“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 24 januari 2009

Cloud surfing

Ik zou vandaag eigenlijk met Arjan meevliegen op zijn navigatie vlucht naar Antwerpen. VFR heen, IFR terug.
Maar doordat mijnerzijds een paar afspraken niet helemaal liepen zoals gepland had Arjan inmiddels een andere gegadigde (of moet ik zeggen vrijwilliger) gevonden.

Aangezien het weer best ok was en ik nog graag een extra uurtje wilde kennismaken met de PH-SVR besloot ik op aanraden van mijn wederhelft zelf nog even te gaan vliegen, in 'remy' modus dus.

De SVR was de hele dag nog vrij. Sterker, aangekomen op de club zag ik in het logboek dat de laatste vlucht mijn checkout was geweest, precies een week geleden. Ok dan.
Ik wist dat de kist vol JET-A1 zou zitten, want die had Victor laten tanken vorige week zondag, toen ik met Mark naar Belgie vloog (in eerste instantie met de SVR, maar uiteindelijk met de SVG).

Na de voorbereiding nog even kort gekletst met Arjan, die had zijn nav voorbereiding inmiddels klaar. Daarna naar de kist.
Omdat het de afgelopen dagen flink had geregend stond de helft van de parkeerplek onder water. Leek me dus wel een goed idee de kist wat naar voren te trekken, maar om dat te kunnen doen moeten de tie-downs wel van de vleugels af. En om bij de rechtervleugel te komen moest ik tot mijn enkels het water in. Jug. Schoenen zeiknat, kouwe voeten. Volgende keer maar kaplaarzen mee?
Kist daarna een stukje naar voren, hoefde ik iig niet door het water voor de pre-flight check.

Na het checken van de buitenkant van de kist, de brandstof, de olie en alle buitenverlichting de kist in via de grote openstaande kap.
De checklist afwerken ging soepel, zit er al goed in. ATIS uitgeluisterd en startup clearance aangevraagd op de eerste radio en taxi clearance via de tweede, ook gelijk gecontroleerd op werking.
Het taxieen naar 24V2 ging al een heel stuk soepeler dan tijdens de checkout. Kwestie van wennen dus. Na runup mocht ik opstijgen van baan 24.
Direct na loskomen van de kist weer even levelen, snelheid opbouwen en dan pas in de klim gaan. Dat doet 'ie dan ook prima! Via Mike de CTR uit, en koers gezet naar het zuid-westen.
Na een poosje fladderen zag ik een paar mooie wolkenlagen voor me en omdat ik inmiddels in de Nieuw Millingen TMA D zat besloot ik te klimmen naar 3000 voet, net boven de hoogte van de onderste wolkenlaag. En dat was erg fraai...

Al cloud surfend kon ik over een smalle wolkenband heenvliegen om aan de andere kant weer te dalen. Erg gaaf..
Zo vloog ik richting de A16 en gezien de tijd (had ik niet zo veel van...) besloot ik deze te volgen richting Rotterdam voor een Romeo arrival. Wel jammer, want de kist vloog erg lekker, toppie apparaat die Diamond zeg. Echt een onwijs fijne kist om te vliegen.
Tussen de meldpunten Oscar en Pappa kwam ik Arjan nog tegen op een Romeo departure op weg naar EBAW.
Niet te vinden? Klik hier voor een hint...
Op het laatst ook nog een wedstrijdje met een 737 van Transavia die op final 24 zat. I lost... :(
737 zit in het circeltje, klik hier voor een groter exemplaar.
Daarna cross in the middle, decent to 1000 feet, right hand 24 en kort daarna cleared to land. De landing was één van de mooisten die ik ooit heb gemaakt. En dat voor de tweede keer in deze kist, top! Daarna nog wel een beetje zwalken over de baan. Op een bepaald moment doet het rudder weinig meer door de lage snelheid, en moet je weer verder met de remacties op het linker en rechter wiel. Maar ook dat went...
Leuke vlucht, die DA40 bevalt me wel, wat een fijne kist zeg. Ik denk wel dat we vriendjes gaan worden... :)

4 opmerkingen:

Arjan zei

Het was even zoeken maar ik heb 'mezelf' gezien. Jij had in ieder geval je lichtje aan :) Ik bleek daar later een klein probleempje mee te hebben...

Skycaptain Marz zei

Klopt, landing light illuminated! :)

Ik had wel m'n HD video cam bij me, maar die lag helemaal achterin in de tas. Kon ik -net niet- bij vanuit de 'cockpit'.

Ik zag het report voor de SGV. Jullie hebben wel een hoop gesloopt he. :)

Arjan zei

Of zou het hier door komen?

" ja dat was gezellie! en die landing was prima hoor, alles zat er nog aan ;-)

18 januari 2009 22:32


Skycaptain Marz zei...
mwaa, tijdens het vastzetten mistte ik wel iets aan de linkerkant...zo'ne...vleugel heet dat geloof ik... :)

19 januari 2009 8:41"


:))

Skycaptain Marz zei

Ik zwijg in alle talen... :)