“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 11 september 2009

Checkout Cessna / Rondvlucht / Fly-in Texel

Afgelopen week was weer een lekker vliegweekje.

Maandag heb ik checkout gedaan op de Cessna 172. Ik moest ook een clubcheck doen omdat ik mijn brevet alweer bijna een jaar heb en dat heb ik gecombineerd met checkout op (het enige type vliegtuig dat we op de club hebben waar ik nog niet op vloog) de Cessna.

Tijdens de clubcheck wordt gekeken of je het allemaal nog een beetje kan, maar aangezien ik sinds mijn examen dik 55 uur gevlogen heb zat alles er nog wel in. De checkout was weer leuk, vertrouwd met instructeur Victor een rondje gevlogen in de PH-ANH, een Cessna Skyhawk.

Voor vertrek de belangrijkste verschillen doorgenomen. Deze vliegtuigen hebben de vleugels aan de bovenkant van de romp i.p.v. aan de onderkant (zoals bij de Piper, Diamond en Robin). Dat betekent mooi zicht naar beneden tijdens straight & level flight, maar een vleugel in het zicht tijdens bochten en ook ander gedrag bij de landing wegens minder 'grondeffect'. Kortom, wel wat zaken die anders zijn dan ik gewend was. Qua bediening van de kist geen spectaculaire veranderingen. Elektrische flap bediening, maar dat heeft de Diamond ook. We moesten ook even tanken, dus bij het fuel station de trap op om de vulopening bovenop de vleugels te kunnen bereiken. Ook wel apart...

Take-off runway 24, daarna eerst wat vliegoefeningen in de vorm van bochten en stalls. De steile bochten gingen zowel rechts als links(!) perfect - a first for everything). Victor had al verteld dat de 172 tijdens een stall meestal over de linker vleugel wegvalt. Dat moet je op tijd en op de juiste manier corrigeren om niet in een spin te raken. Maar het is allemaal prima op te vangen.

Doorgevlogen naar Seppe voor wat landinkjes (normaal, flapless, precision). Op de terugweg naar EHRD nog een noodlandings oefening, deze ging top. Ik kwam heel mooi uit voor het veld en ik kon netjes de hele procedure uitvoeren zonder iets te vergeten.

Op Rotterdam nog een glide in gedaan vanaf 1000 voet, waarbij ik te hoog uitkwam. De toren had 10 knopen wind doorgegeven, maar er bleek nauwelijks wind te staan. Daardoor werd ik niet 'weggeblazen' en kwam ik te hoog bij mijn landingspunt aan. Nou ja, shit happens. Achteraf bedacht ik me dat ik 'm nog in een vette slip had kunnen gooien, maar achteraf is een koe... :)

Met de Cessna kun je heel langzaam vliegen. 60 knopen zonder flaps en 45 met flaps 30 gaat zonder problemen en de kist blijft dan zelfs nog redelijk bestuurbaar. Bij het landen moet je wat harder trekken bij het afvangen, maar dat was ik al gewend van de archer die dat ook wel heeft door een zware neus (dikkere motor). Al met al wel een leuke kist, maar het is allemaal wat minder verfijnd voor mijn gevoel. De Diamond en de Archer blijven toch mijn favo's en ik vind laagdekkers op de een of andere manier meer 'vliegtuig'. Zal wel aan mij liggen, i'm sure.

Met deze checkout mag ik nu ook de twee Cessca 172's (4 persoons) en de drie 152's (twee persoons) van de club meenemen. Dat betekekent dat ik op 2 kisten na alles mag meenemen. Wel relaxed. :)

Ik ga mijn vlieguren lekker verdelen over alle types, wat ik tot nu toe ook zo veel mogelijk heb geprobeerd te doen. Zo blijf je een beetje scherp op alle machines en het is goed voor de ervaring denk ik.

De dag erna had ik een vlucht met de vader van een ex collega, die vierde vorige week zijn 60ste verjaardag. Hans is een behoorlijke luchtvaart fanaat, dus die had het helemaal naar zijn zin tijdens de rondvlucht met de Diamond PH-SVR. We zouden eigenlijk op zijn verjaardag vliegen (3 sept), maar toen hing die vette zuidwester storm boven het land. Geen goed idee dus.

Dinsdag was het echter prachtig weer voor een leuke vlucht.

Van te voren hadden we afgesproken om in ieder geval Zaandam aan te doen, dus ik had me al voorbereid op Amsterdam Sector, het noordoostelijke deel van de Schiphol CTR.

Nadat de Diamond was afgetankt met JET-A1 mochten we taxieen naar intersection V2, runway 24. Na de runup checks kregen we toestemming voor een Mike departure, en vertrek vanaf runway 24.

Vanaf Mike zijn we via Gouda, langs Alphen, over Leiden en Noordwijk op 1100 voet naar de kust gevlogen. De kust volgend kwamen we aan bij IJmuiden, waar we de koers naar oost verlegden, onder de CTR North van EHAM door. Al snel daarna hingen we boven Zaandam en bleek het niet nodig Schiphol op te roepen om de Amsterdam Sector te mogen binnengaan.

Na een aantal orbits boven de woning van Hans en zijn zoon Peter zijn we op VOR via het baken PAM gevlogen, om van daar een zuidelijke koers te nemen die ons overhead vliegveld Hilversum bracht. Ik had Hans al gezegd dat EHHV moeilijk te herkennen zou zijn van boven, en dat bleek ook. Het was rustig daar, pas nadat we het veld voorbij waren ontdekte Hans een zwever, een paar honderd voet onder ons.

Vervolgens zijn we over Utrecht gevlogen en hebben we een stuk de A12 naar Den Haag gevolgd. De files waren overal al aanwezig rondom Utrecht.

Vanaf Bodengraven een nieuwe koers richting Romeo, want ik wilde met Hans proberen om over Rotterdam Centrum te vliegen.

Rotterdam Tower opgeroepen voor een Romeo arrival, en bij Foxtrot kregen we toestemming om de rivier te volgen om zo mooi boven de stad te komen. Via de Euromast en Papa hingen we een paar minuten later weer boven EHRD. Cross in the middle, decent to 1000 feet, righthand downwind runway 24.

En met een nette landing stonden we weer op het asfalt. De camera van Hans had overuren gedraaid, dus er zullen genoeg foto's zijn gok ik zo...

En dan nummer drie...

Dit weekend werd er een fly-in georganiseerd op vliegveld Texel. Er komen dan allerlei verschillende lichte vliegtuigen uit de GA (general aviation). Dit was georganiseerd door AOPA en KNvL in samenwerking met Texel. Erg leuk initiatief, dus moesten we er naar toe. Ik had afgesproken met vliegmaatje Arjan om met de PH-SVQ die kant op te gaan. Hij zou een passagier meenemen en ik ook.

'S middags togen we naar de club voor de vlucht naar EHTX. Arjan zijn passagier had afgebeld, maar Hero (u weet wel) ging natuurlijk gewoon mee.

Na de nodige voorbereiding wachtten we op de kist (Robin PH-SVQ), maar het ding bleek gewoon in de hangaar te staan. De vorige vlieger was niet komen opdagen maar had ook de reservering er niet uitgehaald. Nou ja, we konden iig wat eerder weg daardoor. Tanken hoefden we niet, dus instappen en wegwezen.


Ik zou de heenvlucht doen, en Hero mocht op de Co seat. Arjan kroop achterin voor de foto's. Rond half twee kwamen de wielen los voor de vlucht naar Texel. De route ging via een Mike departure richting VOR baken PAM, radiaaltje 37 (wel even de goeie frequentie van standby naar active zetten...). Daarna 'from' radiaal 357 richting Den Oever. We hadden behoorlijk wat drukte verwacht die kant op, maar Amsterdam information was niet druk, en ook het stukje Dutch Mil was niet erg druk.

Nadat we onder de Amsterdam TMA-1 uit waren geklommen naar 1500 voet en bij Den Oever de corridor in richting Texel. Halverwege de corridor Texel Radio opgeroepen, we mochten via Alpha en Bravo door voor een direct righthand baseleg runway 04. Een paar minuten later stonden we na een zachte landing op het gras van Texel.

Tijd voor een cappuccino op het terras, en daarna rondlopen op het terrein waar de kisten geparkeerd stonden. Er stond best e.e.a. aan leuk spul bij, ook al was het nog niet zo druk als we hadden gedacht.






Inmiddels hadden we alweer dorst maar ook honger gekregen, dus maar weer het terras op voor wat verzorging voor den inwendige mensch nadat Arjan z'n eerste heli les afgerond had.

Helaas begon het zonnetje te verdwijnen achter een dik pak wolken, en met die eeuwige wind op Texel werd het zelfs een beetje fris. Dus binnen nog even een bakkie gedaan en daarna weer richting vliegtuig voor de trip terug.

Arjan zou de terugvlucht doen, verslag daarvan op zijn blog. Ik had onderweg wel wat te doen...Vodafone mobiel internet doet het ook op 1500 voet hoogte. :)



Leuke dag geweest mannen! Doe ik graag nog 'ns.
Nog wat foto's...

Morgen Hoogvliegersdag op Rotterdam. Ik ga daar vrijwilligen, en Arjan is ook weer van de partij...

1 opmerking:

Marcel zei

He Marz,

Hardstikke leuk je gesproken te hebben op Texel. Leuk verslag en foto's, al had ik toch minstens ook een foto van mijn kissie verwacht ;-)

Als je eens naar Hoogeveen komt, effe een PM sturen!

Gr
Marcel
http://www.zwakie.com