“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 11 juni 2008

Les 31; X-wind en Rally

Gisteren stond er een beetje crosswind en aangezien ik nog een aantal crosswind landingen moet doen kwam dat ideaal uit voor een les.
Bij crosswind staat de wind niet recht op de baanrichting, maar onder een hoek. Dat betekent dat je bij de landing wordt weggeblazen door de wind. Om dat te voorkomen moet je dus opsturen, maar dat betekent weer dat je onder een schuine hoek de baan nadert, en als je zo het vliegtuig neerzet gaat dat niet goed. Je belandt waarschijnlijk naast de baan en het onderstel wordt er ook niet beter van.
De bedoeling is dus om al opsturend aan te komen vliegen, en dan vlak voor de landing de kist recht te trappen met het voetenstuur dat het roer bedient. Maar om vervolgens te voorkomen dat de kist alsnog opzij wordt gezet gooi je de stick 'in de wind', waardoor de vleugel aan de loef kant naar beneden gaat. Als alles goed gaat komt het achterwiel dat in de richting van de wind wijst als eerste op de grond, daarna de rest.


Dit is best lastig maar oefening baart kunst.

De PH-SVU stond een beetje droog dus moest er eerst getankt worden. Dat duurde een half uurtje en toen konden we weg via een 'direct out Oud-Bijerland'. Na 10 minuten hingen we boven Seppe om met de landingen te beginnen. We hebben 4 x-wind landingen gedaan met full flaps en eentje flapless. Na de eerste twee kwam het gevoel er redelijk in het ging het steeds beter.

Na een korte duscussie met Seppe radio over de hoeveelheid landingen (wat is dat toch daar?) weer richting EHRD, om onderweg nog twee full stall's te oefenen waarvan één herstel met stick en één herstel met motor. Daarna twee approach to stall's, één clean en één in landing configuratie (full flaps en 30% motorvermogen). Die gingen allemaal prima. Daarna nog een paar steile bochten waarvan mijn linker deze keer in één keer goed ging! Da's echt voor het eerst, zou ik het dan toch nog leren?

Daarna terug voor de landing. We mochten geen direct final doen omdat er een kist op final 24 zat, en omdat er nog één aan kwam (final 06) moest ik een 360 over left doen. Maar halverwege die 360 zag Victor de kist al die op 06 binnen kwam en meldde dit, zodat we downwind 06 mochten afmaken om te landen op 06.

Les nog even nabesproken. Volgende week buitenland navigatie, tripje naar Belgie (Kortrijk). Vlucht natuurlijk weer gelogd.

Maar, niet naar huis, want ik zou met Tom Welling nog deelnemen aan de Rally. Toen we in het clubgebouw aankwamen was Tom al bezig met het bepalen van de route aan de hand van cryptische vragen. Daarna navigatie plan in elkaar gedraaid en naar de kist, de PH-SRU. Tom zou het vliegwerk doen, ik de radio en de navigatie met daarbij het spotten van plekken op moeder aarde aan de hand van foto's die we meekregen.

Hee, die kan bewegen???

Was een leuke vlucht, maar van foto's spotten kwam niet veel. De keren dat we eraan dachten om dat te doen zag Tom ook wel wat, maar veel meer dan 3 (van de 12) hebben we niet gezien.

We zijn wel eerste geworden toen de uitslag bekend werd, alleen lag het blaadje ondersteboven, dus we moest genoegen nemen met een eervolle laatste plaats, met de vermelding dat we het bijna voor mekaar hadden gekregen om met een negatief punten aantal te eindigen. Toch nog iets bereikt! :)

De rally vlucht ook gelogd en een filmpje van de landing gemaakt.

Leuke avond dus gehad met veel airtime.

See ya!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De volgende keer moeten we eens wat serieuzer gaan zoeken... of een bril opzetten?? Of de voorruit polijsten??

Skycaptain Marz zei

Of alledrie? :)

Anoniem zei

Kortrijk is een gaaf veld!!!! De toren op de local vliegveld bar gemonteerd. Landingsgeld betalen is bijzonder (en duurt vast een maand of 3).

Het circuit voor de 18 (?) is laag over huizen heen, leuk om te doen (misschien minder als je er woont).

Succes

Arjan zei

Ik wist niet dat de SVU er zo groot uit ziet van buiten in het eerste filmpje. Wel leuk dat iemand jou gefilmd heeft met je landing ;)

Gr
Arjan