“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

donderdag 19 juni 2008

Les 32; navigatie zonder grenzen

De syllabus (het leerplan) voor het PPL brevet bevat een aantal vaste onderdelen die gedaan moeten worden. Eén daarvan is een navigatie vlucht naar het buitenland.
Gisterenavond had ik een dubbel blok gereserveerd om dit te gaan doen met vaste instructeur Victor. Bianca ging mee als PAX.

Het plan was om de route EHRD > overhead EBZR (Zoersel) > EBKT (Kortrijk) > EHRD te gaan vliegen. Het weer was super, dus we gingen ervoor.
Ik had van te voren al e.e.a. voorbereid en deed op de club de laatste berekeningen. Daarna snel de kist in en onderweg naar Belgie via een Romeo departure.
Na ongeveer 15 minuten kwamen we al aan bij de FIR boundary, dus Brussels Information opgeroepen en onze intenties uitgelegd.

Na een poosje kwamen we aan boven het veldje Zoersel om vandaar een nieuwe koers te gaan vliegen richting Kortrijk. Als je dan niet om wilt vliegen moet je door de CTR van EBAW (Antwerpen), dus de toren opgeroepen voor toestemming. Geen probleem, squak 0041 en vlieg lekker door op 1500 voet.

Na het verlaten van de Antwerpen CTR door naar Kortrijk.

Daar was het best druk. Op de frequentie werd een hoop gebabbeld, dus goed meeluisten en kijken waar iedereen uithing. Daarna aangemeld bij Kortijk Radio met de melding van onze positie. Baan 24 was in gebruik wat betekent dat je vlak over de stad aan komt vliegen. Erg leuk!

Met een wel hele fraaie landing kwamen we neer op EBKT. We mochten taxieen naar een grasveldje vlak voor het havengebouw. Landingsgeld betalen is daar wel grappig geregeld; Er ligt een logboek waar je je gegevens in moet zetten, en dan wordt de factuur nagezonden. Ben benieuwd. :)

Kortrijk is een erg leuk veld. Vlak bij de stad en best druk in gebruik (alleen niet op woensdag naartoe, dan is echt alles dicht...). En, er komt ook heel mooi spul naar toe;

Victor en ik waren het er snel over eens; dit was wel geschikt als nieuwe clubkist, dus we gingen even proefzitten...

Ja, prima geschikt voor de leerlingen dag zou ik zeggen! Die left seat bevalt wel...

Zonder gekheid, deze nieuwe Learjet45 was bijzonder mooi, en de twee piloten waren zo vriendelijk om ons even binnen te laten kijken. Zoals je ziet werd er ook nog wat avionica aangezet, smoelt er goed!!

Daarna werd het alweer tijd om huiswaarts te keren. Weer vertrokken van baan 24 om daarna in een strakke lijn over de Zeeuwse eilanden terug te vliegen.


En dat blijft bijzonder mooi, zeker vanaf 3000 ft....

Omdat we nog even op 3ooo voet door wilde blijven vliegen Rotterdam approach opgeroepen voor het laatste stukje naar EHRD. Daarna een Hotel arrival en na 50 minuten stonden we weer op de baan.

Erg gave vlucht met super weer (en erg gezellig!) en dat vliegen naar een veld in het buitenland heeft wel wat.
De PDA heeft de hele vlucht weer gelogd, en andere foto's zijn hier te vinden.

Filmpje! (high quality)


Tussenstand logboek;
Uren: 42
Waarvan solo: 7:45
Landingen: 92

See ya!

3 opmerkingen:

sventek zei

ik heb de rekening van Kortrijk ook nog steeds niet binnen dus je kunt het geld nog wel even op je spaarrekening laten staan :-)

martijn zei

alsof je voor dat bedrag moet sparen..... overigens de rekening betalen is per machtiging voor je credit card, tenminste dat was het 2 jaar terug..... dat moet toch makkelijk kunnen?

Skycaptain Marz zei

Dat is dus niet meer zo, blijkbaar ging dat niet altijd helemaal goed?
Alleen naam en adres achterlaten, meer was het niet...