“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 5 april 2008

Solo 5; gold at the end of the rainbow

Voor vandaag had ik weer een solo vluchtje gepland. De bedoeling was T&G's op Seppe om precision landingen te oefenen.
Op de club aangekomen was het erg rustig. Er was maar één instructeur (Jurgen) en vreemd genoeg stonden de meeste vliegtuigen aan de grond. Het Ameland weekend was gepland, dus bijna alles had weg moeten zijn, maar dat bleek afgelast vanwege het slechte weer. Vandaar...

Aan Jurgen gevraagd of hij me solo weg wilde sturen. Na wat vragen over mijn crosswind limiet (geen idee eigenlijk, 'ns aan Victor vragen...) en wat ik zou doen bij een motorstoring vond 'ie het wel goed, maar niet naar Seppe. De wind was best krachtig, was aan het draaien en stond voor Seppe heel vervelend. Dus plan B, rondje CTR. Nog even de weight & balance berekening maken, controle of ik alles bij me had (kaartjes, medical, enz), vliegplannetje indienen, solo verklaring in de tas and off i went.

De kist stond nog in de hangaar, dus na wat sleepwerk kon ik er vandoor.
Na startup mocht ik taxiën naar Victor2, runway 24. Daar aangekomen zag ik een Cessna van Lion Air staan die met runup checks bezig was. Er was iemand druk naar me aan het zwaaien maar ik zag door de weerspiegeling in de ruit niet wie, maar beleefd als ik ben maar gewoon teruggezwaaid. :)

Na een paar minuten meldde de Cessna 'ready for departure' en ging voor line-up de baan op. Toen hoorde ik ineens 'prettige vlucht, Marcel' over de radio en ik herkende de stem van Victor, mijn vaste instructeur. Natuurlijk vriendelijk bedankt en ook ready for departure gemeld.
Nadat Victor weg was met de kist kreeg ik toestemming om op te stijgen. Gas erop en gaaan!

Ik had een Mike departure richting het noorden, en vliegend langs de A20 zag ik een boel buien hangen boven Mike en verder. Ik zat paraat om aan de toren een andere departure te vragen toen ik een mooi gat tussen de buien zag om doorheen te vliegen. Toen ik langs een bui vloog zag ik een mooie regenboog;


Waar staat die pot met goud dan?
Daarna over Leiden, via Valkenburg (strak langs de ATZ aldaar) en langs de kust weer naar het zuiden gekoerst. Nog even een fotootje gemaakt door de voorruit. Geeft een apart effect, die propellor...

Hoe verder naar het zuiden, hoe beter het weer werd. Links achter me zag het er lekker donker uit, maar hier alleen een beetje flarden bewolking en nauwelijks turbulentie.


Na een stukje vliegen over HvH en de maasvlakte vond ik het wel welletjes, de ATIS meldde alweer de volgende Pellenboer ellende. Ik hoorde ook dat ze van baan gewisseld waren, 06 ipv 24. De wind was dus verder gedraaid. Toren opgeroepen voor een Hotel arrival, die ik begon op 1400 voet vanwege de langhangende bewolking. Maar bij meldpunt Whiskey kon ik alweer omhoog naar 1500 (de voorgeschreven hoogte voor een Hotel arrival) dus dat ook maar gemeld.

Halverwege tussen Whiskey en Tango (tankstation op de A13) hoorde ik weer die bekende stem op de radio. Victor zat achter me en vloog dezelfde arrival.

Bij Tango aangekomen kreeg ik te horen dat ik een direct base 06 mocht doen, dus de A13 opgepakt en zo richting de baan. Een ruime bocht gemaakt om hoogte te verliezen, en al gauw kreeg ik 'cleared to land'.

De wind kwam van links voor (gezien vanuit de baanrichting), dus ik bereidde mezelf voor op een crosswind landing. Goed de hoogte controleren, snelheid aftrimmen, boven de baan de kist rustig rechtrappen met de voeten en vervolgens de stick (naar links) in de wind. Net even na de drempel zette ik de kist op de baan, netjes recht in het verlengde. Ik kon er bij Victor2 gelijk weer af en kreeg opdracht om te taxiën naar Lima. Ik stond weer aan de grond, en alle onderdelen zaten er nog aan. :)

Onderweg naar Lima hoorde ik Victor aankomen, maar die mocht even in de wacht om een transavia voor te laten.

Hiero de track log voor google earth...
De volgende les is over twee weken, een dubbel blok, de week daarna weer een dubbel blok samen met Arjan. Dan gaan we wat verder wegvliegen, misschien naar een ander veld ofzo. Tot dan!

4 opmerkingen:

Arjan zei

Mooi verhaal Marcel...

Ik kan haast niet wachten op mijn Solo. Helaas nog niets gehoord van I.V.W.

Overigens staat de dubbel gepland op 27-04 met de SVQ...

Gr
Arjan

helm.inc zei

Dag,

ik volg je blog al een tijdje, ben zelf ook PPL student (20 uur) en doe volgende week eerste solo overland, daarna meteen grote overland (twee velden met stops).

Leuk om de voortgang te horen van iemand op een heel ander veld (vlieg zelf vanuit EHHV).

Vraagje: hoe log je je vluchten. Gebruik je Pocket FMS of Trackr?

Tailwinds, jeroen

Skycaptain Marz zei

Hoi Jeroen.
Ik log de tracks met OziexplorerCE. Dat draait op een PDA met ingebouwde GPS. Als ik terugkom zet ik de track om van Ozi naar KML met GPSbabel. Op die manier krijg ik ook de hoogte erin.

Skycaptain Marz zei

@ Arjan, i know, was in de war met een een ander dubbel blok de weer ervoor. Thnx...