“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 26 maart 2011

#Twitterflyin

Twitteren is alweer aardig ingeburgerd. Veel mensen doen het, anderen snappen er niets van en vinden er niets aan. Ieder z'n ding natuurlijk.
Zelf ben ik met mijn alterego actief op twitter (@skycaptainmarz). En met mij vele andere vliegers, zoals o.a. Arjan (@DutchFlyboy), Ralf (@ralfvd), Ben (@benstien) en Martijn (@martijnmoretnl). Het is dan ook niet vreemd dat spontaan het idee ontstond om een twitter flyin te organiseren. Elk excuus om te kunnen vliegen pakken we met twee handen aan natuurlijk!

De flyin werd getagged met #twitterflyin en een datum werd geprikt: 26 maart. Bestemming, EHTX (Texel).
En vandaag was dan het zover. De afgelopen week was het prachtig weer geweest. De lente was begonnen en het zonnetje liet zich veelvuldig zien. Maar juist vandaag was het weer behoorlijk minder. Althans, in ons deel van het land dan. Het noorden zat er namelijk zonnig bij volgens het KNMI. Na wat heen en weer getwitter en een belletje met het KNMI (Martijn's weermeisje) besloten we toch te gaan, het was goed genoeg. Twoepie!

Ik vloog met Martijn met de PH-VZV, Arjan (met zoon/Co-piloot Calvin) en Ben vlogen ieder een C152 vanuit de vliegclub en Ralf kwam met een C172 uit Eindhoven. Een Cessna feestje dus (Twessna).
Martijn en ik vertrokken van baan 06 via een direct naar Scheveningen. Martijn was deze leg Pilot in Command, ik deed de radio. Bij de kust aangekomen een right turn to the north. Af en toe schoven er wat wolken voorbij waar we omheen, dan wel onderdoor moesten:



Maar hoe verder noordwaarts we vlogen, des te beter werd het:

















We passeerden Zandvoort waar mijn vader aan het trainen was voor de Nijmeegse vierdaagse later dit jaar.
Orbit over right natuurlijk, even m'n ouders gedagzeggen.

Circuitpark Zandvoort linksboven:


















Na een minuut of 50 arriveerden we bij Texel. Baan 04 was in gebruik en we vroegen of we een straight in approach mochten doen vanuit het zuiden. Dat bleek geen probleem, wel even melden op 3 mile afstand. Met een mooie landing zette Martijn de Cessna op het Texelse gras. Even afrekenen bij Ed, de gezelligste havenmeester van Nederland. 14 euro landing geld is nog steeds best ok.


















We waren de eerste van de #twitterflyin-ners, twee kennissen van Martijn die ook zouden komen waren wel al ter plaatse. Na een uurtje was iedereen geland en aan tafel voor een twapje en een twankje.


















Het was prachtig weer op Texel. Wel een beetje fris (noord-oosten wind en 6 graden), maar een heerlijk zonnetje erbij. We hadden het prima naar ons zin daar. Parachutisten bleven maar omlaag komen en er werd best wel actief gevlogen.
Maar helaas moesten we allemaal na een paar uur weer terug naar het grijze deel van Nederland, dus vliegplannen indienen voor de terugvlucht. Martijn en ik hadden bedacht om terug via de corridor naar Den Oever te vliegen, daarna richting VOR baken PAM om vervolgens de Schiphol CTR te crossen. Ik was deze vlucht de Captain, met Martijn als Co.

Op 2700 voet boven de Waddenzee, Den Oever straight ahead:
















Martijn meldde ons aan bij Amsterdam Information en legde uit dat we Schiphol wilden overvliegen. Helaas kwam de controller terug met de mededeling dat Schiphol ons niet kon accepteren boven het vliegveld. Jammer, maar dat gebeurt wel 'ns. Misschien een leerling op de toren, drukke piek in verkeer, of welke reden dan ook. Kort daarna hoorden we op de frequentie dat Ralf op weg naar Eindhoven t.h.v. Amersfoort achtervolgd werd door een mysterieus onbekend vliegtuig. Spanning en sensatie!

Anyway, dan maar doorvliegen naar Rotterdam, via het NDB baken RR en de VOR RTM. Boven Gouda nam Martijn contact op met EHRD tower voor een Mike arrival. Ondertussen hoorden we Arjan en Ben ook op de frequentie. Zijn waren terug langs de kust gevlogen.

Het werd even druk op de torenfrequentie. Een hoop vliegtuigen wilde in korte tijd landen op Rotterdam, dus werk aan de winkel voor ATC. Baan 06 was nog steeds in gebruik en met een zachte landing stonden we weer op het asfalt van Rotjeknor. Taxi to the hangar!

Het was een erg leuke dag geworden. Dit gaat zeker een vervolg krijgen, waarschijnlijk met een tripje naar een buitenlands veld.
De GPS heeft weer meegelopen, dus een track. Nog een paar foto's hier.

O ja, deze dating advertentie kwam Martijn nog tegen op Texel...

























Gegadigden kunnen zich melden via twitter bij @martijnmoretnl. Twucces!  ;-)

PS; naast twitteraars zijn deze vliegers ook actieve bloggers. Lees de blogs (over deze #twitterflyin) van Arjan, Ben, Ralf en Martijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuke blog Marz, tot de volgende keer!