“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 25 oktober 2008

Midden van Zeeland

Ik had sinds het behalen van mijn brevet nog niet met Bianca gevlogen, en dat moest er maar 'ns van komen. Het zou vandaag grotendeels een mooie dag worden, dus voor de tweede keer deze week het vliegtuig in (goh, wat erg...).

Plan was om een retourtje EHMZ te doen om daar even te gaan lunchen. Lekker decadent natuurlijk, met het vliegtuig even wat gaan eten in Zeeland. :)

Vanochtend was bij opstaan de hemel al strak blauw en de voorspellingen zagen er tot einde middag goed uit. Dus op weg naar de club waar de PH-SVQ al op ons stond te wachten. We kwamen daar Rembrand en Oscar nog tegen, die gingen beiden solo.
Oscar kwam net terug van T&G's op Seppe en vertelde dat daar zeer laag hangende bewolking/mist aanwezig was. Dus op zijn suggestie even gebeld met EHMZ om te vragen hoe het er dáár voor stond. Prachtig weer, onbewolkt, kommaarop! :)

Na het lokale weer nog even gecheckt te hebben liepen we naar de kist. De rest van de voorbereiding had ik thuis al gedaan, dus we konden snel op pad.
Pre flight gedaan (extra aandacht voor de banden deze keer...) en vervolgens de kist in.
Alles zat nog waar het hoorde te zitten, dus na korte tijd ging het taxibordje aan en mochten we op weg naar runway 24, victor 2.

Na take-off een standaard Hotel departure gevlogen over het Westland...
Daarna ging de route via VOR baken HSD naar EHMZ, vliegveld midden Zeeland. Na Rotterdam had ik me aangemeld bij A'dam info, en aangezien er redelijk wat verkeer die kant op ging bleek dat wel een goed idee.

Onderweg kwamen we de stormvloedkering tegen...
Na een klein half uurtje kwamen we aan bij Midden Zeeland, en volgens AD info was baan 27 in gebruik met een righthand circuit.
Vlak achter ons ging nog iemand downwind op, maar die meldde dat hij ons had gezien. Terwijl we op final hingen kwamen er twee parajumpers naar beneden zeilen, gaaf gezicht.

De wind was nogal cross, maar matig, en de landing verliep dan ook prima. Bianca vond het toch nog wel even spannend, de eerste keer landen zonder instructeur ernaast. :)

Na het betalen van het landingsgeld en alvast indienen van een vliegplan voor de terugweg hebben we lekker in de zon op het terras genoten van de lunch. Helemaal top natuurlijk.
We kregen nog gezelschap van de SVN, die een bakkie kwamen doen op EHMZ.

Daarna werd het alweer tijd om terug te gaan. Ik wilde vanaf EHMZ richting Oud-Beijerland en dan vandaar via de stad terug.
Maar toen ik na take-off koers zette naar Oud-Beijerland zaten we al na 5 minuten in de soep, die blijkbaar vanaf 500 voet omhoog kwam.
Dus tijd voor een alternatief plan, een Hotel arrival, want langs de kust zag het er nog goed uit.
Was wel een mooi gezicht die lage wolkenband...
Na ons te hebben afgemeld bij A'dam info hoorden we op de frequentie van Rotterdam een behoorlijke drukte. In het noorden en oosten was het zicht erg slecht omdat de wolkenbasis behoorlijk naar beneden kwam en op de Hotel arrival werd de 1500 voet ook niet gehaald.
Na Whiskey moest ik ook dalen naar 1200 voet (natuurlijk eerst gemeld aan tower) om VMC te blijven, maar er waren twee kisten outbound Hotel op 1000 voet, dus opletten geblazen. Gelukkig zagen we beide kisten op veilige afstand passeren.
Ik kreeg opdracht om bij Tango op 1000 voet te zitten, en na het melden van Tango was ik nr 2 voor een lefthand 24. Op downwind aangekomen zag ik de kist voor me op final, en daarna kreeg ik al snel toestemming om te landen. Een paar minuten later bereikten we Lima en zat de vlucht erop...

De foto's zijn hier te vinden, en de GPS track van de heenweg hier...
See ya!

Geen opmerkingen: