“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

maandag 14 april 2014

Dieselen

Onlangs was de Aero Friedrichshafen. Dit is een belangrijke beurs voor GA toestellen in Europa.
Zowel Robin als Piper lieten daar een 'nieuw' vliegtuig zien.

Robin toonde de o.a. DR401 en Piper de DX28.





































Beide toestellen worden aangedreven door een diesel motor, de Centurion 2.0s 155pk (bij Robin is overigens ook de 2.0 135pk versie nog leverbaar in de 401). Die 'diesel' brandstof heet officieel Jet-A1 en dat is dezelfde brandstof die ook in straalvliegtuigen gaat. We tanken dus dezelfde 'peut' als een Boeing 737 of Airbus A380. Sterker nog, dat goedje in je diesel auto werkt ook.

Het voordeel van diesel vliegen is tweeledig; het verbruik ligt veel lager en de Jet-A1 prijs ligt flink lager. Dubbelop voordeel dus. Waar een AVGAS motor ruim 9 gallon per uur (35L) verbruikt, doet een diesel dat gemiddeld met 5 GPH (19L) af.

De ontwikkeling van diesel motoren voor GA vliegtuigen gaat echter niet heel snel. Diamond levert sinds enige tijd af fabriek een 'eigen' diesel motor in diverse varianten, dat is een Austro engine van ongeveer 170 pk. En ook Cessna levert sinds kort een Cessna 182 met SMA diesel motor.

Thielert levert ook al enige tijd diesel motoren. Deze ken ik zelf van de Robin DR400's van de vliegclub en de Diamond DA40 die we bij de club hadden (PH-SVR). De eerste diesel, de 1.7 135 pk was een motor met nukken. Er zijn een aantal incidenten mee geweest, o.a. gevolgd door een noodlanding omdat de motor er in het geheel mee stopte. De 2.0 Centurion opvolger bleek veel betrouwbaarder en heeft inmiddels al heel wat uurtjes veilig gevlogen. Op de club hebben we 4 toestellen met deze motor.

De Diamond PH-JLK die ik vlieg heeft de 2.0s motor, maar helaas past Diamond het POH niet aan waardoor je op papier weinig voordeel haalt uit deze sterke motor.
In de nieuwe Piper DX28 (een Archer variant) levert het ook niet veel op: de MTOW is 1157 kilo, en leeg weegt het toestel 800 kilo. Er kan dus maar ongeveer 360 kilo mee aan brandstof + passagiers. Houdt niet over dus, maar je vliegt wel rond met een G1000 glass cockpit. Fijne reiskist zo'n Archer.

Robin doet het veel beter met DR401 en de2.0s motor.
MTOW is 1100 kilo en mag als useful load 460(!) kilo meenemen omdat het leeggewicht veel lager is.
Hier stop je dus met gemak 4 volwassenen in en dan kan er ook nog wel wat brandstof mee. Daarnaast kan er een G500 glass cockpit in en zelfs een autopilot. De canopy is breder gemaakt en de middelstijl is uit de kap gegaan. Al met al ziet dit er veelbelovend uit.

We have a winner?

Specs DR401
Specs DX28

Geen opmerkingen: