Gisterenavond werd ik rond 21:00 gebeld. Het was de vliegclub. De kist waar ik mee zou gaan vliegen (PH-SVT) was ergens bij Gouda in een weiland geparkeerd. Voorzorgslanding.Een voorzorgslanding is geen noodlanding. Bij een noodlanding is de motor er mee gestopt (of iets anders erg urgents), en wil niet meer meewerken. Een voorzorgslanding kun je om verschillende redenen doen; zieke piloot of passagier, ernorm slecht weer, iets met het vliegtuig... In ieder geval een goeie reden om niet terug te (kunnen) keren naar het vliegveld, maar je stort ook weer niet uit de lucht.De PH-SVT had een vreemd probleem met de motor gehad. Bij vol gas maar iets van 5% power op de meter en geen trekkracht. Althans, als ik het goed gehoord heb. Dus de kist kon nog wel iets, maar terug naar het veld, ho maar. En daar stond 'ie dan...
Foto van vanochtend...
Gelukkig iedereen ongedeerd!Goed, die SVT ging het dus niet worden voor de les. Ik kon nog wel de SVU meekrijgen, tenminste, als Cees ok was met 09:00 beginnen ipv een comfortabele 10:30. Cees werd gebeld, no problem.Dus ik Hero gebeld (vloog weer mee als pax) en die kon ook wel wat eerder.
Vanochtend haalden we dus om 08:45 de SVU uit de hangaar. Best leeg, met twee ipv drie kisten. Wel weer makkelijk. :)
Cees was er even voor negenen, en bij een bak koffie ff het plan besproken. Romeo departure, en dan allerlei oefeningen om te laten zien wat ik er van bak.
Er was bijna geen wind (2 knopen), baan 24 was in gebruik. Relaxte takeoff, en op naar Romeo. Over Romeo gesproken, die had ik een verkeerspleintje eerder bedacht. Dus ik al vrolijk boven knooppunt ridderkerk roepen 'Papa Sierra Uniform passing Romeo'. Vraagt Cees, 'waar denk jij dat Romeo ligt'. Ahum. What's in een verkeersplein...
Na (de echte) Romeo een hele hoop dingen gedaan;
- Steile bochten (45 graden)
- Stalls, stalls en nog meer stalls
- Slow flight-stijgen/dalen
- Noodlandingen
Je merkt met zo'n les goed dat verschillende instructeurs verschillende manieren hebben van dingen leren. Cees gebruikt een iets strakkere techniek om de stalls te doen, dus die hebben we lekker veel geoefend. Moest ook wel, want ik moest echt even wennen aan deze manier van stalls opvangen. Maar oefening baart ....
De Noodlandingen waren in het gebied waar ook de SVT op de grond stond. De noodlandingen gingen weer niet echt om over naar huis te schrijven, maar al doende leert men. Ik moet de procedures echt uit m'n hoofd gaan leren, en veel sneller (het juiste) veldje zoeken. Komt goed, ik mag nog minimaal 35 uur erop oefenen.Hero had het achterin best naar z'n zin, het werd alleen even spannend toen er wat hoogspanningsmasten op kwamen doemen. :)
Nog even de SVT opgezocht voor een fotootje. Staat daar wel eenzaam...
Daarna terug naar het veld via Mike. Relaxte approach, en bij Oscar moscht ik een direct final 24 doen i.p.v. een circuit. Altijd leuk, dus bocht naar rechts en gaan. Ik moest me melden bij het VOR baken, maar die had ik nog nooit gezien. Even zoeken, en ondertussen stiekum al wat dalen. Helaas had Cees het in de gaten.
Ik moest deze keer niet aan het begin van de baan landen (threshold) maar bij de displaced threshold. Dat is een punt ongeveer halverwege de baan, gemarkeerd door rood/witte blokken aan de zijkant. Ook nieuw voor me, dus proberen.De landing was best ok, Cees had echter wel een opmerking over het trimmen. In mijn concentratie voor de direct final had ik 'm niet netjes afgetrimd. Had 'ie gelijk in, moet beter. Geldt ook tijdens mijn noodlandingen trouwens. Sneller trimmen zodat je snelheid goed is en blijft.
5 minuten later stonden we weer bij de club, zonder motor pech.
Volgens Cees gaat het prima met de voortgang en is de progressie ok voor de 10 uurtje die ik nu in het logboek heb. Noodlandingen moeten beter en stalls even warmhouden. Beide kwestie van (veel) doen. Al met al goed op weg dus.
Zo, nu eerst even vakantie. In de 777 van United Airlines ga ik lekker achterin zitten.
See ya later!
11 opmerkingen:
Lol.. hij MOET gewoon naar die foto linken he... :D
En ja, met de motor op idle, paar honderd voet en een bocht maken boven hoogspanningsmasten was effe spannend. Voor de rest idd prima vermaakt. Stall oefeningen zijn lache... net een achtbaan...
Sgoeie vakantie trouwens.
(is jaloers)
Veel plezier op vakantie.
Leuk om het plaatje van de SVT te zien. En toch handig dat je dan dat laagvlieggebied bij de hand hebt! Heb mijn eigen lessen van de komende weken maar snel omgeboekt naar de SVU. Thanks for notification!
Nou voorlopig laat ik die franse wijbakjes ff staan tot de oorzak duidelijk is... blijft spannend die computergestuurde dieselende motortjes schijnbaar.... ;-)
Terug naar die 30 jaar oude Pipertjes!!! ;-)
Leuk verslag weer Marcel, lekker druk geweest en weer wat opgestoken...
Geniet van de vakantie!
Gr.
Marcel
Zou je toch ook wel een noodlanding kunnen noemen met 5% vermogen, kan je weinig mee toch?
Hallo,
Leuke site heb je. Ik heb net zelf mijn PPL behaald en het is altijd fijn om verhalen van collega's te lezen. Succes nog!
Hey Marcel,
Vlieg jij nog wel eens? ;-)
Groeten,
Rembrand
Hahaha...tja, vakantie he.
En de eerste les vlak na mijn vakantie had ik gecanceled. Heel erg last van de jet-lag, onverantwoord wat mij betreft.
Maar, als het weer meezit mag ik morgen weer. :)
Leuk, ik zag het net in de planning staan want ik keek even naar de planning van Corporaal, want die gaat a.s. zaterdag bij mij de progress check afnemen. Ken die persoon niet, en het is nu al de tweede wijziging die operations doorvoert in de instructeur die ik krijg, dus alle tips van Jörgen gelden inmiddels niet meer ;-)
Ik heb ook niet eerder met hem gelest, ben dus benieuwd.
Het weer voor vanmiddag ziet er niet best uit, maar ik zou al blij zijn met een warmhoudt half uurtje... :)
Een reactie posten