“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 15 maart 2009

Friend-ship

In de vliegtuig fabriek van Fokker is jarenlang met groot succes de Fokker F27 gebouwd. Deze kist werd ook wel de Fokker Friendship genoemd.
Ik heb zelf slechts één keer met dit vliegtuig mee mogen vliegen. Dat was een luchtmacht uitvoering, en tijdens mijn dienstjaar (bij de luchtmacht) zijn we met deze kist van vliegbasis Gilze-Rijen naar Woensdrecht verhuisd, waar ons onderdeel (DMVS) een nieuw onderkomen kreeg.

Afgelopen zaterdag kwamen vrienden van ons uit Zwaag op bezoek. Danny ken ik al heel lang, we waren collega's bij mijn allereerste werkgever. Dat was begin jaren '90.
Tegenwoordig werken we beiden in de IT en zijn we nog steeds bevriend na al die jaren.

Omdat ze toch onze kant opkwamen leek het me leuk om ze Zuid-Holland 'ns van bovenaf te laten zien. Aldus een kist gereserveerd, de PH-SVG (met dank aan Wouter...)
 

's Ochtends leek het weer nergens op, maar volgens de TAF zou het opknappen in de middag. En ze hadden nog gelijk ook! 's Middags werd het prima vliegweer.

De route was de oude bekende; Hotel departure, Maasvlakte, langs de kust noordwaarts, dan bij Noordwijk weer landinwaarts richting Mike.
De zon scheen een beetje door de wolken heen wat weer mooie plaatjes opleverde...


Het was erg rustig in de lucht. Niet heel veel activiteit op Amsterdam Information. In de buurt van Gouda werden we nog gewaarschuwd voor een heli die ons aan de linkerkant tegemoet zou komen op 900 voet. Bianca spotte 'm als eerste.   :)

Terug naar het vliegveld waren er maar drie kisten in de lucht. Wij, één op Romeo arrival en één op een IFR approach op baan 24.
Na het kruisen van de baan op 1000 voet vroeg ATC of ik een short circuit wilde om zo vóór die IFR vlucht binnen te komen, maar met een volle kist en rooky passagiers leek me een rustiger nadering een beter idee. En met een iets langere downwind was er ruimte genoeg om als tweede binnen te komen.

De landing op 24 was weer prima, er was ook maar een tikkie crosswind (290 met 11 knopen).
En na 1u15 vliegen zat het er weer op. 

Leuke vlucht weer, track en foto's als bewijs...  :)

See ya!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ja het was 's ochtends zeker slecht, veel slechter dan het knmi had verwacht zelfs.. wij waren even wat touch en go's gaan doen op seppe en na de pilot change was het ineens helemaal ingezakt. Bij het tweede circuit zag je op base de baan niet eens meer liggen.. dus we hebben daar fijn 4 uur zitten wachten op beter weer. We zagen je nog zitten in de PH-SVG bij het binnentaxi'en.

Skycaptain Marz zei

We zagen jullie ook terugkomen in een Robin.
Ik moest nog bijna van kist wisselen omdat mijn voorganger ook verrast was door het weer.