“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 19 september 2009

Een keertje meevliegen...

-- update feb 2015 --

Ik krijg regelmatig de vraag of er meegevlogen kan worden. Om kort te zijn, natuurlijk!!

Vliegen is natuurlijk fantastisch, zeker in de GA (General Aviation) omdat we grotendeels zelf kunnen bepalen waar we vliegen. En er is natuurlijk altijd wel aanleiding voor een leuke vlucht: een verjaardag, jubileum, nog nooit gevlogen, het feit dat de zon weer schijnt, of natuurlijk gewoon omdat je 'ns wilt weten wat het uitzicht is vanaf de eerste rij!

Natuurlijk moet er een vliegtuig gehuurd worden en dat kost best wel wat. Dus, hieronder een indicatie van wat het zou kosten om mee te vliegen.
Het is mogelijk een rondvlucht te maken waarin bepaalde plekken worden aangedaan, of een vlucht naar een ander vliegveld. Er zijn in Nederland alleen al meer vliegvelden dan je op twee handen kunt tellen, waaronder; Midden-Zeeland, Seppe (Breda int. Airport), Hilversum, Texel, Ameland, Maastricht, Groningen, Lelystad, enz. Er zit dus altijd wel een leuke bestemming bij om bijvoorbeeld te gaan lunchen.

De vliegtuigen waarmee ik vlieg kosten momenteel ongeveer;
  • € 195,- p/u voor een 3 persoons (of 4 met twee volwassenen en 2 kinderen) Robin DR400 
  • € 250,- p/u voor een 4 persoons Piper Warrior
  • € 250,- p/u voor een Piper Archer incl autopilot e.d., (4 personen)
  • € 200,- p/u voor een Diamond DA40, AP, 3 personen (of 2 volwassnen/ 2 kinderen)
Aangezien ik volgens de wet met mijn brevet (PPL) geen commerciële vluchten mag uitvoeren zal ik alleen een evenredige bijdrage in de kosten mogen vragen. Kort gezegd worden de kosten gedeeld over alle inzittenden.

Als voorbeeld; een rondvlucht van een uur met de PH-VSY (Piper Warrior) kost ongeveer 250 euro, exclusief landingsgeld (reken op 20 euro per vliegveld). Met drie passagiers worden de kosten per persoon dan 260/4= 67,50 euro pp.

Met een uur vliegen kunnen we bijvoorbeeld naar Midden Zeeland (nabij het Veerse meer), daar op het terras wat eten of drinken, en daarna weer terug naar Rotterdam. Een prachtige vlucht naar en over Zeeland, met bijvoorbeeld de Maasvlakte(n), Deltawerken, Neeltje Jans, enz.
De tijd die het vliegtuig stilstaat op Midden Zeeland wordt niet in rekening gebracht.
Maar ook een retour Hilversum of Seppe is prima te doen met ongeveer een uur vliegtijd. Lelystad kost 30 - 35 minuten vliegen (enkele reis) en voor Texel moet ongeveer 50 - 55 minuten worden uitgetrokken (enkele reis). Maar natuurlijk is een vlucht van een half uur ook mogelijk over bijvoorbeeld Rotterdam/Delft/Den Haag en omstreken. Kortom, altijd wel iets leuks te bedenken.

Lijkt dit je leuk, mail me dan spreken we wat af. We bepalen een datum, kiezen het vliegtuig en maken een route. Natuurlijk gaat veiligheid boven alles, de weersomstandigheden moeten goed genoeg zijn en binnen gestelde limieten vallen. Dit kan betekenen dat een vlucht wordt afgezegd (verzet) door slecht weer.

Nogmaals voor de goede orde:
Ik voer geen commerciële vluchten uit, ik mag met het PPL brevet niet verdienen aan vluchten, ik mag enkel een evenredige bijdrage vragen voor de kosten. Ik vlieg hobbymatig, zowel met als zonder passagiers.

1 opmerking:

ArnouT | TuonrA zei

Nou, da's een helder verhaal ! Dan wil ik graag een vlucht boeken naar Texel (met Trea). Nemen we Bianca ook mee en jij mag dan ook mee. Als je dan toch mee gaat, mag jij sturen, ok ? :-)