“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 8 juni 2011

Expedite vacate!

Positie: Overhead Pappa (EHRD)
Hoogte: 1500 voet
Snelheid: 90 kts groundspeed
Passagiers: 2
Vliegtuig: PH-VZV, Cessna172 Diesel
Tijd: 10:30 LT


We naderen VRP punt pappa en ik roep de toren op om dit te melden. "Pappa Zulu Victor is overhead pappa".
Vanwege een andere kist op final ILS 24 konden we geen direct 24 krijgen na de Romeo arrival, dus dan maar gewoon het circuit in. Ik moet op 1500 voet crossen omdat de kist onder ons een touch&go doet. We zien de Piper landen en direct weer opstijgen, hij is zelfs alweer airborne terwijl we eroverheen vliegen. Ik hoor op de radio (118.2 Mhz) een Cityjet Fokker50 zich melden op long final 24. 


Dat wordt best krap, ben benieuwd wat de controller doet. Laat 'ie me holden in Bravo of kan ik er nog voor? Het antwoord komt snel; "P-ZV, descent to 500 feet for a short circuit."
Ik trek de throttle naar idle (want we zitten nog op 1500 voet), selecteer flaps 10 en laat de kist snel dalen terwijl ik nog maar net op downwind zit. In de verte ziet Hero de F50 al aankomen. De toren vraagt kort daarna of ik al naar base kan draaien wat ik bevestig met een affirm. Terwijl we naar rechts draaien zien we links de F50 toch wel erg groot worden al. Zo krap heb ik het nog niet eerder gezien hier op EHRD. 
Ik krijg clearance voor de landing maar wel met het verzoek z.s.m. de baan te verlaten na de landing (expedite vacate). De piloot van de Fokker 50 krijgt te horen dat hij 'late landing clearance' kan verwachten. Ik bevestig de instructie en meld dat ik er een long field landing van zal maken. 


Inmiddels hangen we met bijna idle power en flaps 30 vlak boven de baan. Ik verwacht eigenlijk elk moment een go around instructie, voor mij of de F50. We gaan hard naar beneden maar precies op het goede moment begin ik de flare (meer geluk dan wijsheid...) en de kist komt netjes op de pootjes. Met een beetje gas erop verlaat ik snel baan 24 via de high speed exit en meld 'runway 24 vacated'. Nog geen 3 seconden daarna ziet Daan de F50 landen. Hoezo krap?  ;-D


En zo eindigde een uneventful flight toch nog spannend. Maar was dit efficiënt of toch wel op het randje?
De vlucht is trouwens terug te kijken op een nieuwe flight tracker die ook klein GA verkeer laat zien:
http://inzicht.bezoekbas.nl/

Op 8-6 vertrokken we rond 09:56:30, C172, nummer 7482324.
















Dat er 'naar Duitsland' bij staat had te maken met vliegplannen later op die dag...

Geen opmerkingen: