“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 27 april 2008

Les 25; Nav + uitwijk EHLE

Vandaag was het tijd voor de navigatie vlucht met Arjan.
We hadden afgesproken een dubbelblok te reserveren om een flink stuk te kunnen navigeren en te landen op een ander veld. Ik zou het eerste stuk doen, navigatie vlucht naar Duitsland met een uitwijk (naar Lelystad) en Arjan zou de terugweg vliegen, Leystad - Belgie met uitwijk naar Rotjeknor.

We hadden de PH-SVQ gereserveerd omdat we met best veel mensen waren (4) en ook een eindje wegwilden.
We hadden een uur voor aanvang van de vlucht op de club afgesproken om de voorbereidingen te doen. Dus de kaart op tafel en tekenen maar.
Toen de SVQ terugkwam van de vorige vlucht hoorden we dat er nog maar een kleine twee uur tot het volgend onderhoud op zat. Krap, maar te doen.

Na de voorbereidingen gewapend met kaarten en navigatie plan de kist in. Eerst even tanken, dus 'request startup for taxi to the fuell station'. Onderweg naar het tankstation nog last van een irritante hoge toon in de radio/com set, maar dat verdween als sneeuw voor de zon na het tanken. Toch die aard kabel weer he...

Toen we na het tanken weer in de kist klommen hoorden we dat er een kist aankwam met een haperende ... (niet gehoord wat) dus alles werd ff on hold gezet totdat deze dame (piloot/v) binnen was. De brandweer rukte voor de zekerheid ook nog uit en reed langs ons op Victor2, om na de landende kist er direct achteraan te gaan. Gelukkig bleek er niet veel aan de hand en kon de kist veilig landen.
Kort daarna mochten we weg. De kist was heel zwaar wat ik goed merkte met opstijgen.

Vlak voor Romeo vlogen we nog even in een mini formatie met een andere clubkist die ons had ingehaald. Na Romeo begon dan de navigatie, koersje 89.

Na een poosje navigeren moest ik van Victor uitwijken naar Hilversum. Daar aangekomen moest ik weer uitwijken naar Lelystad waar we zouden landen.
Het navigeren ging redelijk goed, was wel (te) slordig met hoogte en snelheid. Komende lessen maar 'ns wat meer aandacht aan besteden.

Na het nieuwe meldpunt Bravo bij Lelystad richting het veld voor een lefthand 23. Vlak voor de baan nog een flinke duw naar rechts die ik maar net genoeg kon corrigeren. Ik zat al in de aanslag voor een go-around. Landing ging redelijk, kan altijd beter natuurlijk.

Op Lelystad uitgestapt om het landingsgeld te betalen en de vlucht na te bepreken.
Daarna gingen we weer naar de kist voor de terugvlucht. Die zou Arjan voor zijn rekening nemen, hier te lezen....

Omdat ik de terugvlucht achterin zat natuurlijk wel wat foto's kunnen maken, en natuurlijk weer de vlucht gelogd (de Romeo departure was wel netjes... :)).
Ook twee mini filmpjes van de takeoff van Arjan op EHLE en de landing in Rotterdam.

Vrijdag weer een solo, plan is om naar Hilversum te gaan.
See ya!

1 opmerking:

Arjan zei

Het was inderdaad een gezellige en leerzame les. Proeft naar meer!! De foto's stuur ik je nog...

Gr
Arjan en Calvin