“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 20 mei 2009

4 x EHLE

Gisteren een onwijs leuke middag/avond gehad.
Het bedrijf waar Bianca werkt was deze week bezig met het uitvoeren van ICT uitwijk testen in Lelystad, en ik was met nog twee andere piloten uitgenodigd om de medewerkers 's avonds rond te vliegen in de omgeving van Flevoland. 
Erg leuk natuurlijk, zeker omdat we ook nog vanuit EHRD naar EHLE en terug moesten vliegen. De andere twee piloten waren daar gestationeerd, dus die waren al ter plaatse.

Rond een uur of half vier waren we op de club. De Archer PH-SVP stond geboekt voor de vluchten. De vucht naar Lelystad zouden we met z'n drieen vliegen, Bianca en Rene (collega) vlogen mee. De meeste voorbereiding had ik al gedaan (NOTAMs, W&B, TAF), moest alleen nog even de laatste METAR bekijken en de papieren van de kist controleren. Daarna aan Rene nog even e.e.a. uitgelegd en toen waren we er klaar voor.

Ik wilde met volle tanks weg zodat ik op EHLE niet hoefde te gaan tanken tussen de vluchten door, dus na het boarden 'request startup for taxi to the fuel station'. Dus taxi bordje aan en hobbelen over het vliegveld. Het was best druk, een 737 van transavia was aan het taxieen naar runway 24, twee stonden er twee op de apron samen met twee Fokker 50's van VLM. 
Het tankstation was ook druk. En stond op de plek van pomp 1 een Beech King Air geparkeerd en bij pomp 2 werd er een heli getankt die op een soort aanhanger stond. Na een paar minuten was de heli vol en riep tower ons op dat we zometeen na die heli konden gaan tanken.

Toen we klaar waren met tanken begon de hele riedel weer opnieuw, dus aanmelden bij Rotterdam delivery, startup clearance vragen, starten, over naar Rotterdam Tower, taxi clearance vragen en vervolgens naar intersection V2 runway 24.
Na de runup en het melden van 'ready for departure' mochten we achter een Cessna aan direct oplijnen. De Cessna was al snel weg waarna we toestemming kregen om op te stijgen.

De vlucht naar EHLE liep via Gouda, abeam Hilversum, Stichtsebrug en door over Flevoland. 5 mile voor het verplichte meldpunt Bravo meldde ik ons af bij Amsterdam Information en riep Lelystad Radio op met onze intenties. Vlak voor ons zat een kist overhead Bravo en achter ons kwamen er ook twee aan. Opletten dus!
Baan 23 was in gebruik en er stond een redelijke crosswind uit 300 met 14 knopen. Het was sowieso een beetje tubulent dus even werken op short final. Maar de kist kwam prima aan de grond en korte tijd later stonden we voor de toren geparkeerd.

Na wat gegeten te hebben in het restaurant boven de Martinair vliegschool werd het tijd voor de eerste rondvlucht. De twee andere kisten waren Diamonds (DA40's), en konden dus wat minder gewicht kwijt dan de Archer. Met volle bak stegen we op voor een rondje Flevoland. 
Na een minuut of 35 vliegen kwamen we weer bij Bravo aan. De wind was al heel wat minder geworden, dus de landing was easy. Toen we aankwamen bij de toren stond de tweede groep alweer te wachten voor de volgende vlucht. Ook die duurde zo'n 40 minuten en bij terugkomst was de wind zo goed als verdwenen. Tijdens de landing zagen we de Constellation van het Aviodrome taxieen. Damn, die had ik dus gemist. Wel een erg mooi gezicht zeg. 
Bleek achteraf dat die twee runs had gedaan op de startbaan, waarschijnlijk voor promotie doeleinden. 
Het was inmiddels prachtig weer geworden en de temperatuur was prima. Na de vluchten dan ook nog wat gedronken op het terras. Daarna werd het wel tijd om terug te keren naar Rotterdam.
Tegen half negen zat we weer met z'n drieen in de kist en stegen we op voor trip home, de 4e vlucht voor vandaag. Vlak voor ons steeg een andere piper op met dezelfde bestemming, maar die draaide het circuit uit naar rechts en wij volgden een stukje crosswind leg met daarna een rechterbocht zuidwaarts.
Amsterdam info vroeg of we gezamelijk terugvlogen. Dat was niet het geval dus werden we gevraagd goed op elkaar te letten. Na een paar minuten had ik ze 'in sight', een paar mijl rechts van ons. 

Het was zo glad als een biljart laken geworden, dus de vlucht terug verliep erg rustig. We kwamen een stuk of 5 ballonnen tegen die landingsplekjes aan het zoeken waren. 
Boven Gouda meldde ik ons af bij Amsterdam info en riep Rotterdam Tower op voor een Mike arrival. Vlak na ons hoorde ik die andere kist uit Lelystad zich aanmelden. Die hadden we dus ingehaald.

Na het melden van Oscar kreeg ik de vraag of ik een straight in approach wilde voor baan 24. Het was erg rustig blijkbaar. Nou graag natuurlijk, en ik moest ons 'overhead the VOR' (RTM) melden. Toen ik dat deed kreeg ik meteen toestemming om te landen en zette ik de daalvlucht in. Ik moest relatief snel 1000 voet hoogte kwijtraken want je zit dan al op het base leg/final, dus full flaps eruit en zakken maar. Met een mooi glijpad en een landing precies op de stall warning zette ik de wielen weer op het asfalt van Rotterdam. 

Met deze vluchten ben ik inmiddels over de 100 uur in het logboek heen gegaan, met ruim 50 uur als pilot in command. Gaat lekker zo, de uurtjes en dus ervaring worden langzaam maar zeker opgebouwd.

See ya! 

Filmpje van de Constellation en 1 van mijn landingen;

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuke blog en lekker wat uren al!

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Hero zei

haha... die stall zit je dwars he... :D

Soep

Arjan zei

Voor de volgende keer kan je mij ook 'inhuren' hoor ;) Leuk om zo een paar local's te doen vanaf een ander veld.

Skycaptain Marz zei

@Hero
Ja man, kan er niet van slapen...Eikol.

@Arjan
De kans zit er wel in dat ik een keer een beroep op je ga doen. Dit gaat wel meer gebeuren.

cowboy zei

vertel eens wat meer over die stall?????

Soepkip zei

Hahaha... niets bijzonders hoor :)

Marcel heeft ooit een keer de fout gemaakt mij te vertellen dat je een goede landing kunt herkennen aan het even horen van de stall warning vlak voor de touchdown. Vul de rest maar in... :D