“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 22 juni 2008

VCR Leerlingendag 2008

Eén keer per jaar organiseert de vliegclub de leerlingendag. Op die dag kunnen mensen die met de opleiding bezig zijn mee op een leuke trip, meestal een leuk stukje vliegen.
Je leert veel van zo'n trip en je leert een aantal andere leerlingen kennen, voor zover nog niet bekend van de cursussen en examens.

Rond 08:30 was bijna iedereen op de club. We zouden met 4 kisten gaan, 2 x Robin en 2 x Piper.
Het plan was om naar Spa (EBSP) en Balen/Keiheuvel (EBKH) te vliegen, allebei velden in Belgie. Spa stond als eerste op de planning, maar vanwege iets minder weer daar werd besloten om eerst naar Balen/Keiheuvel te vliegen.

We waren voor de eerste leg naar EBKH allemaal ingedeeld in verschillende kisten, ik zou samen met Rembrand en instructeur Cees in de PH-VSY vertrekken en ik zou de eerste leg vliegen.
Normaal gesproken vlieg ik in Robin's, maar ik vond het wel gaaf om weer een keer zelf in een Piper te vliegen. Tot nu toe maar één keer gedaan tijdens mijn eerste les.
Na alle voorbereidingen (navigatie plan, weight&balance, brandstof berekenen, enz) gingen we de kist inspecteren en stapten we in voor een korte taxi rit naar het tankstation. Nadat de vleugels volgepompt waren met brandstof gingen we als laatste van de groep op weg.

Na een klein uurtje kwamen we aan op EBKH, een mooi 'groen' veld met een leuk terras.
De piper vloog erg goed en het navigeren ging weer prima. Natuurlijk zat het weer ook enorm mee...
Na koffie met appelgebak kregen we de nieuwe vliegtuig indeling en werd de voorbereiding voor de vlucht naar Spa gestart. Het weer was daar nu beter, dus dat kwam perfect uit.

Vlak bij het vliegveld van Spa ligt het circuit van Spa Francorchamps, wel bekend uit de Formule-1. Met een ruime bocht naar het veld kwamen we daar mooi overheen.
Even later waren we geland op Spa. Mooi veld, wel temidden van een heleboel bomen en erg druk met parachutisten. En natuurlijk weer een leuk terras erbij. Hier hebben we wat gegeten (doet u maar 12 x Croque Monsieur sie voe pleh...) en daarna gingen wat mensen Touch&Goes maken. Daarna was het alweer tijd om terug te vliegen naar de thuisbasis, Rotterdam.

Terug zat ik achterin in de kist (PH-SVI) die door Rembrand gevlogen werd. Rustige vlucht, al dacht de kunstmatige horizon daar anders over. Tegen een uur of zes waren we weer terug op EHRD.

Het was een onwijs leuke dag. Weer een buitenland navigatie ervaring erbij en het was super gezellig met alle leerlingen en intructeurs. Bedankje aan Marco en Cees voor de organisatie is wel op z'n plaats.

De andere foto's die ik heb gemaakt staan hier en van de de filmpjes die ik onderweg heb gemaakt staat deze compilatie op Youtube;



Natuurlijk ook de vlucht gelogd. (Als iemand een specifieke foto of stukje film van hogere kwaliteit wil hebben hoor ik het wel he...)

Nu hopen op goed weer komende week, aanstaande vrijdag staat mijn grote driehoek solo (Rotterdam > Hoogeveen > Texel > Rotterdam) op de planning...

See ya!

2 opmerkingen:

Rembrand zei

Leuke film!
Vooral een mooi slot. Grote knal en een zwart scherm. Je wacht eigenlijk alleen nog op de aftiteling ;-)

Bedacht later dat ik door die stoel die niet meer omhoog kan eigenlijk helemaal geen zicht meer vooruit had op de baan bij het afvangen. In elk geval weer eens een harde landing gescoord...

Oscar zei

Een erg leuke compilatie! Zag meteen dat ik maar ff wat rustiger aan moet taxieën. Zat zelf in de SVQ en zette er nogal de sokken in.

Ciao, Oscar