“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 18 januari 2009

EHRD > EBZW

Afgelopen week vroeg Mark of ik zin had om zondag naar Belgie te vliegen. Genk / Zwartberg.

We zouden de SVR kunnen nemen, want daar zou ik de dag ervoor checkout op doen. Wel mooi, gelijk uurtje maken op dat ding.
Maar, het weer was wederom wat uitdagend en er was inmiddels een Piper vrijgekomen in het schema, dus besloten we SVG mee te nemen.
Na wat voorbereiding thuis en op de club (o.a. ff bellen met EBZW, is een PPR veld) richting kist. Mark zou heen vliegen en ik terug, radio in omgekeerde volgorde (zeg maar een beetje multicrew...). De TAF beloofde wat verbetering, dus we hadden goede moed.

De heenweg hadden we gepland via de CTR van Gilze Rijen, dan de FIR grens over, om daarna bij Brussels info toestemming te vragen om de Kleine Brogel CTR te mogen crossen. Maar daar kregen we een beetje vaag antwoord; 'ik kan u geen clearance geven, er is niemand, wij doen alleen FIS, we weten niet of er activiteit is, blijft u vrij van restricted zones'. Dussss.

Wij dus maar een beetje om de restricted zones heengestuurd (2 Garmin GPSen aan boord, dat hielp wel). Er ligt een behoorlijk grote restricted zone ten noorden van het vliegveld (SFC > FL100), maar daar wist Brussel wel van te vertellen dat die niet actief was. Bij EBZW aangekomen vonden we redelijk makkelijk het downwind entry punt en na een toppie landing van Mark stonden we aan de grond. Welkom in Genk. En Zwartberg.

In een redelijk druk vliegveld restaurantje het landinggeld afgerekend aan de bar. :-)
Mark maar even bellen met de FIO om het vliegplan te sluiten (want doen ze daar niet...) en tijdens het legen van een cola flesje op de kaart gekeken hoe we terug zouden gaan. Plan was om vanaf EBZW noord-oostelijk langs de Kleine Brogel CTR te vliegen, FIR over, om Budel heen, dan koers noord-west, CTR Eindhoven kruisen, en vandaar strak langs de Gilze CTR weer terug naar Romeo.

Direct na take-off van EBZW zagen we dat de bewolking aardig aan het oplossen was dus besloten we naar 3000 voet te klimmen om tussen twee lagen wolken te vliegen. Dat blijft een waanzinnig mooi gezicht en het was daar zo smooth als een biljartlaken. We hadden goed zicht op de grond, het zonnetje stond links van ons, helemaal goed. We wilden zo op 3000 voet over de Eindhoven CTR heen, maar we moesten vlak voor de Eindhoven CTR toch zakken vanwege meer bewolking. Dus zijn we uiteindelijk op 1500 ft over EHEH heengevlogen, na het ontwijken van een flinke regenbui boven Eindhoven. We moesten de CTR kruisen aan de noordkant van baan 22.

Daarna klaarde het helemaal op en vlogen we in een rechte streep naar Romeo. Ik zag dat de olie druk aan de hoge kant was en besloten dit goed in de gaten te houden. Olie peil was nog gecheckt op EBAW (maar wel met warme motor), en de olie temperatuur liep niet op. Puntje van aandacht iig.

Bij Rotterdam hoopte ik op een direct 24, maar er zat een jet op een VOR-DME approach voor 4, dus we moesten gewoon het circuit in. Na een waardeloze landing mijnerzijds (flinke tik van de wind een paar feet boven de grond) en een korte taxi rit naar Lima zat de vlucht erop.

Leuke trip, en weer een nieuw veld in het logboek. En vliegen met twee vliegers is ook erg leuk, en zelfs best wel handig met zo'n soort vlucht. Beetje de taken verdelen en samen zoeken naar het veld.

[Tracklog]

Thnx Mark!


EHRD - EBZW - EHRD from Marcel Koks on Vimeo.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

ja dat was gezellie! en die landing was prima hoor, alles zat er nog aan ;-)

Skycaptain Marz zei

mwaa, tijdens het vastzetten mistte ik wel iets aan de linkerkant...zo'ne...vleugel heet dat geloof ik... :)

Anoniem zei

zo dat was je eerste "buitenlandse vlucht'"
Dat er nog meer veel veilig mogen volgen
Ma

Anoniem zei

zo dat was je eerste "buitenlandse vlucht'"
Dat er nog meer veel veilig mogen volgen
Ma

Anoniem zei

zo dat was je eerste "buitenlandse vlucht'"
Dat er nog meer veel veilig mogen volgen
Ma

Arjan zei

ehh Marcel... Niet alleen je vleugel hoor. Ik zag nog een stukkie liggen... http://www.flightglobal.com/assets/getAsset.aspx?ItemID=14385

;)

Skycaptain Marz zei

Sjees, hoort er nog wat achter aan ook dan? Ingewikkeld ding hoor zo'n vliegtuig.