“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

woensdag 18 februari 2009

Rondje noord-oost Nederland

Het gaat lekker met vliegen de laatste tijd. Vandaag alweer een supergave vliegdag gehad.

Vliegmaatje Wouter en ik hadden afgesproken vandaag een navigatie vlucht te gaan doen, als het weer tenminste mee zou zitten. En laat het nou de mooiste dag van de hele week zijn, met fantastisch vliegweer!
We hadden om tien uur afgesproken op de club voor de voorbereiding. Daar aangekomen de kaarten op tafel gelegd en ons gebogen over de bestemming. Maastricht en Texel kwamen voorbij. Victor, die er ook was, riep nog iets over Drachten. Maar vlaaien uit Limburg vond 'ie ook goed. :)

Uiteindelijk leek het ons wel leuk om vanuit R'dam naar Drachten te vliegen, daarvandaan naar Texel, en dan weer retour R'dam. Nu is Drachten een PPR veld (prior permission required), dus eerst ff bellen, anders mag je er nie komen nie.
In de AIP stond een 06 nummer; geen gehoor. Ander nummer, krijg je iemand van de gemeente. Die wist het niet helemaal, maar toen werden we teruggebeld vanaf dat 06 nummer. Tja, 's ochtend lukt niet, maar 's middags kon het wel, na twee uur. Hoe laat we dan wilde komen? Tja, tussen twee en drie ofzo, dan zouden we eerst naar Texel vliegen? Ja, dat kon wel, deal!
Rap een vliegplan indienen dus.

We wilden lekker ouderwets navigeren zoals we het geleerd hebben, dus het plan werd uitgetekend op de kaart, trackje opmeten, wind in de flight computer schijf, wind correction angle berekend en koersje bepaald. Time to fly en fuel berekend, weight & balance, weer en notams, toen waren we er klaar voor. Was ff vergeten hoeveel werk dat ook al weer was.

Anyway, tegen half twaalf (!) zaten we eindelijk in de PH-SVI taxi naar baan 06, intersection V4. Ik deed radio/comm, Wouter vloog deze leg en deed de navigatie. Toch weer leuk, zo multicrew vliegen.
Na een Mike departure over Leiden naar de kust, en deze volgen naar het noorden. Amsterdam information waarschuwde ons netjes voor een tegemoet komende PC-7 die we even later zagen. A'dam info is tegenwoordig goed bezig met de begeleiding van VFR verkeer. Goede zaak!
Ter hoogte van Bergen ons afgemeld bij A'dam info en De Kooy tower opgeroepen voor crossing clearance. Dat mocht, following the coastline at 1500 feet. Report Den Helder lighthouse.
Halverwege de CTR moesten we nog even uitkijken naar een heli die onder ons door richting de zee zou vliegen. Na het melden van de vuurtoren richting west Texel gestuurd en ons abeam Den Burg afgemeld bij De Kooy.
Daarna gelijk Texel Radio opgeroepen, baan 22 was in gebruik, left hand circuit at 1000 feet. 10 minuten later had Wouter 'm netjes op het gras van Texel geland.

Wat dat betreft is een vliegopleiding in Rotterdam wel ok, je bent volledig gewend aan veel radio verkeer, ook als het ff druk wordt.
Even afrekenen bij Ed in het altijd gezellige luchthaven kantoor, en daarna even een broodje in het restaurant gescoord.

De leg naar EHDR (Drachten) zou Wouter ook vliegen, en voor deze leg pakten we mijn Garmin GPS, die Wouter een beetje in actie wilde zien.
Als je direct van EHTX naar EHDR gaat komt je door een restricted zone, de EHR 4B,  die
loopt van MSL tot 4000 voet. Er zijn nog meer van die zones daar, maar die lopen tot veel hoger, daar kun je weinig mee.
Maar voor die 4B hadden we bedacht te klimmen naar flightlevel 45, zodat we boven de zone zouden komen, en er dus overheen konden vliegen. Na take-off van Texel dit plan inderdaad uitgevoerd en bij Dutch Mil onze intenties duidelijk gemaakt. Was geen probleem, we mochten door naar Drachten op die hoogte. Er fraai, Friesland van pak 'm beet 5000 voet hoogte. Dit is Sneek;
Door de geplande route kwamen we net niet door de CTR van vliegbasis Leeuwarden, maar aangezien we hoog vlogen hadden we daar ook overheen kunnen vliegen.
Ter hoogte van Leeuwarden zette Wouter de daling in naar EHDR en meldde ik ons af bij Dutch Mil en riep Drachten radio op. Dat ging eerst niet goed. In antwoord op mijn oproep hoorde ik wel een draaggolf, maar geen modulatie. Geen stem dus. Na een paar keer proberen pakten ze op het veld een andere radio, en die deed het prima.
We vlogen om Drachten heen en doken het circuit in. We waren de enige, dus zonder oponthoud stonden we even later aan de grond, na weer een nette landing van captain Wouter, deze keer op asfalt.

De havendienst bestaat uit een klein kantoortje, waar gezelligheid alom heerst. Verder helemaal niets te vinden op dat veld. Redelijk kale boel, maar best wel een mooie baan.
We mochten 18 euro aftikken en twee keer 50 cent voor een bakkie koffie. Beetje kletsen met de mannen daar, en het navigatie plan voor terug afronden. Het was mijn beurt om te vliegen, dus ook mijn plan. Ook ook nu weer gewoon ouderwets op papier.
Omdat we weer naar een gecontroleerd veld gingen (Rotterdam) een vliegplan ingediend, en na een kleine 45 minuten zaten we weer in de kist.

Direct na take-off de snelweg volgen, niet over Drachten heen. Daarna links om de stad en koers gezet naar het zuiden en gestegen naar flightlevel 45. Mijn navigatieplan zou ons over Steenwijk, Zwolle, vliegveld Teuge, Soesterberg, Utrecht en Gouda brengen. Bij Teuge verlegden we de koers van 184 naar 258 en riepen Dutch Mil op om te vragen hoe het nu precies zat met Soesterberg, want de notams, toevoegingen en trigger notams spraken elkaar een beetje tegen.
Voor degene die daar gaan vliegen; sinds december 2008 zijn zowel de CTR als TMA niet meer geldig en is er geen crossing clearance meer nodig Er is wel een ATZ active en we weten (nog) niet precies hoe het zit met die EHR 10. Maar we vermoeden dat die laatste ook einde verhaal is (wie het weet mag het zeggen).

We zijn op FL45 blijven hangen tot voor Utrecht, daarna gedaald naar 1500 voet vanwege de niet te vermijden Schiphol TMA-1.
Vervolgens over Gouda voor de Mike arrival. Ik hoopte dat baan 24 in gebruik was want ik wilde een simulated ILS approach vliegen, maar de ATIS vertelde ons baan 06.
Ter hoogte van meldpunt Oscar hoorden we een VLM op 7 mile final 06, en wij moesten na Pappa straight ahead doorvliegen voor een right hand 06. Dit is wat ongebruikelijk, maar ik had dit al eerder meegemaakt. Zo gaven ze ons wat meer ruimte achter die Fokker 50 van VLM.

In final zat ik volgens de PAPI precies op het juiste glijpad, en na een nette landing net over de threshold stonden we weer veilig aan de grond in Rotterdam.
Tijdens het afhandelen van de administratie kwamen de volgende plannen al naar voren; Beek & een veld in Belgie, en een tripje Luxemburg. En, Engeland staat ook op de lijst.

Track van de tweede en derde leg, en nog wat foto's.
En een filmpje...

Happy landings!


5 opmerkingen:

Arjan zei

Hele gave vlucht Marcel!!! Met drie of vier man kan je natuurlijk ook hele gave vluchten plannen... ;)

Skycaptain Marz zei

Ja precies. Zou hou je de kosten beperkt en je komt toch een heel eind.
Zeker als je ook Scandinavie, Frankrijk en Engeland in de plannen opneemt...

Anoniem zei

Mooi gedetailleerd verslag! Kan niet wachten om van die leuke vluchten te gaan maken :) Gisteren was het inderdaad erg mooi!

Vanavond ga ik nog even naar de club voor de presentatie over het zelf bouwen van vliegtuigen. Niet dat ik zelf wil gaan bouwen hoor ;-)

Skycaptain Marz zei

Ik zou ook gaan, maar ik heb een andere verplichting. Op Drachten bouwen ze ook kisten, de sportsman. Cessna achtig ding, best wel mooi.

Anoniem zei

Zo weer genoten van je verhaal, dat was weer een mooie vlucht
groetjes Ma