“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

maandag 31 augustus 2009

Flying a 737-800

Vandaag iets gaafs gedaan! Zelf een Boeing 737-800 van Rotterdam naar Schiphol gevlogen!
Ja ok, welliswaar qua positie niet verder gekomen dan Schiphol-Oost, maar toch... :)

Hero, mijn bijna-vaste-passagier (u weet wel) mailde me na m'n vakantie dat 'ie iets gaafs gepland had. Na wat data heen en weer mailen bleek dat 'ie een simulator sessie had geregeld bij FST op Schiphol-Oost. Een uurtje vliegen op een B737-800NG. Eh, ok, er zijn rottere manieren om een middag door te brengen. :)

Vanmiddag dus naar Schiphol, voor onze vuurdoop achter de yoke van een Boeing. We zouden een half uur instructie krijgen en we zouden beiden een half uur vliegen en een half uur als pilot monitoring.
Na introductie bleek onze instructeur (Hemmo) ook te vliegen bij VCR, dus een vliegclubgenoot. Altijd goed he! Dus even snel door de cockpit setup van een 737 heen (waar zit alles), om vervolgens naar de sim te gaan, want we kwamen voor het vliegen. Ik kroop op de left seat, Hero op de right seat. En daar zit je dan, in een volledige cockpit van een airliner. Cool!!

Na een beetje om me heen gekeken te hebben waren we klaar voor vertrek van runway 24, Rotterdam. Het vliegtuig stond op de threshold, ready to go. Even daarvoor had ik onder leiding van Hemmo de FMC geprogrammeerd, en e.e.a. ingesteld op de auto pilot.
Toen waren we er klaar voor. Full throttle and off we went. Bij 92 knopen roteren en als vanzelf koos de kist het luchtruim. Hij was 'leeg' geconfigureerd, dus klimmen als een dolle. Helaas lette ik niet goed op de pitch, dus de 30 graden werd aangetikt. Ik zag in gedachten de trolleys al door het gangpad zeilen.
Hero had het druk met het landinggestel en met instellen van alle koersen en hoogten op de AP, want die hou je altijd bij, ook al vlieg je er niet op. Jaja, zelfs wat geleerd!

Nadat we een beetje level waren wat bochten gedraaid, o.a. een steep turn van 45 graden. Dat ziet er toch behoorlijk spectaculair uit in zo'n Boeing. De kist reageerde heel anders dan ik gewend ben, de bewegingen komen traag op gang, maar zijn er dan met volle kracht. De moet resoluut de bewegingen inzetten, maar vooral op tijd weer stoppen. Je moet als het ware 20 seconden vooruit denken. Ik kan je melden; lastig!

Mijn volgende job was een instrument landing op Schiphol middels ILS. Na wat oplijnen zat ik op de localizer en de glideslope. De speed stond op autothrottle, maar de rest ging met de hand.
Om een 'dronken approach' kort te maken, ik landde naast de baan. Een behoorlijk eindje zelfs. Pfff, dat viel tegen zeg. Ik ben zo gewend naar buiten te kijken en nu zit je bijna alleen maar op de instrumenten te kijken om de glideslope en localizer goed te houden. Als je de baan in zicht heb kijk je af en toe wel naar voren, maar voornamelijk op de instrumenten.

Hero deed vervolgens de omgekeerde route, en hij wist 'm op EHRD via ILS op 24 zowaar min of meer op de baan te planten. Tsss, lekker dan!
Daarna mocht hij een take-off doen van een veel te kort veld met alleen maar bergen aan het einde (ben ff kwijt welk vliegveld dat was). Dus snelheid maken tot praktisch het einde van de baan, rotate en dan met 25 graden pitch klimmen naar 10000 voet om over de bergen heen te komen. Tijdens de klim zette Hemmo het beeld ff stil en keken we naar een zijaanzicht. O jeah, rollercoaster!!

Daarna mochten we een poging wagen tot een nachtlanding op LSGS, Sion in Zwitzerland.
Ik kan je melden, bijzondere approach. Je vliegt tussen twee bergkammen door, waarna je ineens als een baksteen omlaag moet, om vervolgens een linker gevolgd door een rechterbocht moet vliegen om uberhaupt een beetje op te kunnen lijnen.
Hero was als eerste en plantte 'm...naast de baan. :) Welliswaar niet zover naast als ik op EHAM, maar toch.
Daarna deed ik een poging en kreeg 'm min of meer geland op de baan. Ik vermoed wel met het rechterwiel in het gras. En of de passagiers blij zouden zijn geweest...

Anyway, was een erg gave ervaring. Doe je niet elke dag, zoiets.
Hero, thnx man!!

2 opmerkingen:

Arjan zei

Eerst een CTR-crossing van EHAM en nu in de simulator op EHAM... hmm dat moet meer zijn geweest dan een doos gebak :)

Cool man!!! ERG GAAF!!!

Skycaptain Marz zei

Je zou het zeggen he?
Was erg koel, aanradertje.

Misschien moeten we zoiets 'ns een keer met een clubje VCR-ers doen?