“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 11 januari 2012

Vluchtvoorbereiding

Voordat je kunt gaan vliegen moeten de nodige voorbereiding gedaan worden. Het toestel moet gereserveerd worden waarbij je gelijk kunt zien of alles in orde is of dat er problemen geconstateerd zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bepaald instrument defect is, of dat de vorige vlieger iets bijzonders opgemerkt heeft.

Vaak moet er een vliegplan ingediend worden. Omdat we vliegen van een gecontroleerd vliegveld (Rotterdam) moeten we dat voor elke vlucht doen. Er staat o.a. in welk vliegtuig we gebruiken (registratie en type), waar we naartoe willen vliegen, tijdstip van vertrek, de duur van de vlucht, hoeveel personen aan boord, hoe lang kunnen we vliegen met de brandstof aan boord, het eventuele uitwijk vliegveld en welke apparatuur we aan boord hebben. 

Daarnaast moet je bepalen of je wel kunt/mag opstijgen met alles aan boord. Het vliegtuig heeft een vast 'leeg' gewicht,  maar daar komt natuurlijk wel wat bij. De piloot en de passagiers, brandstof en de bagage. Het gewicht van dit allemaal bij elkaar mag niet boven een limiet uitkomen. En, het zwaartepunt van dit gewicht moet ook nog 'ns binnen bepaalde grenzen liggen.

Dan is er natuurlijk het weer. De meest onvoorspelbare factor tijdens de voorbereiding. Lang (= een aantal dagen) van te voren kijken naar het weerbeeld geeft wel een idee, maar biedt geen enkele zekerheid. Vaak kunnen we pas de dag ervoor, of zelfs de ochtend van de vliegdag zelf definitief go of no-go voor de vlucht geven.

Een ander belangrijk item tijdens de voorbereiding zijn de NOTAMS. Dit staat voor NOtice To AirMan. Dit is een verzameling kleine berichten, waarin informatie staat die van invloed kan zijn op jouw vlucht. Zo kan het zijn dat een bepaald vliegveld een landingsbaan buiten gebruik heeft gesteld, er ergens een hoge kraan opgesteld staat, er vuurwerk wordt afgestoken of dat er iets veranderd is in de luchtruimte indeling. Dat ziet er ongeveer zo uit:

EHRD(ROTTERDAM/ROTTERDAM)




AGAB)1112051156C)PERM(A1247/11)

 NO TRAINING FLIGHTS ALLOWED FOR ACFT WITH MTOW OF 6000KG OR 
ABOVE, 
DUE TO ENVIRONMENTAL REASONS (NOISE CAPACITY).

EHAM(AMSTERDAM/SCHIPHOL)





AGAB)1201110730C)1201111500(A0046/12)

APCH AND RWY LIGHTS RWY 04/22 AVBL AT 100 PERCENT INTENSITY ONLY.

FIR:EHAA(AMSTERDAM FIR)
AGAB)1112121445C)1203012359(A1293/11)

EH0018 - ROTTERDAM/ERASMUS MEDISCH CENTRUM: HELIPORT FORBIDDEN FOR
HELICOPTERS WITH OVERALL LENGTH OF MORE THAN 13 METRES DUE TO 
WINDSOCK POSITIONED IN HELIPORT SAFETY ZONE.

Het kost soms wat moeite om de juiste informatie er uit te filteren, zeker omdat er nogal wat NOTAMS zijn. 30 of 40 berichten die van toepassing  'kunnen' zijn op een vlucht van Rotterdam naar Groningen is niet ongewoon.

Afgelopen zondag had ik samen met co-piloten Patrick en Sjors (beiden zweefvliegers op Valkenburg) een vlucht gepland naar Texel. Tijdens de voorbereiding kwam ik een NOTAM bericht tegen waarin stond dat Texel PPR was t/m de zondag dat we zouden gaan vliegen. PPR staat voor Prior Permision Required wat zoveel betekent als; van te voren even bellen.
Dat deed ik dan ook op de club, een half uurtje voor vertrek. Ik kreeg te horen dat een specifieke landingsbaan in gebruik was vanwege de flinke wind, maar dat deze i.p.v. 600 meter gereduceerd was tot ongeveer 400 meter. En de baan van vertrek lag dusdanig slecht qua richting dat de heersende crosswind boven de limieten van het vliegtuig lag. Voor de vliegers: 300/21 voor baan 22.

We besloten dus niet naar Texel te gaan, maar Teuge als alternatief te nemen. Teuge had baan 27 in gebruik, wat prima te doen was met de windrichting. De windsnelheid lag daar ook lager.
Als je wat veranderd aan je vlucht moet je dit aanpassen in het vliegplan. In dit geval heb ik het eerste plan naar Texel gecanceled en een nieuwe aangemaakt. Dit kan overigens per telefoon, fax, maar nog makkelijker via Internet.

Op verzoek van Patrick had ik een Robin DR-400 geboekt, de diesel uitvoering. Fijn toestel om te vliegen, en het smoelt ook nog wel enigzins. Klaar voor vertrek...
















De vlucht naar Teuge (EHTE) via een Mike departure verliep zonder bijzonderheden. Het was wel grappig dat we tegelijk met een Boeing 737 van Transavia mochten oplijnen op baan 24 (via verschillende intersecties). Zal er leuk uit hebben gezien.
We kwamen rondom vliegbasis Deelen twee buitjes tegen, maar dat was het dan ook wel. Patrick en Sjors vliegen ook op Terlet, wat in de CTR van Deelen ligt. Maar het zicht was niet heel goed, Terlet was niet te zien.

Via Visual Reporting Point (VRP) Sierra vlogen we naar Teuge voor de landing op baan 27. Na de landing zagen we dat het gras waar we normaal gesproken op parkeren rondom de landingsbaan er wat drassig uit zag, dus vroeg ik aan Teuge Radio of ik ergens anders mocht parkeren. Dat was geen probleem en we werden voor een gesloten hangaar neergezet.
















Na koffie met appelgebak in het restaurant stapten we weer in voor de vlucht terug. Het weer was niet veel veranderd en een nieuw vliegplan was weer geaccepteerd. We besloten terug een iets noordelijker koers aan te houden die ons over vliegveld Hilversum zou brengen. Daar was het echter doodstil, geen beweging waar te nemen op de grond. Wel mooi uitzicht onderweg...
















De landing op Rotterdam was er eentje uit het boekje ondanks een sportief crosswindje. Op de club was net de nieuwjaarsborrel begonnen, dus een drukte van belang.

De eerste van dit jaar staat weer in het logboek. May it be followed by many more...   ;-)
Patrick, Sjors, thanks for the flight!
Plaatjes

Geen opmerkingen: