“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 23 juni 2010

Glass cockpit, check!

Een paar weken geleden was ik samen met Wouter begonnen met de Glass Cockpit checkout in de PH-WKB, een Piper Archer III met Avidyne PFD en MFD. Helaas konden we dat toen niet afmaken vanwege een defect met de MFD, maar vandaag werkte alles naar behoren.

Het Avidyne systeem in een Cirrus. Links het PFD, rechts het MFD. Vanuit het midden naar beneden eerst het comm panel, daarna 2 Garmin GNS 430 comm/nav units, daaronder de s-tec 55x autopilot headend, en daaronder de transponder.

We zouden naar Midden Zeeland vliegen, Wouter heen, ik terug.
Heen vlogen we via Hotel, Rockanje en de vuurtoren bij Haamstede , terug via Oude Tonge, Oud-Beijerland en Romeo. Beide routes moesten we v.t.v. in de Garmin GNS 430 programmeren, want we zouden volledig op autopilot gaan vliegen. Hiervoor moesten we dus een aantal user waypoints aanmaken.

Na een uitgebreide startup checklist op weg naar runway 24 voor departure. Eenmaal in de lucht werd het navplan in de GNS 430 geactiveerd en kreeg de autopilot het commando dit plan te volgen. Alt bug op 2000 voet en achterover zitten maar. Relaxed hoor, de kist volledig in handen van een AP. Leuk te zien hoe hij automatisch de bochten maakt op de juiste momenten. Erg professioneel dit hoor. Zelfs de trim is automatisch.

Onderweg e.e.a. een truukjes bekeken op de Avidyne, en al snel waren we bij EHMZ. Na een mooie landing van Wouter hoogste tijd voor een drankje op het terras.  Daar bedacht ik de route terug en na wat eten en drinken klommen we weer in de WKB voor de retour vlucht. De MFD gaf 27 graden aan, poeh hee.

Gauw de waypoints in de GPS en navplan actief maken zodat de motor gestart kon worden en daarmee de ventilatie. Na take-off de heading bug ingesteld op de PFD en daarna de AP op Heading / NAV intercept om met die koers de GPS track te intercepten. Beetje ingewikkeld verhaal, maar op die manier bepaal je zelf met welke koers de AP de GPS track intercept. Anders zou de AP er zo kort mogelijk naartoe vliegen met wellicht straffe bochten.
Altimeter bug op 2000 voet en vertical speed op 500 f/min ingesteld, daarna Alt / Vertical speed intercept mode op de AP geselecteerd. Hands off en gaan! Koel hoor, die automagische piloot.

Onderweg weer wat vragen van de instructeur (wou zou je doen als...) maar die wist ik allemaal te beantwoorden. Je moet goed rekening houden met eventuele uitval van electronica. En wat doe je dan?

Na een half uurtje vlogen we via Romeo de CTR van EHRD binnen en bij Oscar vroeg ik een direct 24 wat geen probleem was. De yoke in de WKB is wat stroef, dus was mijn flare wat minder mooi dan ik had gewild, maar desalnietteplus een nette landing. Volgende keer wat meer naar achteren trimmen.

Na wat papierwerk kregen we te horen dat we op de lijst met bevoorrechte mensen werden gezet; checkout op de WKB completed! Mooi, want theoretisch hadden dat 4 lessen kunnen worden.

De WKB is een hele mooi kist (de nieuwste die we hebben) en eigenlijk niet eens veel duurder dan de anderen. Maar je krijgt wel veel waar voor je geld. Mooie leren bekleding en een hyper modern instrumentarium met de nieuwste snufjes. Ik gok dat deze machine veel leuke vlieguurtjes op gaat leveren, en de glass cockpit ervaring is sowieso goed voor in de toekomst. Perfecte reiskist deze Archer.


Happy landings!

2 opmerkingen:

Arjan zei

Lekker zo'n AP. Wordt je nog luier... :)

Skycaptain Marz zei

Jaloers? :)