“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 28 augustus 2010

+ 2 years

Een vliegbrevet heb je niet voor het leven. Elke twee jaar moet deze verlengd worden. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.Vlieg je regelmatig en heb je genoeg uren (minimaal 12 in het jaar voorafgaand aan het verlopen van je brevet) is een les met een bevoegd instructeur voldoende,  met minimaal 1 uur vliegen. Vlieg je niet, of minder dan die 12 uur moet je een vlucht doen met een examinator.
Mijn brevet zou in oktober aflopen en aangezien ik het niet op de laatste week wilde laten aankomen had ik een instructie les geboekt bij mijn vaste instructeur Victor. Ik had namelijk (ruim) genoeg uren.
De PH-SRP (Piper Cherokee)  zou de instructie kist worden, wat Victor wel leuk vond, want die kende hij nog van een jaar of 20 geleden (kist was ooit eigendom van de club).


De les begon met het controleren van de voorbereiding. Weer, NOTAM's, vliegplan, W&B. Ik had alles al gedaan behalve de W&B, die ik ter plekke, na het checken van de aanwezige brandstof uitrekende. We zaten safe.  :)  Daarna naar de kist voor de pre flight, die ik ook moest laten zien.
Vervolgens stapten we in voor de vlucht. 


Vertrek vanaf baan 24 waar ik gelijk een simulated engine failure te voortduren kreeg. Waarom had ik die nou verwacht...  :)    Daarna een normale Mike departure.
Aangekomen bij het laagvlieggebied eerst een voorzorgslanding, daarna een klimmende bocht  links, meteen een noodlanding, gevolgd door een klimmende bocht rechts. Daarna klimmen naar 2000 voet, steep turns, slow flight 65 kts, bochten draaien op deze snelheid, een clean stall en stall in volledige landingsconfiguratie, en een stukje partial panel (horizon en kompas afgeplakt). Het ging allemaal wel redelijk soepel.
Daarna op het gemak terug naar EHRD voor een glide in vanaf 1000 voet, met als laatste (door omstandigheden) een vette x-wind landing (baan 24, wind uit 290, 12 gusting 19). De glide in verpestte ik door te vroeg indraaien, maar de landing ging helemaal perfect en kreeg ook de complimenten van Victor. Was wel een tricky landing, zonder power (we deden immers een glide in) en flaps 3. Met deze wind had ik er denk ik zelf een flaps 1 landing van gemaakt.


Al met al dus prima verlopen, een aangezien instructeur Jörgen aanwezig was, die ook exminator is, kon mijn brevet direct worden afgetekend na controle van mijn logboek. +2 jaar dus.


Afgelopen week ook nog een leuke vlucht gehad met ex-collega's van Rijkswaterstaat, een oude opdrachtgever. Een vlucht met de PH-WKB via Alphen a/d/ Rijn, Purmerend en Gouda, in die volgorde.
Bijzonder aan deze vlucht was dat ik voor vertrek door de Marechaussee gecontroleerd werd. Brevet en medical, papieren van de kist, vluchtvoorbereiding, W&B en,  blazen voor alcohol. Er werd zelfs gevraagd of mijn passagiers deze vlucht zouden betalen. Dit werd daarna apart aan hen gevraagd. Sneaky...


De vlucht verliep verder zonder problemen. Ik was blij dat de PCAS mee was.Deze detecteerde een hoogdekker kist die op nogal lage hoogte boven een stadje (waar wij ook overheen vlogen) aan het circelen was. Wij een laagdekker, zij een hoogdekker...ik weet niet of ik 'm anders had gespot.
Anyway, was erg leuk, hier wat foto's.


Met deze vluchten is er een einde gekomen aan een hele drukke vliegmaand. Ik denk de drukste vliegmaand tot nu toe. Life is good.  :)


Happy landings!

Geen opmerkingen: