“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 26 december 2010

Winterflight

Vandaag op tweede Kerstdag toch nog even revanche genomen. Blue skies, een zonnetje en pas later in de middag een afspraak. Dus, de SVI geboekt voor een lokaaltje over een besneeuwd Zuid-Holland.

Aangekomen op de club zat de deur op slot. Ehm, dat stond niet op de clubsite... Gelukkig was er een clublid binnen die ook een vlucht gepland had en hij was zo vriendelijk om me binnen te laten. Omdat de balie dus dicht was had hij wel een probleem: geen headset. Gelukkig wist ik er nog één te liggen en kon hij toch weg.

Omdat ik alle voorbereiding al thuis gedaan had kon ik meteen naar de kist. De PH-SVI stond lekker op te warmen in de zon, maar er moest nog wel wat ijs van de vleugels. Gelukkig zat dit al aardig los en was het met een bezem zo weg.
















Toen werd het even spannend. Ik moest zoals gebruikelijk EHRD delivery oproepen om op te mogen starten en was natuurlijk benieuwd of ze 'nieuws' voor me hadden, zoals; 'stap maar weer uit, we gaan de baan vegen!'
Maar nee, ik werd vriendelijk welkom geheten, en mocht opstarten voor vertrek vanaf baan 24. Wel even doorrijden tot intersection V1 of zelfs de holding 24. V2, waar we meestal vandaan vertrekken was blijkbaar niet beschikbaar. Aldus in de taxi.
















Het heeft soms voordelen als de aandrijving van een voertuig niet op de wielen zit, zoals natuurlijk bij een vliegtuig. De sneeuw was hier en daar best diep, maar met een beetje extra power op de prop werd het vliegtuig er moeiteloos doorheen getrokken. Victor2 was niet zo besneeuwd dat ik er niet van had kunnen vertrekken, maar ben maar doorgereden tot Victor1 zoals opgedragen. 'Cleared take off runway 24, Hotel departure!'

Het was erg rustig in de lucht. In totaal maar drie andere kisten gehoord tijdens mijn vlucht, waaronder een 737 van Transavia  die uit Alicante terugkwam. Volgens EHRD tower was het information Qiebus.  ;-)
Relaxte sfeer bij de mannen in de toren.

Anyway, natuurlijk weer fraai vliegen over die witte deken...




















Na een minuut of 20 meldde ik me weer aan bij EHRD tower, toen ik richting Oud Beijerland vloog. Even over de stad terug naar home base. Ik was de enige in het circuit en kreeg meteen op downwind landing clearance. Met een gemoedelijk windje van 5 knopen uit 270 was landen geen kunst. 'PH-SVI, taxi back to Lima'.
















Bij de club aangekomen wilde ik de SVI op zijn vaste plek zetten, maar kreeg 'm natuurlijk met geen mogelijkheid achteruit door de sneeuw geduwd. Ik besloot om 'm naar de hangaar te taxieën en 'm binnen te stallen. Op zich een goed plan, maar 5 minuten later zat 'ie vast in de sneeuw, met het neuswiel en linker hoofdwiel.Geen beweging meer in te krijgen! Ok dan, wat nu? Laten staan is geen optie.
Met perfecte timing kwamen er een ander clublid en Oscar binnen, die me even wilden helpen.
Oscar had me overig eerder geSMSt of ik zin had om te gaan vliegen, maar dat zag ik pas toen ik alweer terug was.  ;-\

Na een half uurtje ploeteren stond alles weer netjes op z'n plek en kon ik huiswaarts.
Heerlijk nog even gevlogen te hebben dit jaar.

Iedereen een fijne jaarwisseling!

1 opmerking:

Arjan zei

Nog een kerel met een rode muts en witte baard tegen gekomen? ;)