“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 3 april 2009

Beetje jammer

Een tijdje geleden heeft de overheid een transponder verplichting ingesteld. Deze verplichting betekent ruwweg dat je altijd een actieve transponder moeten voeren tijdens je vluchten, op een paar kleine uitzonderingen na. 

Een transponder is een kastje in het vliegtuig dat, wanneer het aangestraald wordt door een radar, informatie terugstuurt naar die radar, zodat ze (air traffic control) kunnen zien waar je vliegt, hoe hoog, wat je call-sign is en nog veel meer. Tevens kun je een code in dat kastje zetten, de zogenaamd squawk, op verzoek van ATC. Dit extra ter indentificatie.

Kort na het invoeren van die transponder verplichting zijn noordelijk en zuidelijk van Schiphol Special Rules Zones ingesteld (SRZ), want het bleek dat verkeersvliegtuigen in hun nadering naar Schiphol last hadden van 'onze' transponders. De verkeersvliegtuigen hebben namelijk waaschuwingssystemen zoals TCAS die gebruik maken van diezelfde transponder signalen. Die zagen dus ten onrechte veel waarschuwingen op het systeem omdat 'wij' dikwijls onder ze vlogen.

In die SRZ's mochten wij niet boven 1200 voet klimmen in die gebieden, waardoor we amper 400 meter luchtruim in hoogte overhielden. 

Nu is het schip helemaal van wal. De minister heeft bepaald dat tot nader order er helemaal geen VFR verkeer rondom schiphol mag vliegen (nieuwe mega SRZ waarin VFR prohobited is). Dit omdat er toch wel erg veel radar bliepjes zichtbaar kwamen na invoering van die transponder verplichting. Duh, wat hadden ze dan verwacht?

Welk gebied rondom Schiphol? Nou, deze lap; 
En omdat dat niet genoeg was hebben ze het nog wat ingewikkelder gemaakt door voor Hilversum en Lelystad weer transponder gebruik te verbieden.

Bovenstaande SRZ betekent dus dat we bijvoorbeeld vanuit Rdam naar Lelystad helemaal om moeten vliegen. Maar ook dat mijn befaamde sightseeing rondje niet meer mogelijk is. Want direct na Valkenburg begint die SRZ al en in dat rondje vloog ik altijd via Noordwijk weer landinwaarts.

De maatregelen zijn in pricipe tijdelijk. Maar dat 'tijdelijke' kennen we in Nederland.
Volgens de autoriteiten is er op dit moment geen veilige situatie voor de naderingen naar Schiphol. Dat is natuurlijk een slechte zaak, maar vóór die transponder verplichting was het probleem er niet. De ene veiligheids verhogende maatregel heeft een ander veiligheids risico geintroduceerd. Beetje vreemd de de mensen die er verstand van hebben dit niet hebben zien aankomen.

Ik vind het iig erg jammer dat we in Nederland steeds minder luchtruim overhouden voor de recreatieve luchtvaart. Ik ben benieuwd waar dit weer toe gaat leiden en naar de reacties vanuit de GA (general aviation).

Zo, dat moest er even uit. 
Fijn weekend!

5 opmerkingen:

Radio Roels zei

Zonder zwartgallig te willen klinken, maar soms vraag ik me echt af of er geen Europees complot bestaat om de kleine luchtvaart helemaal te bannen. Als het zo doorgaat bestaat GA over een decennium niet meer ... inderdaad zeer jammer.

Anoniem zei

Dit heet inderdaad vliegtuigjes pesten volgens mij
gr Ma

Arjan zei

Laten we einderdaad maar hopen dat het tijdelijk is. Wat ik alleen niet begrijp is het volgende: Het moet toch mogelijk zijn om alle labeltjes op het radarscherm (want daar gaat het om volgens LVNL) onder de 1200 ft eruit te filteren? Of is dat in dit digitale tijdperk niet mogelijk...

Skycaptain Marz zei

Al filteren ze alleen maar code 7000 eruit!

Tja, vreemd verhaal allemaal hoor.
Of we hebben met hele oude apparatuur van doen, of er moet een projectleider verschrikkelijk hard ontslagen worden.
Want elders in de wereld gaat dit allemaal prima.

Ik hoop zo dat het niet permanent is. Maar ik zie ze er stiekum wel een dikke CTR van maken.

Oscar zei

Gelukkig zijn alle belangenverenigingen voor de kleine luchtvaart meteen in het geweer gekomen en hebben snel overleg gehad. Ben benieuwd hoe snel de resultaten van dat overleg geëffectueerd gaan worden.