“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

dinsdag 4 mei 2010

Dead Battery

Ik had vanavond een vlucht gepland met Bianca een goeie vriend van ons. Even wat eten op de club en daarna 'into the blue sky'. Maar hij belde af vanwege drukke werkzaamheden en verkoop van zijn huis. Sommige zaken gaan voor.

Maar aangezien de Diamond PH-SVR toch geboekt stond en het prachtig vliegweer was besloten Bianca en ik samen een rondje te gaan fladderen. Aangekomen op de club eerst even de brandstof voorraad gecheckt. 4 gallon links en rechts. Te weinig (geen marge) dus even de tankwagen gebeld. Die was er al snel en na het tanken begon ik de pre-flight.
Tijdens de check zag ik dat de strobe light op de linkervleugel het niet deed. De Diamond heeft op beide vleugels een strobe light, maar rechts deed het ook al niet. Mmm. En nu zag ik ook dat de landing en taxi lichten wel erg gedimd brandden. Toen ik terug liep naar de cockpit hoorde ik nog net de gyro's uitspinnen. Geen boordspanning meer, lege start accu. Helaas, einde verhaal voor deze vlucht.
Waarschijnlijk heeft mijn voorganger een paar dagen geleden het overhead light binnen aan laten staan, deze zit direct op de boordspanningsbus, zonder onderbreker. De kist was al een paar dagen niet meer gebruikt, accu gewoon leeggetrokken. Balen!

Ik kon nog wel omboeken naar een andere kist, maar ik wilde niet tijdens dodenherdenking ergens op 1500 voet rondbrommen. No go dus.

Morgen nieuwe poging. Alles was eerst  volgeboekt, maar nu zat er weer hier en daar wat ruimte in de planning. Lunch op Hilversum is het plan...

Geen opmerkingen: