Wie deze blog leest is waarschijnlijk wel 'ns de hier bovenstaande banner opgevallen; stichting Hoogvliegers.
Deze stichting zorgt ervoor dat ernstig zieke kinderen even hun ellende vergeten door ze een onvergetelijke dag te bezorgen, in de lucht. Er worden door het hele jaar heen op verschillende dagen gevlogen met de kids vanaf verschillende vliegvelden. Klik maar 'ns op de banner als je er meer over wilt weten.
Afgelopen donderdag was er een dag georganiseerd op Maastricht-Aachen airport, ook wel bekend als Beek. Mark vliegt regelmatig voor de stichting en het leek me leuk een keer mee te gaan om een beetje te helpen. Ik mag zelf helaas nog niet voor de stichting vliegen, want de stichting stelt hoge eisen aan de ervaring van de vliegers, en ik heb gewoonweg nog geen uren genoeg in het logboek.
We zouden in de ochtend vanuit Rotterdam naar Beek vliegen, maar het weer was qua zicht en bewolking te slecht in Beek. Er werd alleen IFR (op instrumenten) gevlogen, en wij moesten er VFR (visueel) naartoe.
Dus de kist maar alvast getankt (PH-SVG) en een poosje op de club rondgehangen, wachten op verbetering aldaar.
Na anderhalf uur kwam dat, en na een belletje naar de organisatie vertrokken we vanaf EHRD. Mark zou de heenvlucht doen en de lokale vluchten daar, ik zou de kist terugvliegen naar Rotterdam.
We hadden een Romeo departure, crossten een klein stukje de Gilze-Rijen CTR, daarna overhead EHEH (Eindhoven airport), daarna om de kleine Brogel CTR heen om via een Bravo arrival Beek te naderen. Het was druk in de lucht. Het radio verkeer ging op hoog tempo, en toen we op final hingen moesten we ook nog in de go-around omdat een Franse jet er nogal lang over deed om van de baan te komen. Maar na een minuut of 50 vliegen stonden we dan eindelijk op de grond.
Een kerel met van die ping pong batjes begeleidde ons naar de parkeerplaats, en we werden opgevangen door iemand van Stella aviation (een piloot student) die speciaal aan onze kist toegewezen was. Erg profi allemaal.
We gingen naar binnen voor een broodje en de pilot briefing, daarna ging Mark de eerste groep halen en ik ging de kist klaarzetten.
Al snel kwamen ze aanzetten en het groepje van drie stapte in. Even helpen met de seatbelts, kort uitleggen hoe het werkt met de headsets, en veel plezier!!
De route was vastgesteld en duurde ongeveer een half uur. Na de eerste vlucht werd het volgende groepje opgehaald. Ook nu weer een vluchtje van een half uur.
Terwijl Mark onderweg was ging ik even kijken naar de weersvoorspelling, en die zag er voor Rotterdam niet heel goed uit. Althans, het voorspelde slechte weer kwam wat eerder, en aangezien ik 's avond ook nog moest werken besloten we het hierbij te houden en huiswaarts te keren.
Mark liep na de landing nog even mee met het groepje, ik ging alvast de kist klaarmaken voor de terugvlucht aangezien ik deze zou vliegen. Na een kwartiertje kwam Mark terug en konden we al snel met het taxibordje aan naar holdingpoint E1A, runway 21.
De terugvlucht duurde wat langer door tegenwind, maar na een uurtje vlogen we alweer de Romeo arrival. Bij Oscar kregen we een direct 24 aangeboden, scheelt weer wat tijd. De wind was 270 met 16 knopen, maar met een redelijke crosswind landing stonden we weer op het Rotterdamse asfalt.
Gauw de boel afronden en naar Den Haag, work is waiting!
Leuke dag geweest, combinatie van fun en een goed doel...top!
Foto's
zaterdag 28 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
was gezellig! en werkt erg lekker met de workload verdelen, het lijkt wel CRM :-)
Goed werk Marz,
Ik hoop ook te zijner tijd een bijdrage aan die kinderen te kunnen geven...
Na hoeveel vlieguren mag je ook vliegen met deze kinderen?
Wel een heel leuk gebeuren lijkt mij
Groetjes Ma
Veel...ik meen 150 uren pilot in command. En ik heb er nog geen 40 nu... :)
Maar het kan ook nog met een specifieke checkout heb ik begrepen.
Een reactie posten