Ik hoor je bijna denken; "vliegles, je hebt je brevet toch al?". :)
Ja, maar, er is altijd wat bij te leren. Op de vliegclub wordt twee keer peer jaar een Unusual Attitudes dag georganiseerd. Wat dat is? Nou...;
Met de term ‘unusual attitudes’ wordt bedoeld dat het vliegtuig in een stand is gekomen die niet meer bij een “normale vluchtuitvoering” hoort. Tijdens je opleiding zijn er al steile bochten met een 45 tot 60 graden rolhoek gedaan, en ook is er op diverse manieren een stall benaderd. Maar, wat gebeurt er als je te ver doorrolt? En wat als je de stall niet op tijd weet te voorkomen? Hoe erg kan een wingdip worden? Vaak zal het resultaat een duikvlucht of spiraalduik zijn.
Oftewel, wat moet je doen als je een tikkie raar in de lucht hangt, bijvoorbeeld ondersteboven.
Deze eendaagse training zorgt ervoor dat je dit leert herkennen en oplossen, tevens is het introductie tot aerobatics vliegen. Je wordt er i.i.g. een betere piloot van en dat is mooi meegenomen.
De dag was een keer uitgesteld vanwege het weer, maar gisteren was het prachtig! Blue skies met een beetje crosswind (110 met 11 knots) en een temperatuur van rond de 15 graden. Top!
De dag begon met een briefing in het leslokaal. We waren met z'n zevenen, Arjan was er ook bij.
We kregen te horen wat we allemaal gingen doen en in welke volgorde. Ik was als 4e aan de beurt.
Er werd gevlogen met de PH-SVN, een Robin R2160. Deze kist is gecertificeerd voor het wat heftiger werk. De manoeuvres die je met deze machine kan/mag doen gaan wat verder dan bij de andere kisten. Zoals gezegd was ik als 4e aan de beurt, net na Arjan (die overigens met een big smile terug kwam...).
Ik liep na de lunch met Rob den Hartog, één van de twee instructeurs naar de kist. Ik had nog nooit op deze machine gevlogen. Het is een 2 persoons kist met een motor van 160 pk. Dat betekent behoorlijk veel power vergeleken met de andere vliegtuigen. Ik moest even wennen aan de indeling van de cockpit, want die is nogal anders dan de andere Robins waar ik op vlieg.
Maar als snel pruttelde de motor en kregen we toestemming om te taxiëen naar Victor 4, runway 06. Na de gebruikelijk run-up check kregen we een squawk code voor de transponder, want we zouden een speciaal blok in de lucht toegewezen krijgen, tussen 2500 voet en Flight Level 55, ten oosten van Oud-Beijerland. Daarna mochten we vertrekken.
Op 200 voet een klimmende rechterbocht naar Oud-Beijerland, en klimmen naar eerst 1500, daarna 3000 voet. Daarna werden we overgezet op Rotterdam Approach en zaten we al op 4000 voet toen de we CTR uitvlogen. Dat ding klimt best!
We begonnen met een normale overtrek oefening, een zogenaamde stall. Ging prima, dus daarna een stall met wingdip, waarbij het vliegtuig opzij valt. Ook prima op te vangen maar denk ik scary als je het nog nooit meegemaakt hebt. Vervolgens een stukje stalled flight, waarbij je gewoon probeert door te vliegen terwijl het vliegtuig stalled. De stick doet dan niet veel meer vanwege de lage snelheid, dus je stuurt dan voornamelijk met de voetpedalen die het richtingsroer bedienen (rudder). Ondertussen daal je wel als een idioot.
Daarna klommen we verder naar 4500 voet voor een full power stall. Daarbij blijft de throttle volledig openstaan, maar trek je het vliegtuig net zolang op totdat hij niet meer wil. Wel gaaf, want op een gegeven moment hang je voor je gevoel bijna verticaal. De boel klapt dan een beetje voorover en opzij, dat moet je kunnen opvangen. Hiermee leer je dat zelfs bij vol gas een vliegtuig kan stallen. Zou kunnen gebeuren bij het opstijgen als je dat niet goed doet.
Het volgende was een high speed stall. Tijdens deze oefening trek je tijdens een normal cruise flight de stick heel snel helemaal naar achteren. Het vliegtuig gaat dan even met de neus omhoog, maar valt dan weer snel terug. Alsof je over een forse hobbel rijdt.
Daarna kwamen de hoge bochten. Aanvliegen, neus optrekken tot 45 graden, bocht inzetten en door blijven rollen totdat je volledig opzij hangt, dus 90 graden. Dan weer langzaam terug rollen en optrekken. Gave manoeuvre dit.
Toen kwam het echte werk. :)
Intro aerobatics, te beginnen met een barrel roll. Wat dat is?
Nou, je kent vast wel de zogenaamde kurkentrekker uit een achtbaan. Nou dat, maar dan in een vliegtuig. Je draait dus in de lengterichting over je as, terwijl je een cirkel draait. Dit filmpje laat Hans van Geffen zien (de andere instructeur), camera view vanuit de cockpit.
Gaaf, de eerste keer op z'n kop in een kist! De eerste begon ik met een iets te lage snelheid, maar de tweede ging perfect! Koel zeg!
Meteen daarna tijd voor een...looping. Dit is eigenlijk een relatief makkelijke manoeuvre, als je weet hoe het moet. Hier een looping filmpje van Hans. Er gaaf om eerst helemaal alleen maar lucht te zien, en daarna achter/boven je de grond weer aan zien komen. Ook die ging eigenlijk meteen goed, ik had iets meer G krachten mogen trekken, zat nu op 3G.
Wow, dit is wel gaaf zeg!
Daarna alweer tijd voor de twee laatste manoeuvres, de spin en spiral dive. Met name de spin is iets dat je zou kunnen overkomen, bijvoorbeeld tijdens een bocht met lage snelheid en je moet echt weten hoe je dat oplost, anders maak je het alleen maar erger en crash je op zeker.
In dit filmpje is goed te zien hoe snel alles gaat en je om je as draait.
De laatste was een spiral dive, waarbij je behoorlijk hard in een cirkel naar beneden duikt.
Makkelijk op te lossen, maar je voelt het wel goed.
Toen was de les alweer afgelopen, bovenstaande is binnen een half uur gedaan. Dus weer terug naar Rotterdam, met de adrenaline op vol vermogen. :)
Ondanks dat ging de landing perfect na een direct base 06 vanaf de Euromast.
Hele gave dag was dit. Helaas mijn GPS niet mee laten lopen. Stom, want daarop zouden alle manoeuvres goed te zien zijn geweest. Better next time.
Want... je kunt door gaan met aerobatics lessen, waarna je ook mensen mee mag nemen voor een looping. Misschien ga ik dat wel doen, je wordt er sowieso een betere vlieger van...
Geleerd vandaag: stallen heeft eigenlijk niets met snelheid te maken maar alles met de stand van de stick. Met een groot staartvlak haal je een kist heel snel uit een spin, en aerobatics is gaaf.
Volgende vluchten alweer gepland; aanstaande vrijdag afscheidsvlucht met 3 collega's, zaterdag club vlucht buitenland, we gaan de plas over naar Engeland!
See joe leetor!
2 opmerkingen:
Ik zie die grijns van je al voor me!
Klinkt vet man!
Hero
Zal jij wel heel gaaf hebben gevonden,maar mij lijkt het maar heeeeeeeeeeeel eng
Groetjes Ma
Een reactie posten