“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 3 januari 2009

Special VFR

Allereerst alle lezers van m'n blog een heel goed 2009 toegewenst met veel happy landings en mooie vluchten. Ik zal ze i.i.g. blijven bloggen... :)

De eerste vlucht van dit jaar zit er alweer op. 2 januari had ik niet veel om handen dus een kist gereserveerd, de PH-SVH, mijn examen Piper.
Ik zou met Bianc een leuk rondje richting Noord-Holland vliegen, want al die keren dat ze mee is geweest tijdens lessen zijn we altijd richting het zuiden gedaan.
Plan was Mike departure, dan langs Gouda, Nieuwkoop, Vinkeveense plassen, dan om de Schiphol CTR heen richting kust (IJmuiden) en dan langs de kust afzakken naar Hoek van Holland gevolgd door een Hotel arrival.
De METAR gaf voor de komende twee uur CAVOK en > 10 km zicht, dus dat moest goedkomen.
(CAVOK = Clouds And Visibillity OK)

De SVH hoefde niet ge-de-iced te worden, het had wat geregend en het dooide nu, top!
Tijdens de pre-flight vond ik de fuel wat aan de krappe kant, dus na boarden Delivery opgeroepen met een request for startup for taxi to the fuel station.
Tijdens het taxieen zag we meer en meer laaghangende bewolking binnen komen. CAVOK?

Toen ik aan het tanken was kwam er een mooie zakenjet aanrijden (ik denk een Learjet), die bleek een orgaan transport te doen. Er kwam alleen een kleine koelbox uit die direct in een kleine ambulance werd geladen. Tja, veel sneller dan dat organen transporteren kan denk ik niet?

Toen we na het tanken naar naar V4 baan 06 taxieden hoorde ik al de term special VFR vallen.
Blijkbaar waren de condities in de control zone inmiddels dusdanig slecht dat er met speciale regels gevlogen werd.
In een een control zone in Nederland (klasse C luchtruim) moet je minimaal 5 km zicht hebben.
Bij special VFR mag dat 3 km zijn, en mag de bewolking op 600 voet hangen. Er worden dan ook maar heel weinig kisten tegelijk afgehandeld, de toren zorgt voor een zeer ruime separatie.
Dus na een tijdje wachten op V4 mochten we dan eindelijk weg.

Na Mike bleek dat er overal wel veel bewolking hing en het zicht niet heel best was, dus besloten we het rondje wat kleiner te maken. Vanaf Gouda richting Leiden > Noordwijk, dan langs de kustlijn naar het zuiden, en dan via de Hotel arrival weer naar binnen.

Zo gezegd zo gedaan. Na Mike Amsterdam Info opgeroepen, zeker in dit mindere zicht een goed plan. Bij Noordwijk werd het ineens erg mooi weer, maar vlogen we pal tegen de zon in richting het zuiden. Wel blue skies.

Bij HvH kon ik makkelijk klimmen naar 1500 voet om me vervolgens af te melden bij Amsterdam info en aan te melden bij Rotterdam toren.
Maar even na Whiskey zakte de wolkenbasis alweer en konden we Rotterdam precies onder een wolkendek liggen.

Wel een fraai gezicht overigens, die laaghangende prut...Ik vroeg de toren of ik naar 1000 voet kon zakken, was geen probleem, report Tango. Na Tango kreeg ik een left-hand 06, en een minuut later draaide ik downwind op.

Toen ik dat meldde werd ik gelijk gecleared voor de landing, en na een zeer fraaie landing (vond Bianca ook...) stonden we weer op het asfalt van EHRD.

Hier staan nog wat andere foto's van de wolken en het uitzicht op short final.

Volgende keer ga ik IFR vliegen met Arjan. Erg veel zin in, zal ook super leerzaam zijn.

See ya!!

Geen opmerkingen: