“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

donderdag 5 juli 2007

Les 5; Wow!

Donderdag 5 juli, tijd voor les 5.
Was deze keer lekker vroeg op de vliegclub en ook Victor had geen last gehad van files. Dus maar snel aan de slag. Top vliegweer, keertje mazzel wat dat betreft.

Victor had, omdat ik beetje vooruit loop of de lesstof, voor deze les in gedachten om een noodlanding te doen, stalls en circuit training. Dat laatste konden we op vliegveld Seppe doen, of in het laagvlieggebied achter Moordrecht, maar dan zonder de daadwerkelijke landing. En daar moesten we toch naartoe voor de noodlanding oefening, dus dat werd het. Top!
Ik had ook aangegeven deze keer wat radio te willen doen, geen probleem vond Victor. Het zou een drukke les worden... :)

Goed. Vliegtuig uit de hangaar, pre flight inspection (hé, de spinner is weg..!*) , de kist in, checklist, en toen kwam 'ie; startup clearance vragen aan de toren.

Dus ik(na diep adem halen); Rotterdam delivery, goedenmiddag, Papa Hotel Sierra Victor Uniform.
Toren; Papa Victor Uniform, go ahead.
Ik; Papa Victor Uniform, at the vliegclub, VFR, for a local training flight, information Lima received, request startup.
Toren; startup approved, runway two four, QNH 1011.
Ik; Startup approved, runway 24, QNH 1011.
Toren; for taxi contact 118,2
Ik; 118 decimal 2, papa victor uniform.
En dat was 'm, mijn vuurdoop RT. Ging redelijk soepel (nu nog wel).
Checklist verder afgewerkt, taxi clearance gevraagd (request taxi), en naar de startbaan.

Het was druk. We moesten wachten op twee kisten die op downwind/final zaten, en een Transavia die via ILS aankwam. Op een gegeven moment stonden er nog drie achter ons te wachten, file! Toen clearance om op te linen, en toen mochten we weg.

Er stond een beetje crosswind, dus best wel werken om netjes omhoog te komen, maar de takeoff ging super. Toen een Mike departure gevlogen en naar het laagvlieg gebied.

In dat laagvlieg gebied mag je tot 100 voet dalen, zeg maar 30 meter. Da's best laag hoor.
Daar aangekomen een leuk grasveldje opgezocht en aan de circuit training begonnen.
De bedoeling was om op 700 voet aan te komen vliegen op downwind, 80-85 knopen, motor op 45 %, flaps 1, dan links de base leg op, 80 knopen, motor op 30 %, dan final, flaps 2 en daalpad naar beneden.
Dan vlak boven de grond (80 voet ofzo, +/- 25 meter) een doorstart, dus vol gas erop en terug naar 700 voet. En dat 4 keer achter elkaar. De boer die daar woonde zal wel gedacht hebben...

Het ging best wel goed eigenlijk. De ene keer kwam ik wat mooier uit dan de andere keer, maar ondanks de windstoten op 200 voet ging het lekker.

Daarna wegwezen voor de volgende oefening, de noodlanding.
Gestegen naar 1500 voet, en gas dicht. Helemaal. Simulatie motor storing.
Snelheid op 75 knopen houden, veld uitzoeken, 1000 voet punt bepalen, en zakken maar.
En ook dat ging best goed. Ik kwam heel netjes uit eigenlijk. Vlak boven de grond weer vol gas en dat was dan m'n eerste nep noodlanding. Koel!

Ok, next please...
Stukje doorgevlogen, laagvlieg gebied uit en toen naar 3000 voet gestegen Mijn tot dan toe persoonlijke hoogte record.
Op 3000 voet aangekomen (erg fraai uitzicht, net onder de wolken) het vliegtuig in een stall getrokken. Lekker vanzelf voorover laten kantelen, en op alleen de stick uit de stall gehaald.
Toen zagen we een heel mooi gat in de bewolking en Victor vroeg clearance voor flightlevel 50, zeg maar 5000 voet. Daar ging m'n hoogte record alweer!

Gestegen naar 5000 voet. Duurde best even, dus de kist netjes afgetrimd en van het uitzicht genieten maar! En dat was echt adembenemend! Natuurlijk weer geen foto gemaakt, sukkel die ik ben! Op 5000 voet aangekomen weer een stall gedaan, maar deze met de motor opgevangen. Ik verloor maar 150 voet, maar dat kan best nog wel minder hoor.

Toen was er alweer bijna een uur voorbij. Zakken naar 1500 voet, en via Oud Bijerland over Rotterdam weer naar de thuisbasis. Clearance vragen voor het binnengaan van de Rotterdam CTR deed ik weer, maar dat ging waardeloos! Teveel tegelijk. Blijven oefenen! :)

Goed, via de Euromast en Papa weer terug naar het veld. Dwars over de baan op 1000 voet, righthand circuit naar beneden. Ook hier ging mijn RT niet lekker, maar ik bleef volhouden.

Redelijk soepele downwind, base en final gevlogen. De crosswind was er nog steeds, dus ook ff vechten tijdens de landing, die eigenlijk best goed lukte. Touchdown en 1 uur en 10 minuten gevlogen. By far de gaafste les tot nu toe, de grijns was niet van m'n gezicht te halen. :D

Volgens Victor ga ik best goed. Ik lig eigenlijk te ver voor met de vaardigheden. Volgens hem ga ik als ik zo doorga ruim voor de 45 uur klaar zijn voor het examen. We zien wel.
Vanaf de volgende les (6) ga ik circuits vliegen om het landen goed onder de knie te krijgen. Gaaf, heb ik echt zin in.
Ik moet snel ook gaan beginnen met de theorie anders duurt het te lang voor ik alle examens heb. Augustus ga ik de schoolbanken in voor de eerste cursus.

Mijn route van vandaag (je ziet goed de circuitjes...);

Tot over twee weken!

*Die spinner weg (puntige ding voorop de propellor); gisteren had de PH-SVU een aanvaring met een meeuw. De meeuw aan mootjes en de spinner ook. Morgen is er weer een verse nieuwe.


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Marcel,

Leuk om je blog te lezen. Ik zag hem omdat hij nu op atcbox staat.

23/6 ook bij de open dag geweest (ja, sta ook op de foto's: 3e foto op de bovenste rij...).

Heb mezelf net aangemeld bij de club, dus wellicht zien we elkaar nog wel eens in de toekomst!

Groeten,
Rembrand

Skycaptain Marz zei

Hoi Rembrand,

Leuk je terug te zien (ik herinner je nog van de open dag), en welkom bij de club. Laten we contact houden, altijd leuk een mede PPL-er te volgen.
Ga je ook bloggen?

Anoniem zei

Twijfel nog over bloggen. Vind het wel leuk omdat je ook meteen een soort dagboek van je hobby hebt.

En voor kennissen ook leuk, want piloten zijn er binnen familie/vriendenkring nog niet, dus kunnen ze meteen lezen wat het eigenlijk inhoudt.

Maar eerst maar eens de eerste les af gaan spreken...

Anoniem zei

Tjee dat gaat lekker snel.. hoop binnenkort ook weer te vliegen maarja babies maken je moe he! ;-)

Tom