“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 13 maart 2010

To Budel and Back

Gisteren eindelijk weer 'ns gevlogen. Met al dat slechte weer en studie kwam het de laatste tijd er maar niet van. Dus een middagje vrij genomen, kist geboekt en vaste Co Hero gevraagd of 'ie zin had om mee te gaan.

EHBD; Budel, Kempen Airport. Ik was er nog nooit geweest. Beetje apart gesitueerd, het ligt in de control zone van Kleine Brogel, een Belgisch militair vliegveld. Je moet dan ook een speciale procedure volgen om er te komen. En, wil je niet onwijs omvliegen vanuit Rotterdam, moet je ook door de EHEH (Eindhoven airport) CTR heen. Kortom, leuke uitdaging, weer 'ns wat anders dan een rondje om den  spreeckwoordelijcke kerck.

Omdat ik veel verschillende typen vliegtuigen vlieg (Cessna, Diamond, Robin en Piper) probeer ik elke vlucht op een ander 'merk' te vliegen. Zo probeer ik e.e.a. 'current' te houden, ofwel mijn ervaring op peil. Met 12 uur per jaar totaal vliegen lukt dat natuurlijk niet, maar ik vlieg meestal ietsje meer.  :)
Voor deze keer had ik één van mijn favorieten geboekt, de prachtige Diamond DA40 PH-SVR. Persoonlijk vindt ik dit het mooiste vliegtuig dat we hebben bij de club, en ze vliegt ook nog 'ns fantastisch. Helaas staat ze op de verkoop lijst. Ik hoop dat niemand het ding wil kopen voorlopig.  :)
Ze was gisteren gewassen (wordt door een speciaal bedrijf gedaan met mobiele wasstraat) dus zag er extra netjes uit.

Anywayz, alle voorbereiding had ik de avond en de ochtend voor de vlucht gedaan, op de club aangekomen hoefde ik alleen nog het laatste weer te checken. Ik wilde meteen een nieuwe vliegkaart kopen ivm met de wijzigingen in het luchtruim, maar er waren leveringsproblemen. De 300 bestelde kaarten waren nog niet verstuurd door de drukker. Ik had wel mijn Garmin GPS geupdate, dus wel de juiste info on board.
Hero was er al, dus we konden snel vertrekken.

Na de pre flight en startup mochten we naar intersection V2, runway24. Na de run-up moesten we even wachten op een Cessna Citation jet die voor ons weg mocht, prima eerste rangs uitzicht op deze take off.  :)
Daarna mochten we oplijnen, even wachten om de wake turbulence te laten zakken, en cleared voor take off, Romeo departure.

We vlogen via Ridderkerk de CTR uit, op weg naar Budel, een vlucht van ongeveer 40 minuten. Aangezien Dutch Mill liever niet meer heeft dat we ons aanmelden (bij normale vluchtuitvoering zonder bijzonderheden) wel de frequentie ingedraaid, maar niet opgeroepen. Squawk 7000 en verder niets dan luisteren. De PCAS stond aan en waarschuwde ons voor een andere kist, ongeveer 600 voet boven ons, snel naderend. Dus goed om ons heen gekeken en ja hoor, daar was de Cessna rechts boven ons. PCAS rulez!  :)

Even later vlogen we langs de Gilze Rijen CTR boven Waalwijk, tijd om aan Eindhoven te vragen of we door hun luchtruim heen mochten. Hoe dat gaat? Nou zo;

Freq 131.000
Ik: Eindhoven tower, Papa Hotel - Sierra Victor Romeo (PH-SVR)
Tower: PH-SVR, Eindhoven tower, go ahead.
Ik: PH-SVR, a Diamond four zero, VFR from Rotterdam to Budel, overhead Waalwijk at one thousand, five hundred feet, with 2 persons on board, request to cross the control zone from Tango, via overhead, to Valkenswaard at one thousand, five hundred feet.
Tower: PH-SVR, crossing is approved at 1500 feet, QNH 1020, squawk 5417, report Tango.
Ik: Crossing approved at 1500 feet, QNH 1020, wilco Tango.

Tango is een meldpunt aan de rand van de CTR. Toen we daar voorbij vlogen:
Ik: PH-SVR is now entering over Tango.
Tower: Roger, report one minute prior to overhead.
Ik: Wilco 1 minute prior to overhead, PH-SVR

We moesten dus op ongeveer 1 minuut afstand van het vliegveld melden dat we eraan kwamen.
Ik: PH-SVR is 1 minute prior to overhead.
Tower: Roger, continue overhead, traffic in the circuit en traffic leaving to the north, report leaving the control zone.
Ik: Looking out for the traffic, wilco leaving, PH-SVR.

En zo vlogen we dan recht over vliegveld Eindhoven. Altijd een leuk gezicht, ook al was het rustig onder ons deze keer. Boven Valkenswaard meldde ik ons af waarna we daalden naar 1100 voet om veilig de ATZ van Budel in te kunnen vliegen. Budel radio opgeroepen voor Aerodrome information. Het was erg rustig, niemand in de lucht daar en één kist op de grond. Om Budel heen, circuit in voor runway 21 en 10 minuten later stonden we op de grond. Welkom op Budel.
Even de landing afrekenen (25 euri) en op naar het restaurant voor wat drinken en een tosti. Lunch!
Het was verder mega stil daar, dus na 45 minuten vonden we het mooi geweest en vertrokken we weer naar Rotterdam. Hero kon de fijne kneepjes van een take off 'ns ervaren waarna direct een linker bocht vanwege Noise Abatement, een procedure om geluidsoverlast te beperken. Daarna doorklimmen en wegwezen.

Terug ook weer via de EHEH CTR, ook nu weer geen probleem.
Via een Romeo Arrival weer terug naar EHRD, waar we een direct runway 24 kregen, dus we hoefden niet via het circuit. Even later stonden we weer op het Rotterdamse asfalt, taxi to Lima.

Was een erg leuke vlucht, super manier om een vrijdagmiddag door te brengen, en weer een spot erbij op de kaart.
Hero thnx weer, nice flying!

Happy landings!
GPS track

4 opmerkingen:

Hero Idema zei

Eej, jij bedankt man ... :)

Was weer erg goed. En zo'n PCAS is koel! Beeep, alert! Ander vliegtuig in de buurt :)

Arjan zei

Mooie vlucht Marcel. Binnenkort maar eens samen een vlucht plannen??

Skycaptain Marz zei

@ Arjan, goed plan. Meteen iets plannen?

robert weaver zei

Dank hiervoor, wij gaan morgen hetzelfde doen maar dan vanaf Hilversum met een Tecnam.
Hartelijke groet, Robert & Tanja