“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

donderdag 15 april 2010

Luxemburg!

Al een tijd stond 'ie op mijn ToGo lijstje. ELLX, Vliegveld Luxemburg, met zijn enorm lange 4 km(!) baan.
Vorig jaar had ik een paar plan pogingen gedaan met vliegmaatje Wouter, maar het kwam er niet van. Werk, weer en meer van dat soort zaken.

Een paar weken geleden een nieuwe datum gepland voor weer een poging.14 april moest het worden, 28ste als backup datum. Aangezien we het beiden wel druk hadden besloten we de meeste voorbereiding op de dag zelf te doen, in de ochtend. We hadden om 08:00 afgesproken op de Meteo office van Rotterdam/The Haque Airport, om daarna naar de club te gaan. Ik was er even voor achten en begon met het uitdraaien van NOTAM's en het weer voor de route en bestemmingen. Terwijl die uit de printer kwamen rollen belde Wouter; de club was al open, we konden gewoon daar de prep doen. Top! Instructeur Victor ging vroeg beginnen met lessen bleek later, vandaar.

Op de club aangekomen de hele kaartenboel op tafel. Zo'n vlucht vergt best wat voorbereiding omdat met name België vergeven is van de luchtuimteindelingsblokken (3x woordwaarde). Ofwel, Belgie zit wat tricky in elkaar met veel militaire zones en plekken waar je beter niet wilt komen. Dus, goed kijken hoe te vliegen en wie eventueel op te roepen.

Ik zou de vlucht naar Luxemburg voor mijn rekening nemen, Wouter zou terug vliegen.
Na een uurtje hadden we alles rond en was het vliegplan ingediend. De navigatie plannen waren ingevuld, de papieren gecontroleerd en de flight documentation uitgeprint. Om 10:00 local time zouden we vertrekken.

Bij de Piper Warrior PH-VSY aangekomen bleek deze bijna droog te staan. Eerst tanken dus.

Een kwartiertje later taxieden we dan naar runway 06 voor vertrek naar Luxemburg via een Romeo departure. De route zou lopen via Breda, daar de FIR grens over, Geel, Hasselt, boven Luik langs, via Vervier en Spa en dan direct naar ELLX.

Na take off bleek al snel dat het zicht slechter was dan voorspeld. Het eerste stuk ging wel, maar t.h.v. Brussel en Luik werd het best slecht. De prut zakte naar 900 voet, maar de grond kwam omhoog naarmate we meer richting Ardennen vlogen. We hadden geen zin in een close encounter met een antenne mast of iets dergelijks, dus besloten we VFR on top te gaan vliegen op 2300 voet. Juiste beslissing, prima zicht, en voldoende 'gaten' naar de grond.

De VSY is uitgerust met een autopilot, wat best prettig is op lange rechte stukken. Dat is saai om te vliegen en dan biedt een autopilot uitkomst. Die heeft niks te willen.  :)
Dat, in combinatie met de PCAS en GPS maken het bijna instrument vliegen 2.0.

Tussen Vervier en Spa brak het mooi open en hadden we weer CAVOK.

We klommen naar 3500 voet om wat meer grondspeling te krijgen en vlogen zo verder Luxemburg in. Op die hoogte kom je in de Luxemburg TMA1, dus we riepen Luxemburg Approach op voor clearance. We werden  welkom geheten en gevraagd of we ons wilden melden bij Bravo1, een reporting point net buiten de ELLX CTR. Daar aangekomen werden we overgezet naar ELLX tower, die ons naar Bravo2 stuurde. Daarna kregen we een left hand circuit voor runway 06, en daar lag ie, 4 km asfalt. Sjees, bijna twee keer zo lang als Rotterdam!

Na de landing moesten we even holden bij Golf om wat verkeer langs te laten gaan (Embrear en Boeing).

We mochten verder taxiën naar Parking 5 om daar te parkeren. En daar stonden we dan...

Ik had vtv al rondgevraagd hoe het met afhandeling zat. We moesten Luxair Ops op frequentie 131.62 oproepen voor vervoer naar de terminal. Die kwam na 3 minuten met een splinternieuw VIP busje aanrijden en bracht ons naar de General Aviation terminal. Daar aangekomen moesten we e.e.a. aan gegevens invullen en konden we de lounge in om een vliegplan voor de terugvlucht in te dienen.

We kregen te horen dat er verder helemaal niets zat in die GA terminal, maar er was een brasserie dichtbij. Prima, wij daar naar toe voor wat lunch, buiten op het terras.
Na ruim een uur liepen we terug voor de volgende vlucht, naar Spa. Even door de security (jawel hoor, alles door de scanner...) om vervolgens de landing en handling af te rekenen.
Landen is daar heel goedkoop, 6 euro en 10 cent. Maar de afhandeling; 90 euro!!! Precies 4 minuten in een busje! Niet gek dat we niet zoveel kleine GA kisten op het platform zagen. Wat een afzetters!
Maar goed, was wel een mooi busje. *snik*

Wouter nam nu plaats op de left seat en ik deed de radio/navigatie. ELLX heeft geen ground of delivery, dus startup vraag je aan op de TWR frequentie. Na startup mochten we taxieën naar holding point 06.
Daar deden we de runup terwijl er een 747 pal voor onze neus landde. Impressive!
Tijdens de lunch hadden we al een NATO Awacs kist touch&goes zien maken. Wat een herrie zeg! We moesten holden omdat deze voor zijn 6e T&G op final zat. Dat duurde een paar minuten, maar toen was 'ie vol in beeld.

Erg gaaf zo dichtbij! (fototoestel focust op de slechte ruit, vandaar onscherp beeld). Hier een kort headcam filmje gemaakt door Wouter.
Daarna mochten we oplijnen om vervolgens op te stijgen. We vertrokken via een Charly departure, een punt net buiten de ELLX CTR. Daar meldden we ons af en vlogen we door naar Spa, waar we een half uurtje later landden op runway 05. Vlak voor het vliegveld vlogen we mooi over het F1 circuit Francorchamps.

Spa zelf was erg rustig. We waren het enige toestel op de tarmac.

Terwijl we wat dronken op het terras zagen we een Robin binnenkomen. Victor (de instructeur) zou die middag ook die kant op komen met een navigatie les (met Peter Hougardy) en hij was het inderdaad. Dus de enige 2 bezoekende vliegtuigen kwamen van VCR.

Na een klein uurtje vertrokken we weer naar onze thuishaven, EHRD. We stegen weer op van runway 05 met een left turn richting Vervier.
Het laatste stuk was uneventful. Vlak voor de FIR waarschuwde Brussels Info ons nog voor tegemoet komend verkeer, welke we even later op de PCAS en in sight hadden.
Na een dik uur zette Wouter de kist met een lichte crosswind veilig aan de grond op het Rotterdamse asfalt.
Restte alleen nog het parkeren van de kist en de administratie.

Lang naar deze trip uitgekeken en het was dan ook een superdag! Gave technische vluchten, met hier en daar wat uitdaging qua zicht. Weer erg goed om dit met een andere piloot te doen om de workload wat te verdelen. Je komt toch een hoop nieuwe zaken tegen onderweg, erg leerzaam. Thnx Wouter, we lijken inmiddels een echte crew!

De GPS heeft meegelopen, dus er is een tracklog en nog een paar foto's.
Zoals op de foto's te zien heeft had Wouter een cam mee, die nogal koele HD beelden maakt. Et voila!

PS: O ja, verzoek van Lux air ops, als je zelf per vliegtuig die kant op gaat, mail dan even vtv je intenties naar
gat@lux-airport.lu. Ze kunnen dan e.e.a. regelen voor je...

4 opmerkingen:

Hero zei

Vet man!

Arjan zei

Erg gaaf die vlucht, We hebben er samen ook nog één tegoed!!!

Skycaptain Marz zei

@ Arjan, say when! :)

Pete zei

Luxemburg heeft een heel actieve GA community. Aerosport, aviasport en avialux tellen tesamen ruim meer dan 1000 piloten. Er is ook een leuk clubhuis boven de hangars, maar ik weet niet of je daar als bezoekend piloot zomaar heen kan.
Er is ook een zeer actieve AOPA vereninging in Luxemburg. Hier is het programma van 2015...elk weekend een fly out http://privatepilotstories.blogspot.ae/2015/02/upl-aopa-agenda-2015.html