“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zaterdag 29 augustus 2009

Scattered op FL45

Ik had vanmiddag met (bijna-vaste-passagier) Hero afgesproken om te gaan vliegen. Aanvankelijk zouden we rally 5 vliegen, maar we hadden eigenlijk geen zin in gedoe. We wilden gewoon lekker de lucht in, geen fratsen. :)

Het was best druk op de club. Rally gangers (de BBQ stond al op te warmen), lessen, en natuurlijk een aantal prive vluchten. Ik had de PH-SRU voor een uurtje kunnen boeken. Daar had ik al heel lang niet meer op gevlogen en ik had wat verhalen gehoord over 'scheef' en aileron (rolroer) problemen. Was dus wel benieuwd naar de vliegeigenschappen. In het systeem stonden echter geen grote problemen gemeld.

De kist was mooi op tijd terug van de vorige vlucht, maar met weinig brandstof. Links 10 gallon, rechts alleen nog een bodempje.
We hadden dus eerst een taxi ritje naar het brandstof station voor de boeg. De brandstof druk meter had besloten een soort van eigen leven te gaan leiden, maar we konden gelukkig wel zien dat de elektrische brandstof pomp het deed.

Er stonden een paar mooie jets bij het fuel station, o.a. de PH-MED, een Learjet 55. Dit is een Airbulance; een lucht ambulance. Verder stond een Dassualt Falcon te draaien en er stond een mooie Cirrus SR22 met N registratie.

Nadat we getankt hadden (weer geen freebees) mochten we taxien naar runway 24, victor 2. De wind kwam uit 270 met 14 knopen, gusting 22, maar take-off ging redelijk relaxed. Vervolgens geklommen naar 1500 voet voor een romeo departure.

De wolken waren vandaag prachtig. Dikke plukken op 4500 voet, wat plukjes op 3000. Aangezien we zin hadden in gewoon lekker vliegen besloten we na romeo Dutch Mill op te roepen en te klimmen naar Flight Level 45. Daarmee klommen de boven de CTR's van Gilze en Eindhoven, dus alle ruimte.
Het zicht was perfect, het uitzicht prachtig. Wat blijt dat toch mooi om zo tussen de wolken door te vliegen. Helaas geen foto's, geen camera's meegenomen.

Na wat bochten koers gezet richting Gilze, en daarboven aangekomen richting Seppe. Terwijl we boven de CTR van Gilze vlogen zagen we niet ver onder ons een zweefvliegtuig voorbij glijden. Mooi gezicht (maar wel oppassen). En in de buurt van Seppe zagen we para's naar beneden komen. Het was blijkbaar een mooie 'lucht'dag.

Daalvlucht ingezet om op 1500 voet weer de Rotterdam CTR binnen te kunnen vliegen. Het leek ons wel leuk om via Oud-Beijerland te gaan, en dan via de Euromast over Rotterdam centrum. De toren had daar geen moeite mee en we mochten op 1500 voet naar binnen bij Oud-Beijerland. De turbulentie werd daar iets meer merkbaar, dus een beetje hobbelen.
We moesten nog even goed zoeken naar een kist die via mike, euromast en hotel vloog, maar uiteindelijk zagen we die ook. De toren had ons echter al gemeld dat ze veilig voorbij waren.

Bij pappa dalen naar 1000, baan oversteken in het midden en vervolgens downwind op voor een landing op runway 24.
De wind was nog steeds wel bumpy en cross, maar de landing ging wel lekker. Iig geen onderdelen verloren, en every landing you can walk away from is a good landing. :)

Taxi back to lima voor een colaatje van de bar.
Lekker vluchtje geweest, en natuurlijk trackje gemaakt. De kist vliegt overigens prima, eigenlijk best lekker. Zeker als je bedenkt dat de kist in 1978 (!) gebouwd is.
Wel in het systeem melding gemaakt van de druk meter...

Ow, nog een grappig detail; meldt je ten zuid-oosten van de Biesbosch niet overhead Spijkerboor at 3000 feet. Alhoewel die plaats daar gewoon bestaat raakt de controller van dutch mill behoorlijk in de war. :)

Geen opmerkingen: