“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

donderdag 27 maart 2008

Solo 4; bad visibility

Gisteren was het dan eindelijk weer zover, tijd voor een uurtje solo vliegen.
Er was 's avonds op de club een presentatie over het gebruik van de Garmin GPS 430/530 waar ik bij wilde zijn, dus ik had het idee opgevat om tussen werk en die presentatie een uurtje te gaan vliegen. Het weer was redelijk, dus zo gezegd zo gedaan.

Om vijf uur op de club aangekomen. Victor was er al en de PH-SVU kwam net binnen.
Met de solo verklaring in de tas en een v.t.v. via internet ingediend vliegplan (toch wel erg makkelijk..) naar de kist. De bedoeling was een Mike departure, daarna langs Alphen en Leiden richting de kust (wegblijven van de ATZ van Valkenburg en de CTR van Schiphol...), dan langs de kust naar het zuiden, boven de Maasvlakte wat oefeningen doen, en dan via Hotel weer naar binnen.

Na de gebruikelijke pre-flight inspection en afwerken van de checklist Rdam delivery opgeroepen;
Rotterdam delivery, PH-SVU
T> P-VU, go ahead
P-VU at the vliegclub, VFR, local flight, information sierra, request startup
T> Startup approved, runway 06, QNH 999 Hpa
S/U approved, runway 06, QNH 999 Hpa (bij een QNH <> confirm Mike departure?
Affirm, Mike departure, P-VU (Mike had ik op het vliegplan aangegeven...)
T> for taxi contact 118,2
118,2, P-VU

Hierna de ventilator in gang gezet.
Een paar minuten later op de toren frequentie;
Rdam tower, PH-SVU, at the vliegclub, request taxi
T> P-VU, taxi to runway 06, Victor 4
Runway 06, Victor 4, P-VU

Dus taxibordje omhoog en rijden met de geit. Even de remmen testen en even later stond ik op Victor 4 voor de run-up testen.
Daarna;
P-VU at Victor 4, ready for departure
T> P-VU, cleared Mike departure, runway 06, cleared for take-off, the wind variable with 3 knots
Cleared Mike departure, runway 06, cleared for take-off, P-VU.

Wat me altijd opvalt is hoe snel de kist klimt als je er in je eentje inzit. Je bent echt in notime op je departure hoogte, in dit geval 1000 ft.
Op 200 ft flaps up, en op 1000 ft de brandstof pomp uit. Aftrimmen en de Mike departure volgen.

Bij Mike gedag gezegd (P-VU passing Mike) om daarna mijn plannetje te vliegen. Gestegen naar 1300 ft, maar daar kwam ik de bewolking al flink tegen, dus op 1200 ft verder gevlogen.

Bij Noordwijk linksom naar het zuiden... en even later langs Scheveningen gevlogen...(Arjan, look at lampje...)

Hoe dichter ik bij de maasvlakte kwam, hoe slechter het zicht werd. Het begon ook weer te regenen, helpt niet echt mee. Ik wilde wat steep turns oefenen, maar van enige horizon van geen sprake, dus maar gelaten voor wat het was.

Beetje rondgevolgen boven de maasvlakte, en na 45 minuten de toren weer opgeroepen voor de arrival. Het was erg druk met vertrekkende charters en lijndiensten, dus het was ff tussen wurmen;

Rdam tower, PH-SVU

T>P-VU, standby

Standing by, P-VU

Even later kreeg ik zonder verdere melding meteen de hele riedel;

T> P-VU, Hotel arrival, runway 06, QNH 999 Hpa, report Whiskey.

Hotel Arrival, runway 06, QNH 999 Hpa, Wilco Whiskey, current altitude 1.200 ft due to bad visibility (Hotel arrival heeft namelijk 1500 ft als hoogte, dus maar even gemeld...)

T> Roger, report Whiskey at 1000 ft

Wilco Whiskey at 1000 ft.

Aangekomen bij Whiskey mijzelf gemeld (en de hoogte er maar bij voor de zekerheid). Daarna moest ik me melden bij Tango. Toen ik daar aankwam me gemeld en kreeg ik te horen; follow the highway for a left hand base runway 06. Oftewel, ik moest de A13 volgen om zo direct aan de kop van baan 06 uit te komen voor de landing.

Vlak voor de baan kreeg ik landing clearance, en na een boterzachte landing stond ik weer op EHRD. Niet een heel spannende vlucht, maar wel weer lekker een uurtje solo gevlogen en eindelijk weer een echt goeie landing gemaakt. Ik had nu ook echt goed gelet op mijn hoogte op base en final, en dat pakte goed uit.

Victor kwam ook net aan, dus de kisten gezamelijk binnen gezet om daarna de documentatie te doen. Na wat eten op de club begon de presentatie, Arjan schoof ook nog aan.

Geen GPS log gemaakt deze keer. ..

2 opmerkingen:

Rembrand zei

Dus vanaf nu kun jij je navigatieplan in een handomdraai (of 1000 keer handomdraai) in de GPS zetten!

Arjan zei

Dus dat was jouw lampje. Ik dacht al... ;-)