“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

vrijdag 2 mei 2008

Solo 6; 15 minutes of fame

Vandaag één van de leukste vliegtochtjes gehad tot nu toe...!
Ik had de PH-SVU voor de hele ochtend geboekt om mijn eerste solo overland te vliegen; in m'n eentje naar een ander vliegveld.
-
Ik was al vroeg op de club om e.e.a. voor te bereiden; weight & balance, bepalen benodigde start- en landingsbaan lengte, navigatie plan, moet er nog getankt worden...best nog wel even wat werk voor aanvang van de vlucht. Het gaat wel steeds sneller merk ik.
-
Ik had dus bedacht om (als het weer mee zou zitten) naar vliegveld Hilversum te vliegen en daar te landen. Ik was er wel twee keer overheen gevlogen, maar nog nooit geland. Leuke bestemming dus voor de eerste solo overland en ook wel uitdagend, want Hilversum is vanuit de lucht best moeilijk te herkennen. Het is een vliegveld met alleen grasbanen, en dan drie stuks, die in een soort driehoek t.o.v. elkaar lopen.
Onderstaande foto komt uit google earth, zoek de drie banen...juist ja.
-
Na de voorbereidingen de kist in. Het weer zat deze keer echt mee..
Ik mocht vertrekken vanaf baan 24. Er stond niet echt veel wind (9 knopen) en bijna recht op de baan, eitje dus.

Na takeoff een Mike departure gevlogen en na 10 minuten vloog ik boven Gouda. Vanaf daar begon mijn navigatie plan, koers 59. Aangezien de wind praktisch in de rug stond, hoefde ik nauwlijks te corrigeren voor de wind.

Ondertussen aangemeld bij Dutch Mil Info (goeiemoggel) en verteld wat mijn intenties waren. Even na Woerden Dutch Mil weer opgeroepen om toestemming te vragen om de Soesterberg TMA te mogen binnengaan. Boven 1000 voet is dat daar (ongeveer bij Maarssen) verplicht, en ik zat op 1400 om wat makkelijker Hilversum te kunnen ontdekken.

Tot nu toe ging alles prima, maar nu kwam de uitdaging; waar ligt die veredelde golfbaan Hilversum? Maar gelukkig had ik het veld al snel in de gaten. De Loosdrechtse plassen helpen daar wel bij, die zijn makkelijk te herkennen. Dan iets naar rechts kijken en zoeken naar kleine witte kruisjes. Dat zijn de kisten die op EHHV staan (of een militaire begraafplaats, maar dan zat ik echt verkeerd...).

Victor had vtv op de vliegclub gebeld naar EHHV om te vragen welke baan in gebruik was (en om iedereen te waarschuwen dat ik eraan kwam; everybody insiiiiiiiiide....). Nadat ik me afgemeld had bij Dutch Mil en Hilversum radio had opgeroepen kreeg ik hezelfde te horen; runway 25 in use, left hand circuit, gliderflying in progress, do not pass overhead. Dus de kaart erbij voor de aanvliegroute, en vervolgens het circuit in. Downwind en final gemeld, en toen hing ik vlak voor dat grote groene grasveld (foooooore). De landing ging eigenlijk best wel mooi. Goed glijpad, snelheid netjes, en precies toen de stall warning begon te mekkeren zette ik 'm op de achterpootjes neer. Van EHHV radio kreeg ik te horen; exit to the left and park at 3 of 4. Oftewel, de baan naar links verlaten, door het gras hobbelen, en parkeren op plaats 3 of 4. Een paar minuten later ging de motor uit de de kap open. Missie geslaagd, solo overland was een feit!

Op het gemak uitgestapt en in het zonnetje naar de toren gelopen, tevens kantoor havenmeester. Toen ik daar liep zag ik een camera ploeg boven in de toren staan filmen. Dus ik dacht nog 'stilletjes naar boven, dan stoor ik niet', maar toen ik bovenkwam en goedemorgen zei zwaaide de camera met een enorme gang mijn kant op. Mijn afrekenactie (landingsgeld) werd van van dichtbij gevolgd. Zeer spannende TV kan ik je melden.

Daarna eerst een nieuw vliegplan voor de terugweg ingediend en gevraagd waar ik een bakkie leut kon halen. Het restaurant was open, super! Na een capucino en wat voorbereiding voor de terugvlucht liep ik weer naar het vliegtuig. De camera ploeg stond nu bij een Cessna die naast de SVU stond te filmen. Toen ik de kap openschoof kwam de cameraman aanstormen en riep 'deze cockpit ziet er veel moderner uit!'

De rapportage makert vroeg wat vragen aan me over het weer en de kist en zo werd ik ineens geinterviewd. Was wel grappig eigenlijk. Bleek achteraf voor RTV Utrecht te zijn, die een aflevering aan het maken waren voor één of andere transport serie waar deze keer luchtvaart de rode draad in was. Aan het einde van het interview moest ik mijn naam inspreken, want ze gingen waarschijnlijk wel wat gebruiken in de uitzending. Die schijnt ook online te komen, als dat zo is laat ik hier wel een linkje achter. Ben benieuwd, ze zullen me er wel uitknippen (zou ik wel doen...)!

Afijn, dat waren mijn 15 minutes of fame, aan de slag nu!


Voor de terugweg had ik besloten om het eerste stukje VOR op RTM te vliegen (radiaal 62 onder) om daarna visual m.b.v. de kaart door de Valkenburg CTR te vliegen en zo langs de kust naar het zuiden. Vanaf daar dan een Hotel arrival.
Voor de start had ik een soft field takeoff bedacht, 't was gras nietwaar?
-
Na opstarten zonder toestemming (blijft toch een beetje vreemd als je Rotterdam gewend bent) een radio check gedaan en daarna per taxi naar de kop van baan 25. Run-up checks, oplijnen, remmen erop, vol gas en gaaaaaaaaan. Halverwege de baan kwam ik al los, plenty ruimte. De officiele exit gevlogen en vanaf daar de VOR een stukje gevolgd.
-
Na Woerden/Bodengraven rechtsaf richting kust gekoerst, rekening houdend met de ATZ van Valkenburg, daar mogen we niet doorheen. Transponder natuurlijk uit daar, Schiphol TMA 1.
Amsterdam information aangezet en meegeluisterd, maar omdat er best veel kisten via de kust naar net Noorden vlogen (o.a. een diamond een een heli) toch maar aangemeld en mijn intenties duidelijk gemaakt. Na een poosje kwam ik aan bij HvHolland, dus doei gezegd tegen A'dam info en hoi tegen Rotterdam toren, met het verzoek om een touch&go te doen op EHRD.
De toren wilde me op 1000 voet hebben voor de Hotel arrival en dat zat ik netjes toen ik Whiskey meldde. Na Tango kwam ik haaks op de baan afvliegen voor een right hand 24, cleared touch & go.
-
De eerste landing ging erg lekker. Mooi glijpad, kwam redelijk uit op het bedoelde punt, en een zeer zachte landing. De tweede landing was qua touchdown nog netter, maar ik kwam iets voorbij het bedoelde punt uit. De laatste landing ging ook erg strak, ik had 'm alleen wat verder neer kunnen zetten, want er stond iemand te wachten bij V2. Nah ja, better next time.
-
Taxi to Lima en het was gedaan met deze superochtend. Bijna twee uur solo in het logboek erbij en het enorm naar m'n zin gehad. Dit smaakt naar (veel) meer.
-
Tuurlijk de vlucht met GPS gelogd en nog een paar foto's.
See ya!
EDIT: uitzending is online geweest, maar behalve snelle beelden van de kist en cockpit is er niets van het interview overgebleven. Geen nieuwe carierre dus... :)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hahaha.... Marz op teevee, goed zeg. Ik ken een celeb! Die (afentoe) een prive vliegtuig heeft. Kicke man!

Wel gechecked of je haar goed zat? :P

Gewoon naar die toko mailen of het uitgezonden wordt en of je de .avi mag hebben.

Hero

Anoniem zei

Een van de leukste vliegtochtjes tot nu toe? wat zegt dat over je vaste pax???? ;-)

Leuk hoor. Ik heb al sinds 2005 mijn brevet maar ben nog nooit op EHHV geweest. Binnenkort maar eens plannen.

Groeten!

Skycaptain Marz zei

Hahaha, als je Victor de intructeur bedoeld....het gave was juist dat ik er zonder hem ook kwam. Vast wel minder netjes, maar ik stond er wel! :)

Anoniem zei

geintje Victor :-)

Ik had bij mijn solo's altijd het gevoel dat het zo lekker rustig was aan je rechteroor......

Groeten!