“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 9 februari 2008

Les 19; flat tire...

De voorspellingen klopten, het was lenteweer vandaag. Graadje of 12/13, zonnetje en clear blue skies. Een mooie dag om te vliegen...

Deze keer gingen Kurt en Mats als PAX mee. Omdat we dus met wat meer mensen de lucht in gingen de PH-SVQ geboekt. Ik had nog maar één keer gevlogen op deze kist, dus voor mij ook wel weer even spannend (benzine kist en veel metertjes op een ander plek. En weer dat verdraaide carb heat ding...).

Het was enorm druk op de vliegclub. De stichting Hoogvliegers had vandaag een aantal vluchten met zieke kinderen gepland en die waren vol in gang toen we aankwamen.
Nadat onze kist (die ook meedeed) was terug gekomen en ik even met Victor het plan de campagne had bepaald (Seppe, T&G's) naar de kist voor de pre-flight inspection en instappen. Tanken hoefde niet, was al gebeurd.

Na het instappen de checklist afwerken om vervolgens toestemming voor het starten te vragen.
En die kregen we niet. Althans, we moesten even 'standby'.
Dat standby duurde wel een beetje lang. En omdat de kist wat laat terug kwam en Victor ook nog even bezig was zijn we ook later weggegaan. Dus plan gewijzigd; voorzorg- en noodlandingen dan maar. Iets minder leuk voor de passagiers, maar Seppe gingen we helaas niet meer halen.

Na nog een poosje wachten maar over de radio geroepen dat we nog steeds zaten te standby-en, maar toen hoorden we wat er aan de hand was. Een andere kist stond met een lekke band op de taxi-way. En ze hadden geen plak spulletjes meegenomen... :)

De toren vroeg of we eventueel in de 'verkeerde' richting wilde opstijgen, maar omdat er bijna geen wind stond vonden we dat geen probleem.
Ok, we mochten eindelijk opstarten. En toen mochten we toch ineens van de geplande baan (24) opstijgen. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat.
Tijdens het taxieën reden we nog langs de kist met de flat tire. Balen natuurlijk als je van plan was ff een leuk vluchtje te maken.

Na de runup checks bij de startbaan en take-off een Mike departure gevlogen. Na bij Mike te hebben afgemeld richting laagvlieggebied voor de oefeningen.

Met name de gesimuleerde noodlandingen waren weer een uitdaging. Omdat ik de afgelopen lessen met veel wind heb gevlogen en daardoor wat extra marge nam had ik steevast teveel 'over' waardoor ik over de geplande plek heenschoot. Tis ook altijd wat he, te veel wind, geen wind....eigenlijk nooit goed. :)
Blijven oefenen dus, gelukkig heb ik nog heel wat uurtjes voor de boeg. En me niet meer laten foppen door de wind. Of 'ie er nu wel of niet is!

Daarna nog twee steile bochten (45 graden bochten) gedraaid die best redelijk gingen deze keer. Maar die had ik dan ook een tijdje geleden extra geoefend tijdens een solo vlucht.

Daarna alweer terug naar Rotterdam. Victor stelde voor er een dubbele landing te doen. Eerst eentje op de drempel (doellanding), en daarna nog een normale iets verderop de baan.
Omdat ik de vorige les wat te hoog afving had ik me nu voorgenomen dat later te doen.
Op zich ging dat wel goed, maar door de iets te hoge snelheid (dan bedoeld voor de doellanding) duurde het flaren wat langer en kwam ik pas na de drempel op de baan.
Geen ruimte meer voor een tweede landing. Snelheid laten zakken en terug taxieën naar de club.

De vlucht is weer gelogd en omgezet voor google earth. Zoom ff in op het stuk bij Gouda, wel grappig al die baantjes door elkaar...

Kurt heeft foto's gemaakt en van het vertrek staat er wat op film.
Happy landings!

1 opmerking:

Arjan zei

Leuk verhaal en foto's weer. Heb zelf ook m'n eerste noodlanding geoefend zondag...

Groetjes Arjan