“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 11 juli 2009

Retourtje EHMZ (met bijzondere afloop)

Afgelopen vrijdag had ik met Ger en zijn collega Len afgesproken een rondje te gaan vliegen. Plan was richting het zuiden, met tussenstop op Midden Zeeland, EHMZ.
Ik had de keuze van de kist aan de passagiers overgelaten; de Diamond DA40 PH-SVR werd het. Niet erg, toevallig (ahum) één van mijn twee favo's. :)

Rond 19:15 waren we via runway 24 airborne op een Hotel departure. Aangezien we nog even wilden landen op EHMZ om de passagiers van stoel te laten wisselen moesten we wat haast maken, want EMHZ sluit om 20:00. Dus vanaf Whiskey in één rechte streep naar EHMZ gevlogen, waar we om 19:45 na een right hand circuit en landing op baan 27 aan de grond stonden. Mega rustig, we waren de enige nog. We hadden dan ook wat belangstelling vanaf het terras.

Even betalen voor de landing bij het havenkantoor (kreeg nog een gratis documenttas van de havenmeester), en Ger ging even bellen naar vrienden die met een boot in een haven aan de Grevelingendam lagen. We hadden afgesproken om daar wat orbits te draaien.

Na 10 minuten (helaas dus geen tijd voor een colaatje) moesten we alweer instappen om op tijd weg te zijn van Midden Zeeland. Soft field take-off van baan 27, en kort na het loskomen al naar rechts draaien om de camping te mijden.
Doorgeklommen naar 3000 voet om de wolken van wat dichterbij te kunnen bekijken. Het was de hele dag prutweer geweest, maar precies volgens de voorspellingen was het prima vliegweer geworden.

Koers gezet naar het Grevelingen meer, dus de motor moest alweer gauw in de idle stand om te dalen naar 'zwaai' hoogte, want zover is dat niet vanaf EHMZ.
Al snel had Ger de boot gespot, inclusief zwaaiende mensen op het achterdek. Na wat rondjes boven hun hoofd gedraaid te hebben zwaaiden we gedag met de vleugels en volgden we daarna het Haringvliet. Eiland Tiengemeten, Willemstad, Moerdijk... Boven de moerdijkbrug draaien we om, om richting Oud-Beijerland te vliegen, voor een approach overhead the city. Na aanmelden bij de toren bleek dat geen enkel probleem te zijn, en ook een orbit boven Rotterdam centrum werd toegestaan.

Daarna mochten we direct via papa naar het veld, right hand circuit for runway 24. Met een pracht van een landing op een mooi verlichte baan waren we weer op ons vertrekpunt aangekomen.
Even de kist parkeren, binnen gluren bij de PH-LUX, en naar binnen voor een drankje.

Toen we het clubhuis binnen liepen zagen we twee mannen zitten met van die gouden balken op de schouders, in gesprek met iemand anders. Bleek later dat die net terug waren van een vlucht met DJ Tiesto.
We raakten in gesprek en even later werd ons gevraagd of we even de splinternieuw Cessna Citation Mustang PH-TXA van dichtbij wilden zien op het Jet Center. Eh....JA! :)

Dus in de auto op weg naar de andere kant van het vliegveld. Ik was daar zelf alleen maar geweest (in de buurt dan) tijdens tanken van AVGAS vliegtuigen, maar nooit op het Jet Center zelf, laat staan in de hangaars daar.
Maar, deze keer ging dat dus wel lukken, en even later stonden we oog in oog met een pracht van een VLJ (Very Light Jet).

Ger en Len gingen direct achterin op de zeer luxe passenger seats zitten, ik ging natuulijk richting het kantoor aan de voorkant. Prachtige glass cockpit met een volledige Garmin 1000 installatie. De kist rook nog supernieuw en zag er prachtig uit. Wat een machine zeg, moet een genot zijn daarin te mogen vliegen.

Na dit erg leuk bezoekje zijn we nog door wat andere hangaars heengelopen. Wat staan er toch een hoop mooie kisten daar zeg.
Daarna weer terug naar de club om wat na te praten en wat te drinken. Erg leuk einde van de avond zo, maken we niet elke week mee. :)

De volgende twee vluchten staan alweer gepland, maandag met de buren, dinsdag rally 4...

De rest van de foto's...