“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 13 december 2009

Request orbit

Gisteren weer een leuke vlucht gedaan. Met zakenrelaties (Hans, Edwin en zijn zoon Lucas) een leuk rondje Zuid-Holland met de Piper Archer PH-SVP.

Het was prachtig weer, eindelijk, na al die dagen regen en wind. We hadden om 14:30 afgesproken, maar ik was er zelf al om 14:00 om rustig de pre flight en de voorbereidingen te kunnen doen. Stipt op tijd kwamen ze binnen en begon ik aan de uitleg.

Plan was dct (direct to) Rijswijk, daarna dct Zoetermeer, dan de CTR uit, bij Noordwijk de kust oppakken naar het zuiden en dan via het Haringvliet/Hollands diep naar Moerdijk, en vandaar terug naar Rotterdam.
Er was voldoende brandstof aanwezig na de vorige vlucht (eigenlijk precies wat ik wilde volgens mijn Weight&Balance), dus we konden meteen op weg. Runway 06 in gebruik, dus maar een klein stukje taxiën.

Vanwege het mooie weer was het best druk. We stonden als derde in de rij voor run-up, en de Kammair kist kwam ook al aanrijden. Nadat onze twee (Cessna) voorgangers vertrokken waren mochten we ook weg voor onze dct Rijswijk.

Boven Rijswijk aangekomen toestemming gevraagd voor wat orbits, er moesten wat foto's gemaakt worden natuurlijk. Daarna datzelfde boven Zoetermeer, waar ik het huis van mijn ouders nog mooi in beeld kreeg.
Vervolgens bij Zoetermeer de CTR uitgegaan voor de rest van de vlucht.

Langs de kust was het rustig. Het zakkende zonnetje stond mooi boven de horizon, mooi plaatje.
Bij de Maasvlakten aangekomen een oostelijke koers om zo de rivier te volgen naar Moerdijk. Daarna een Romeo arrival, waarbij ik vlak voor de Brienenoordbrug toestemming vroeg om over Rotterdam Centrum terug te mogen vliegen, en dat mocht.

Na 1u20 en een nette landing stonden we weer op het asfalt van EHRD.
Check de route...

Geen opmerkingen: