“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.” Leonardo da Vinci.

zondag 11 april 2010

Three men and a plane

Vandaag had ik een leuke vlucht op de planning staan. Mijn broertje was nog nooit ingestapt bij mij, dus dat werd wel 'ns tijd. Ook maar meteen de broer van zijn vriendin uitgenodigd, wel zo leuk. Retourtje midden Zeeland. We hadden de afspraak al een tijdje geleden gemaakt. Drukke agenda's en een lastige clubplanning op zondag. Veel kisten zijn op die dag al lang vtv gereserveerd. Maar, de Diamond stond deze middag op mijn naam en het weer was voldoende goed, into the sky!

12:45 op de club. was gezellig druk, veel collega vliegers van club2009. Voorbereiding (route, vliegplan, weight&balance, NOTAM) had ik allemaal al v.t.v. gedaan, alleen nog even het laatste weer checken.
Daarna naar het vliegtuig voor de pre flight en fuel status.
Toen Patrick en Kees binnen kwamen e.e.a. uitgelegd over kotszakjes en dat de riemen goed vast moesten vanwege inverted flight. De aansluitingen voor de Zero G drukpakken kwamen in de kist wel.  :)

Om 13:45 kozen we het luchtruim via runway 06. Wind uit 040 met 15 knopen, af en toe gusts naar 25.
Na takeoff moest ik een early left turn uitvoeren (Hotel departure) vanwege een Transavia 737 die achter ons klaar stond om op te stijgen. Ik was nog niet uit de weg of het gas ging erop bij hem. Tijd = geld he...
Ik moest eerst nog even 500 voet aanhouden vanwege een kist die het circuit binnen kwam, maar al snel mocht ik naar de standaard 1000 voet. En zo vlogen we via Whiskey de CTR uit. 

Het was rustig onderweg, de PCAS liet slechts eenmaal ander verkeer zien. Bezoekje gebracht aan de Delta werken en Neeltje Jans, waarvandaan je het Veerse meer al goed kunt zien liggen. Na 35 minuten vlogen we het circuit van EHMZ in voor een right hand runway 09. Beetje tricky, schuin aanvliegen vanwege de camping (geluidsoverlast), dan op 300 voet recht voor de baan gaan hangen voor final maar meteen rekening houden met de crosswind. Maar ik kwam prima uit en na een nette flaps 1 landing stonden we op het gras van Midden Zeeland. Landing fee betaald en meteen een vliegplan ingevuld voor de terugvlucht.

Het was iets te koud voor het terras, maar binnen was het goed te doen, best druk zelfs daar.
Na wat lunch te hebben weggewerkt tijd voor de terugvlucht. Kees was op de heenvlucht co-piloot geweest, terug zou mijn broertje die taak op zich nemen. 
We stegen op van baan 09 en vertrokken richting Rotterdam, maar deze keer over land i.p.v. via de kust.

We klommen naar 3000 voet om te kijken of we VFR on top konden vliegen, maar het wolkendek was te aaneengesloten. Koersend naar Numansdorp zagen we in de verte een behoorlijke fik. We besloten ramptoerist te gaan spelen en te kijken wat er aan de hand was daar. Ter hoogte van Numansdorp begon de PCAS te bléren, verkeer op 1,2 mijl, zelfde hoogte. Het werd zelfs een Alert. Binnen 5 seconden zagen we 'm, een Cessna ook op koers naar de brand. Hij boog echter af waardoor het gevaar verdween. 

De fik bleek een flinke te zijn. Zo te zien een boerderij die geheel in de hens stond. Brandweer erbij, maar niet meer te redden. Patrick heeft foto's gemaakt, als ik die heb zal ik ze plaatsen.
We daalden naar 1500 voet om zo via Oud Beijerland en de Euromast naar het vliegveld te vliegen. Rotterdam tower had geen bezwaar, wel even dalen naar 1300 voet. We werden nog gewaarschuwd voor een helicopter op 1000 voet boven de stad, waarschijnlijk vanwege de marathon van Rotterdam.

10 minuten later stonden we na een uitdagende crosswind landing weer aan de grond. De wind was uit 020, minimum 8 and maximum 24 knots. Lekker vlagerig dus. Volgens mij voelde ik een extra hopje.  :)

Anyway, leuke vlucht, good flying.
Volgende staat aanstaande woensdag gepland, naar Luxemburg met Wouter. Zin an! 


Geen opmerkingen: