“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

donderdag 2 februari 2017

Position update

Het is alweer even geleden (understatement of the year) dat ik hier wat schreef -afgelopen zomer- na onze vliegtrip naar Zwitserland. Er is intussen best veel gebeurd, dus tijd voor een korte update.

De tweede helft van 2016 ben ik vooral druk geweest met Hoogvliegersdagen (vliegen op grote dagen en organisatie van een kleine dag op EHRD samen met Arjan) en de opleiding voor de En-route Instrument Rating;  EIR. Er is in het najaar ook nog een poging gedaan tot een buitenland/clubvlucht, maar die viel vanwege niet ideale weersomstandigheden deels in het water.

En, zoals de meeste van de lezers hier inmiddels weten, bezig met de emigratie plannen.

Op 6 januari heb ik, twee dagen voor ons vertrek naar Nieuw Zeeland, het EIR examen gedaan en gehaald. Ging niet zonder slag of stoot, want er waren drie pogingen voor nodig. We moesten o.a. een keer uitstellen omdat het weer te slecht was voor instrument vliegen. Naar mate onze verhuisdatum naderde werd het ook steeds spannender en ik had de hoop al een beetje opgegeven, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Op 8 januari stapte ik ook in het vliegtuig, maar deze keer samen met mijn vouw Bianca, en i.p.v. een Robin DR400 was het een Airbus A350 van Singapore Airlines. Dit was onze emigratie vlucht.

Inmiddels zijn we bijna een maand in Nieuw Zeeland en ben ik plannen aan het smeden om de vliegavonturen hier voort te zetten. Dat ga ik doen samen met Ger, een oud collega en inmiddels erg goede vriend, die hier samen met Linda 5 jaar geleden naar toe is verhuisd. Hij heeft hier zijn brevet gehaald, en ik ga bij dezelfde club vliegen; de Kapiti Aero Club.

We zijn vorige week al op stap geweest; een overlandje naar Masterton. Masterton is een leuk vliegveld waar een museum aan zit met historische warbirds. Echt gaaf oud spul, dat allemaal gewoon vliegt.
Over een paar weken is daar een gave vliegshow; Wings over Wairarapa. Uiteraard gaan we daar naar toe.




















Ondertussen ben ik bezig met de formulieren om mijn brevet om te zetten. Ik mag 6 maanden vliegen op mijn EASA brevet, daarna heb ik een NZ CAA brevet nodig.
Het omzetten van een PPL is niet heel lastig; twee formulieren invullen, en natuurlijk een lokale checkout. En natuurlijk Mountain Awareness training, want bergen zijn er hier genoeg.

Dus, de komende tijd weer nieuwe verhalen, maar dan van down under.

Ik had nog even de track vastgelegd van de examen vlucht. Vliegers bekend met EHRD herkennen vast wel het waypoint STD en de holding bij ROT.

Until next time, see ya!





Geen opmerkingen: