“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 23 augustus 2009

Twee keer in de rondte

Weer een lekker vliegweekend gehad, drie dagen achter elkaar de lucht in. :)

Vrijdag (zie blog hieronder) lekker solo een rondje gestuurd, zaterdag met twee ex collega's (en daar weer een kennis van) een rondje gevlogen, en zondag met Mark in de PH-WKB een rondje EHAM gedaan.

De vlucht van zaterdag hadden we al een tijd geleden afgesproken. Ik zou met Edwin en Marcel, twee ex collega's (nu concullega's/klant) een rondje in de Archer PH-SVP gaan vliegen. Marcel had nog een extra passagier (Peter) gevonden, hoe meer zielen...
Het weer was top, en om kwart voor elf waren we allemaal paraat op de club. Stukje voorbereiding en wat uitleg, en op naar ons vervoer. Tanken was niet nodig, en nadat iedereen ingesnoerd aan aangesloten was kregen we toestemming om te starten en te taxiëen naar intersection Victor 2, runway 24.

We waren tweede in lijn, maar konden na run-up meteen vertrekken. 'Pappa Victor Pappa at victor two is ready for departure'.
De kist was zwaar en het was warm buiten, maar met wat extra aanloop snelheid kwamen we netje los.
Edwin woont in Delfgauw, dus tower gevraagd of we daar naartoe mochten voor wat orbits overhead. Geen probleem, natuurlijk weer alle medewerking.

Na wat rondjes boven zijn huis een direct to Hotel gevraagd en gekregen. Vervolgens even de Maeslantkering upclose, Maasvlakte 1 (en #2 in aanbouw) Hoek van Holland en zo richting het noorden langs de kust. De pier bij Den Haag en bij Valkenburg even letten op gliders, en t.h.v. Noordwijk koers oost.

Zo vlogen we over Leiden, Alphen en Gouda, en rakelings langs Mike.
Ter hoogte van Capelle de toren gevraagd of we daar de CTR in mochten zodat we wat orbits konden draaien boven het huis van Marcel en Peter.

Ter afronding van de vlucht kregen we toestemming van de toren om via de Euromast en Rotterdam centrum terug te keren naar het vliegeveld, waar we na precies een uur vliegen de wielen op het asfalt van baan 24 zetten onder applaus van de passagiers. ;)
(Ze hadden het overleefd, ik snap de blijdschap...).

Nog even taxi back to lima, engine shutdown, uitstappen, pushback, en op naar het terras voor een drankje.

Was gezellig mannen, ik hou me aanbevolen!
Een selectie van de foto's staat hier, met dank aan Edwin en Marcel.



------------
Tijdens een buurtfeestje op zaterdag vroeg Mark of ik zin had om zondagmiddag met de Archer WKB een rondje om te gaan. Ik wil over een paar weken checkout gaan doen op deze kist om glass cockpit ervaring te krijgen. Bij de fabrikant van het system (Avidyne Entegra) kun je de demo software downloaden zodat je op je PC kunt oefenen. Ideaal!

Maar natuurlijk niets zo realistisch als een vlucht met deze kist.


Rond half vier denderden we baan 24 af in take-off, Mark aan de yoke en moi aan de radio. Hotel departure en even kijken bij het slagveld Hoek van Holland (leuk zo'n feestje).

Onderweg naar Zandvoort even met de 'lean assist' in de weer. Zelfs op 1000 voet kun je wat leanen zodat de kist zuiniger loopt. Het systeem geeft zelf aan wanneer je best economy vliegt. Wel gaaf. We gingen toch van 11 GpH naar 9 GpH.

Vlak voor Zandvoort Schiphol Tower opgeroepen met de vraag of we de CTR mochten crossen via overhead en exit richting PAM. Het was megarustig op schiphol en de verkeersleider had er dan ook geen enkele moeite mee. Enter over Zandvoort, via Hoofddorp, overhead tower en PAM, squawk 0060.
Omdat er wat verkeer landde op 18R moesten we vlak voor Hoofddorp even koers zuid vliegen (want als die kerel een doorstart zou moeten maken hingen we mooi in de weg...), maar al snel mochten we direct tower. Gaaf weer, zo overhead het veld...





Daarna moesten we even kort richting Alpha sturen, waarna we toestemming kregen om richting PAM de CTR te verlaten.
Toen we de CTR uitwaren een bocht rechtsom om op te lijnen met runway 24 EHRD, want we wilden een simulated ILS landing proberen. EHRD tower vond dat geen probleem, maar helaas hadden we de verkeerde frequentie te pakken, 108.300. Dat is de oude frequentie, de nieuwe is 110.900. Dat van die 110 had ik wel onthouden, maar die decimal 9...mmm. Dus na een hele lange final gewoon ouderwets in de daling naar 24.
Al met al toch een leuke vlucht, even gespeeld met de Avidyne schermen en weer 'ns over Schiphol gevlogen. Thnx Mark!

Jammer dat het weekend niet langer duurde... :)
Next flight: Rally 5.

3 opmerkingen:

Edwin zei

Hoi Marcel, was inderdaad een heel leuk rondje :). Zie dat je het erna nog niet zat was en dat je daarna nog maar een rondje ben gaan maken :)... je kan nooit genoeg oefenen.

Nogmaals bedankt, ik vond het erg leuk.

Cheers

Arjan zei

Hoeveel dozen gebak heb jij eerst naar schiphol tower moeten sturen? :O

Skycaptain Marz zei

Tja, ik vond het ook reuze meevallen dat we erdoorheen mochten. Maar het was wel erg rustig op EHAM, misschien had dat ermee te maken.
Het was iig wel gaaf!