!)

Untill the next time!

(Foto's)

1 opmerking:

Arjan zei

Leuk is dat hè met dat ehrd kaartje. Kan je goed zien of je netjes de arrivals en departures vliegt. Ik ben gisteren voor een paar cirquits op Seppe geweest. Ik zal daar ook nog een kaartje voor maken ;-)

Groetjes
arjan