“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 6 december 2008

Circuitjes EHRD

Eindelijk weer gevlogen! Het was vandaag ook precies een maand geleden, dus het begon weer behoorlijk te kriebelen.
De afgelopen weken had ik wel wat vluchten gepland staan, maar deze gingen niet door vanwege slechte weersomstandigheden. Het zit wat dat betreft niet erg mee dit najaar.

Anyway, ik had een drukke dag voor de boeg dus niet heel veel tijd. Ik zag in de planning dat de PH-SVT nog beschikbaar was in de ochtend. Dit is de Robin diesel waar ik mijn eerste solo op gevlogen heb.

Wel weer leuk, want ik had sinds juli al niet meer op een Robin diesel gevlogen.
Het weer was niet echt super, zou later in de ochtend wel beter worden. Dat, i.c.m. met het feit dat ik al lang geen diesel meer gevlogen heb en niet heel veel tijd had deden me besluiten de vlucht te beperken tot circuitjes EHRD zonder passagiers. Nuttige met het aangename...je weet wel.

Op de club gekomen stond de SVT helemaal.....achteraan in de hangaar. Dus eerst de SVM eruit gesleurd, toen de PH-HLR (de 'leen' diesel) en daarna kon ik de SVT naar buiten trekken.
Nog half vol peut dus tijd voor de pre flight inspectie.

Alles zag er keurig uit, maar ik mistte wel de wheelfairings op beide vleugel wielen. Zeker bandenwisseltje gehad. Daarna de cockpit in voor de checklist. De routine zat er nog helemaal in, maar ik heb dan ook behoorlijk wat uurtjes op deze kist gemaakt tijdens de opleiding.
Delivery opgeroepen voor startup en daarna karren naar V2, runway 24.

Tijdens de runup hoor ik Victor op de radio, die kwam net terug en verzocht de toren het vliegplan open te houden voor een solo vlucht.
Ik kreeg clearance voor take-off, circuit hoogte 500 voet. Dat is in Rotterdam een beetje afwijkend aan andere velden. Het normale verkeerscircuit ligt op 1000 voet, het trainingscircuit op 500. Normaal gesproken ligt dat allemaal op 700 voet + hoogte van de baan.

Was even vergeten hoe snel die diesel klimt, zeker als je er alleen inzit. Wat een genot weer dat ding! 5 circuitjes gevlogen, het landen ging eigenlijk super, beter dan ik had verwacht na zo'n lange tijd. Mocht een paar keer in de holding vanwege commercieel vliegverkeer, dus ik had lekker in het zonnetje eerste klas uitzicht op die landende kisten. Vliegen blijft geweldig!

Kortom, blij dat ik toch even geweest ben, lekker gevlogen. Terug op de club kwam ik Rembrand nog tegen, die ging zijn vers behaalde brevet voor de eerste keer uitlaten.

Komende week weer wat gepland staan met PAX, ben benieuwd wat het weer gaat doen.

See ya!

5 opmerkingen:

Arjan zei

Ga je nu weer vaker dieselen?

Gr
Arjan

Skycaptain Marz zei

Sure, maar ze zijn zo vaak bezet. En de SVQ is de enige waar je met 4 volwassenen in kan qua performance...dus die pipers zijn wel ok. :)
Ga in jan checkout doen op de Diamond.

Oscar zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Oscar zei

't was zaterdag inderdaad best een aardige dag, tussen de buitjes door. En dan gaat het best kriebelen hè?

Ben Stienstra zei

Leuk dat je hebt kunnen vliegen, wij stonden maandagmorgen al met draaiende motor klaar... maar zijn toch niet gegaan, wolken op 500ft en 3500meter zicht. Straks maar eens de planning raadplegen en de volgende lessen plannen!

Have fun :)