“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 19 april 2008

Les 24; Uitwijk Teuge (firma list en bedrog)

Vandaag een dubbel blok geboekt met de PH-SVU als vervoer en Victor als kapitein, tijd voor weer een navigatie les. Vriend en buurman Cor ging vandaag mee als PAX.

Om 14:45 op de club, Victor was er al natuurlijk. Afgesproken wat we gingen doen; nagivatie richting het noorden. Vervolgens een half uurtje bezig geweest met het maken van het navigatie plan R'dam > Hoogeveen > Budel > R'dam. Best een heel eind (dik 250 NM) maar die zouden we natuurlijk niet helemaal afvliegen; er stond weer een niet geplande uitwijk op het programma.

Ik mocht zelf geen vliegplan indienen, dat wilde Victor doen = verdacht. Daar zat natuurlijk iets achter.
Even later naar de kist, peut zat er nog voldoende is. Tijdens taxiën wilde ik uit gewoonte bijna naar V2 rijden, maar ik moest vooraan bij V4 zijn. Oeps. Gelukkig had Victor het op tijd door. :)

Runway 06 was de baan van de dag, de wind kwam een beetje cross van rechts, .
Na takeoff een Mike departure, moesten nog even uitkijken naar een Cessna die vanaf Romeo richting Mike ging. Die bleek een eindje voor ons te zitten, iets hoger.
Na Mike de eerste koers voorgelegd richting Harderwijk. Tis en blijft gehannes hoor, dat navigeren. Ik ben linkshandig, dus sturen met links en dan af en toe wat tijden noteren is geen succes. Als ik dat met rechts doe kan ik het zelf niet eens lezen.
Na Harderwijk nieuwe koers naar Hoogeveen. Bij Zwolle kwam de uitwijk. Teuge werd het dus.
Dus nieuwe koers gokken, lijntje op de kaart, opmeten en vliegen. Al gauw bleek dat ik door de omkeer bocht te ver van mijn uitwijk-startpunt was waardoor mijn nieuwe koers niet meer klopte. Dan maar op de kaart het lijntje volgend en naar buiten kijkend richting EHTE. Het veld kwam al snel in zicht en na een right hand 09 stonden we op de grond.

Toen we bij de havenmeester aankwamen had ik zoiets van 'moeten we het vliegplan naar Budel niet sluiten?'. Maar wat bleek, Victor had niet alleen een vliegplan voor Teuge i.p.v. Budel gefiled, maar ook R'dam delivery ingeseind dat ik bij start clearance wel ns 'to Budel' zou kunnen roepen. Hoezo firma list & bedrog? Afijn, de havenmeester en Victor hadden er wel lol in... :)

Daarna even een paar oude bekenden van Victor opgezocht bij de SAS, waar we ook een bakkie koffie kregen. Aardige mensen met kleurrijke verhalen. Leuk om kennis mee te maken.
De PH-JMP deed nog een rondje para's droppen.

Daarna op een nieuw vliegplan terug naar EHRD. We besloten de terugweg op twee radialen van het VOR baken PAM te vliegen, leuk voor de oefening. Blijft een mooi systeem.
Het ging redelijk goed, eerst een leg van Teuge naar het baken, en vandaar straks langs de Schiphol CTR naar Rotterdam. We kwamen perfect boven Mike uit. Niet slecht...

We kregen toestemming om bij Mike op 1500 voet te blijven vliegen ipv de gebruikelijk 1000, en vlogen zo langs Oscar en Pappa. Bij Pappa vroeg ik op aanraden van Victor een righthand base 06 en dat was geen probleem. 5 minuten later stonden we weer aan de grond en waren er weer geen onderdelen van de kist afgedonderd. Maken ze goed die dingen. :)

In de regen de kist binnen gezet en toen was het tijd voor napraten en een drankje. Arjan was er ook, die moest e.e.a. regelen.
Nadat we klaar waren met de de-briefing bespraken Arjan, Victor en ik nog even het plan voor volgende week zondag als we een combi blok doen. Ook dan gaan we navigeren en uitwijken. Leuk!

Track log voor google earth >hiero<.

Inmiddels heb ik 30 uur in het logboek, met 4,5 solo. Het begint zo langzamerhand ergens op te lijken en zeker het solo vliegen vind ik erg leuk om te doen. Het tempo is nu wat hoger zodat ik na de zomer een heel eind hoop te zijn met de uren. We zullen zien...

Happy landings!

3 opmerkingen:

Rembrand zei

Ben je niet gewend hè, die V4! Ik had er ook problemen met met m'n solo afgelopen donderdag. Stond ik m'n FADEC check te doen toen de toren vroeg of ik wist dat ik bij de holding point van 06 stond....UHHH, foutje!

Ik ben benieuwd wanneer mijn 1e uitwijk gaat plaatsvinden. Zal wel klooien zijn met dat papierwerk.

Anoniem zei

Je verhaal weer gelezen,gaaf hoor allemaal
Groetjes van Ma

Arjan zei

Als ik dat zo lees dan vraag ik mij af of we zondag wel op lelystad komen... Misschien wel een extra uitwijkje naar Hoogeveen of zo :-)

Ben benieuwd...