“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 3 augustus 2012

Texel Airshow 2012

Na 5 jaar was het dan zover, de Texel Airshow werd eindelijk weer gehouden op zaterdag 28 juli, 2012.
Normaal gesproken is dat om de twee jaar, maar omdat er de vorige keer onderhoudswerkzaamheden aan de baan van vliegveld De Kooy (welke als uitwijk locatie wordt gebruikt voor Texel tijdens de airshow) uitgevoerd werden moest het worden uitgesteld.
Ik had de airshow al sinds ik begon met vliegen op mijn to-go-to lijstje staan. Het heeft toch wel iets om zelf naar een airshow te vliegen, zeker leuk op een eiland als Texel.

Omdat er altijd (heel) veel bezoekende vliegtuigen naar de luchthaven komen, werden er slottijden uitgegeven.
Je vraagt vtv een slottijd aan (in dit geval zelfs al een jaar vtv) en je dient er zelf voor te zorgen dat je daar op die tijd bent. De tijd die je krijgt is overigens de landingstijd. Uiteraard is er wat speling voor en na, maar met 200(!) binnenkomende vluchten op zaterdagochtend (tussen 08:00 en 12:00) is het toch wel de bedoeling dat je het zo nauwkeurig mogelijk uitmikt. Per uur zouden er gemiddeld 50 toestellen binnen komen.

De planning van de club toestellen zag er interessant uit, zo'n beetje elke toestel zou die kan op gaan. Mijn slottijd was 10:48 (LT), maar vlak voor en na zaten nog een aantal clubleden, waaronder Mark, Arjan, Martijn en Etienne en Marco. Ik had uitgerekend dat we, rekening houdend met de wind en de baan in gebruik (runway04), zouden moeten vertrekken om 09:59.
Ik had de PH-WKB geboekt en de bak was vol; Hero, Daan en Bianca vlogen mee. We waren al op tijd op de club om het toestel te controleren even eventueel te tanken. Er zat nog maar 7 gallon in de tanks, dus er moest wel een beetje bij. Arjan was ook al bezig met de pre flight checks.

Na het tanken stapten we in voor de vlucht naar Texel, iets meer dan 45 minuten vliegtijd dus. De route heen was een makkelijke; vanaf EHRD direct to Zoetermeer, over Leiden en langs Noordwijk naar de kust, om vervolgens de kustlijn te volgen door de CTR van De Kooy. Na De Kooy de VFR corridor (tussen Den Oever en Texel) opzoeken om naar punt Alpha te vliegen, het verplichte meldpunt voor deze dag.

In volgorde van slottijd taxieden we naar de baan:  Arjan, Mark en daarachter wij. Arjan zou echter eerst via Den Haag vliegen. Take off van baan 06 in noord-oostelijke richting. Left turn out direct Zoetermeer, maintain 1300 feet, mind gliders in the west....
Het weer was volgens TAF en METAR prima aan deze kant van het land wat ook wel bleek. Wat losse plukjes wolken op 1300 voet tussen EHRD en de kust, maar hoe verder we noordwaarts vlogen, hoe mooier het werd.

We hadden de hele tijd Mark in zicht, die op een paar minuten voor ons vloog. Aangekomen bij de kust hoorden we Arjan zich aanmelden bij Amsterdam info en het bleek dat hij achter ons zat. Die ging z'n slottijd niet halen.  ;-D

We vlogen rustig verder met Hero aan de controls. Onderweg haalden we Mark nog even in voor een air-to-air shot, maar ruim voor de CTR van De Kooy lieten we ons weer afzakken voor de nodige separatie.
Het was al best druk op de frequenties. Maar wat wil je ook met 200+ toestellen die uit het hele land naar 'Teksel' onderweg waren. Zo keken de verkeersleider ernaar. Linksboven ligt Texel.






















Ik had me wel een beetje schrap gezet voor de drukte bij aankomst. Ik had Hero ook gevraagd iig op de heenweg voorin te komen zitten, want ik kon zijn vliegervaring wel gebruiken bij het naderen van Texel.
We vlogen achter Mark aan door de CTR van De Kooy. De Kooy tower begeleidde ons keurig tot aan de corridor, waarna we over mochten naar Texel Radio. We keken naar rechts, waar voor ons de drukte vandaan zou komen, maar het viel mee. Er zaten 2 kisten bij Alpha, Mark zat voor ons, 1 kist in de verte in de corridor en Arjan achter ons. De ATC controller op Texel (speciaal ingehuurd voor deze dag) had het redelijk druk, maar alles ging gecontrolleerd.

Vanaf punt Alpha mochten we verder naar Bravo wat in feite inhield dat we een direct base runway 04 vlogen. Geen circuit werk vandaag. Final 04 was wel een beetje druk. Die werd dan ook onderverdeeld in long final, short final en short-short final.
Een kist of 5 zaten in de laatste fase van de vlucht waardoor we eerst een bochtje naar links moesten maken om op long final uit te komen. Ik hield Mark goed in de gaten en nam iets meer ruimte achter hem.
Zo zakten we allemaal final af en zonder problemen landden we op Texel. '
We waren nog niet koud de baan afgedraaid of ik zag achter ons alweer een twin landen. We werden door motorrijders naar onze parkeerplek begeleid. Aan de lopende band kwamen er kisten binnen, erg gaaf.
En erg goed geregeld dit stuk al, petje af!

We liepen naar de hangaar om ons aan te melden en de landing en toegangskaartjes te betalen. We kregen polsbandjes omdat we per vliegtuig waren. Daarna tijd voor koffie met appelgebak, in de zon op Texel.

De show zelf was erg leuk. Prachtig weer de hele middag en gave demo's van van alles.
Hieronder wat linkjes naar foto's en filmpjes.

Youtube
Mijn foto's
Nog wat Foto's
Beelden vanuit de cockpit van de eerste demo

Om half vijf was de show weer afgelopen. Ruim 22.000 bezoekers waren er geweest, respectabel aantal!
We hadden ook een slottijd voor vertrek, 18:00 b(ravo). Mark was een half uurtje eerder gepland, Arjan ietsje later.
Mark vertrok en wij wachtten nog een kwartiertje. Maar ik zag dat het niet heel druk meer was voor vertrek, dus stapten we in. Taxie naar de baan, in de wachtrij de run-up doen en pas voor het eerst melden wanneer je de tweede in lijn voor vertrek was. We kregen toestemming voor take-off en vertrokken.
We klommen achter onze voorganger aan, rekening houdend met voldoende separatie. Helaas waren er wat toestellen achter ons die veel eerder naar rechts draaiden, dus het was nog wel even uitkijken geblazen.
Maar hoe verder we de corridor invlogen, hoe meer alles zich verspreidde.

We zouden terug via Den Oever, langs het IJsselmeer richting het eiland Pampus en baken PAM vliegen, en vandaar langs de CTR van EHAM naar Rotterdam, Mike arrival.
De PCAS gaf bijna de hele weg verkeer aan, wat achteraf ook bleek te kloppen. Er zat de hele route een kist niet ver achter ons aan.

Na de landing op Rotterdam ruimden we de kist uit en deed ik de administratie. Terwijl we dat aan het doen waren belandde de PH-ANH (onze Cessna 172, ook uit Texel) na een mislukte landing aan het eind van baan 06 op de neus. Gelukkig geen gewonden, maar wel veel schade aan het toestel. En de baan een uur dicht, waardoor een aantal andere toestellen uit Texel moesten uitwijken. Vervelend incident na zo'n leuke dag.

Over 2 jaar weer die kant op?  ;-D

2 opmerkingen:

Hero zei

"Over 2 jaar weer die kant op? ;-D"
-- Yup!

Rob zei

Mooi dat jullie wel per vliegtuig konden gaan!! Heb me in de auto wel aardig zitten verkneukelen.... :-)

Leuk verslag om te lezen!

Grtz

Rob