“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 31 augustus 2008

Update

Zow, maar even een update tussendoor.
Afgelopen donderdag een uurtje solo gevlogen om nog wat bovenwerk te oefenen.

In de PH-SVH ben ik na een Romeo departure de A16 afgezakt richting Moerdijkbrug. Van daar een linkerbocht om in een gebied te komen waar je wat hoger mag vliegen met als doel; stalls.
Het was goed bewolkt, maar ik vond ruimte om te klimmen tot 2900 voet. Toen werd het tijd voor de eerste stall oefening solo. En dat ging eigenlijk prima. De Piper stalled eigenlijk vreemd als een Robin gewend bent. De Robin slaat voorover na het bereiken van de kritische invalshoek, en heeft prima zelfherstel. De kist maakt dan snelheid en krijgt daardoor meer lift.
De Piper behoudt gewoon z'n hoge neustand en zakt zo naar beneden. Stevig trillen laat je merken dat het zover is. Ik weet niet of alle Pipers dat hebben, maar alle warriors waar ik tot nu toe stalls in heb geoefend hadden dat gedrag.

Anyway, een paar clean stalls gedaan, eentje met herstel met motorvermogen en eentje in landingsconfiguratie. Ging allemaal soepeltjes.
Daarna een paar steile bochten. Rechtsom perfect, linksom natuurlijk weer minder. Ik weet nu dat ik bij een linker steile bocht meteen flink moet optrekken, dan blijft 'ie netjes op hoogte. Over links laat ik 'm op de een of andere manier altijd een beetje zakken; slordig.

Daarna een stukje slow flight op 70 knopen. Maarre, 60 gaat ook prima hoor. :)
Next een Romeo arrival terug, gevolgd door een mindere landing.

Vandaag een stukje gevlogen met theorie maatje Wouter. Hij heeft kort geleden zijn brevet gehaald en ik wilde een paar foto's maken van het Cover Band Festival in Noorwijkerhout, waar een goeie vriend van me in de organisatie zit. Dus op weg met Wouter als pilot in command, ik op de co seat. :)
Was een leuk tochtje, Mike departure, orbits boven Noordwijkerhout, ook nog even over Zandvoort gevlogen. Terug langs de kust voor een Hotel arrival, first time voor Wouter.
Afgesproken dan we meer gaan vliegen, is naast leuk ook leerzaam.

Dat was't weer even, warmhouden tot examen.
See ya!

Geen opmerkingen: