“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 9 juli 2008

Big ol' solo...

Vandaag de vierde poging tot de grote driehoek solo. De vorige keren waaide het een tikkie te hard en was de SVU nog steeds niet gerepareerd (2x), maar vandaag zag het er beter uit. Precies dat ene dagje deze week dat het wat rustiger weer was en vooraf al de SVM geboekt omdat ik het vemoeden had dat de SVU nog steeds niet klaar zou zijn (en dat klopte ook...). Het ging nog wel bijna mis, want ik was van de SVM overgeboekt op de SVT, maar toen ik op de club kwam stond de SVT in de steigers. Gelukkig was de SVM nog steeds vrij.

Aangezien ik al een heel stuk voorbereiding had gedaan hoefde ik deze keer niet zo veel meer te doen. Op de club de wind in het navigatie plan verwerkt en de laaste berekeningen gedaan (fuell en weight&balance). Instructeur gezocht voor de solo verklaring (dat was nog ff een uitdaging), kist inspecteren and off i went. Wel eerst even tanken, wilde vol weg. Inmiddels was het al wel 11:00, dus de tijd tikte aardig door.

Na takeoff een Mike departure gevolgen ...

...om daarna volgens navigatie plan koers te zetten naar EHHO, vliegveld Hoogeveen. Mezelf ook maar even aangemeld bij Amsterdam Information voor de zekerheid. Na Mike op 1200 voet blijven hangen wegens tijdelijk ingestelde Special Rules Zones rondom Schiphol.

De koers zou me recht over meldpunt Victor leiden, over Flevoland richting Ketelmeer. Vanaf daar zou ik meer landinwaarts (oostelijk) koersen en dat was tevens het punt om Amsterdam Information gedag te zeggen en me aan te melden bij Dutch Mil info.

Toen ik boven Flevoland vloog kon ik vliegveld Lelystad zien...
De koers die je volgt is in de kaart getekend tijdens de voorbereidingen en daarin geef je een aantal checkpoints aan. Op die punten bekijk je of je nog goed op koers zit en je noteert de tijd om die te vergelijken met de tijd die je v.t.v. had uitgerekend in het navigatie plan, op basis van windrichting en sterkte en de koers op de kaart (getekende lijn, de true track). Het kan namelijk zijn dat de wind iets zachter of toch iets harder waait, en daar moet je dan rekening mee gaan houden.
Maar alles liep op rolletjes dus had ik onderweg tijd genoeg om ook een beetje om me heen te kijken en regelmatig de instrumenten te controleren.

Na ruim een uur kwam ik aan bij Hoogeveen, dus afgemeld bij Dutch mil en Hoogeveen Radio opgeroepen voor informatie. Baan 28 was in gebruik, dus op de naderings kaart gekeken hoe aan te vliegen. V.t.v. had ik dat ook al uitgebreid gedaan, dus ik kon mijn route snel vinden. Na een paar minuten en een nette crosswind landing stond ik dan ook aan de grond.

Daarna even landingsgeld afrekenen, stempeltje laten zetten in het logboek en wat eten om dat geknor weg te krijgen. Was toch geen radio storing...

Na een klein uurtje zat ik weer in de kist voor de leg Hoogeveen > Texel. Na takeoff zette ik volgens navigatie plan koers richting IJsselmeer, om na Emmen de oversteek te wagen richting Enkhuizen. Wel onwijs mooi zo boven het IJsselmeer trouwens.
Helaas ben je er ook zo weer overheen en was het tijd voor een bocht naar rechts richting Den Oever, koers pal noord. Noordelijk van het IJsselmeer liggen een paar prohibited zones waar we niet in mogen komen, tenzij je formatie wilt vliegen met een F-16. Wel stoer, niet slim, zij hebben raketten enzo...

Vanaf Den Oever is er een zogenaamde 'corridor' richting Texel, een smalle strook luchtruim waar je in moet blijven. Vanaf daar is de afsluitdijk mooi te zien...
Dus strak mijn uitgezette koers gevolgd en zo zag ik al snel Texel opdoemen.
Nog even het veld zoeken en oproepen voor informatie.
10 minuten later was ik geland op Texel en ik moet zeggen, erg leuke ervaring zo op een eiland. Weer even afrekenen met stempeltje (hele aardige kerel die Ed) en wat drinken. Gelijk maar even een vliegplan doorgebeld want dat is naar Rotterdam weer noodzakelijk.

Daarna alweer tijd voor de laatste leg terug naar Rotterdam. Direct na het opstijgen vliegveld de Kooy opgeroepen. Dat is een militair veld waar je overheen moet als je langs de kust naar het zuiden wilt. Ter hoogte van de Kooy kan dat nog niet vanwege een verboden zone, maar daarna gaat dat prima. De aardige ATC mevrouw aldaar had geen problemen met een overvliegende solist en daarna kon ik al snel de kust oppikken. Onderweg verschillende VOR bakens ingesleuteld om 'ns een kruispeiling te proberen. Werkt best leuk! :)
Ondertussen maar weer even aangemeld op Amsterdam Information. Was maar goed ook, want ik werd netjes gewaarschuwd voor een Dornier van de kustwacht die me zou kruisen op gelijke hoogte.

Na ruim 45 minuten vliegen doemde Hotel alweer op, de plek om het luchtruim van Rotterdam weer binnen te vliegen. Na contact met de toren gehad te hebben een Hotel arrival gevlogen, gevolgd door een strak circuit en een zeer zachte landing.

Dat was 'm dan, de grote driehoek solo. In gedachten al tientallen malen gevlogen, maar nu ook voor het echie.Was een hele gave ervaring (ruim 230 NM) en weer 3:30 uur erbij in het logboek waarmee ik nu voldoende solo uren heb. De tracklog heeft meegedraaid en de foto's staan hiero.

Happy landings!

6 opmerkingen:

sventek zei

leuk hoor! Ik vond die overland solo ook 1 van de leukste dingen van de opleiding, is me meer bijgebleven dan m'n eerste solo eigenlijk..

succes met de laatste loodjes nog even!

Rembrand zei

Goed man!!
3,5 uur vliegen zul je in de toekomst niet elke dag meer doen...van blijven genieten dus zoals sventek zegt.

Ik heb gisteren nog geholpen met de SVT z'n lekke band en toen zagen we al dat jij geboekt stond. Volgens mij was het gewoon een sabbotage actie van Victor ;-)

Arjan zei

Top marcel, mooi verhaal weer... kijk nu al uit naar mijn driehoekje... Maar zover is het nog niet.

Nu op weg naar het examen!!!

Gr
arjan

MKC-crew zei

Namens de gehele crew MKC "GAVE FOTOOS !!!" dus binnenkort een 'bedrijfsuitje' met je MKC-collega's ? zo'n driehoekje lijkt ons namelijk erg gezellig !

keep on blogging !

Oscar zei

Gefeliciteerd met deze mijlpaal.

En....smaakte de McDonalds (zie tracklog)?

Groetjes, Oscar

Skycaptain Marz zei

Hahaha, niet eens gezien.
Maarre, een fly-through, is dat wat?